Table of Contents Table of Contents
Next Page  5 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 5 / 64 Previous Page
Page Background

5

2010

ינואר

עט השדה

קידום בריאות ואיכות חיים: תפיסת עולם ויישומה

הבריאות, הגדלת היכולות הקהילתיות לקידום

בריאות הפרט וחיזוק תשתיות לקידום הבריאות.

ההצהרה חיזקה את ההכרה בחשיבותם של

שיתופי פעולה בין-לאומיים להצלחת השינוי, את

ההכרה בחשיבות החינוך לאוריינות בריאותית

להעצמת יחידים וקהילות, ובחשיבות של פיתוח

יצאה

2000

גישה מערכתית לפעולה. בשנת

קריאה מכנס הבריאות הבין-לאומי שהתקיים

במקסיקו - להתמקד בעיקר באוכלוסיות

חלשות ו"לעבור מרעיונות למעשים".

נחתמה אמנת בנגקוק,

2005

בשנת

ובה למעשה אוחדו במסמך אחד כל

התפיסות לקידום הבריאות.

אחת הדרכים העיקריות לקידום אורח

חיים בריא היא חינוך לבריאות: תהליך

העוסק בפיתוח ידע והבנה, מיומנויות,

עמדות וערכים, ובכך הוא תורם ליכולת

לקבל החלטות אחראיות ומושכלות

לשינוי הרגלים בריאותיים. זהו תחום

בין-תחומי השואב את הידע שלו מתחומי

דעת שונים, כגון ביולוגיה, רפואה, פסיכולוגיה,

סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, מדעי הסביבה ועוד.

מטרת החינוך לבריאות היא להוביל לאימוץ רצוני

ומבוסס הבנה של התנהגויות מקדמות בריאות.

ההנחה היא שידע ומודעות לתהליכים פיזיולוגיים,

וכן ליחסי הגומלין בין האדם לבין סביבתו על כל

מרכיביה, ישפיעו על תפיסת הבריאות של הפרט

והחברה ועל ההתנהגויות הנובעות ממנה.

חשוב להדגיש כי תהליך של שינוי ו/או רכישה

של הרגלים הוא תהליך מורכב, שיש בו

רכיבים קוגניטיביים ורגשיים כאחד,

והוא דורש תמיכה חברתית וסביבתית.

על החינוך לקידום הבריאות לעסוק

במכלול היבטים אלה וביחסי הגומלין

ביניהם, והוא אינו יכול להתמקד בהיבט

אחד בלבד. כך, למשל, נוסף על

רכישת ידע ומיומנויות, לאינטראקציה

החברתית תפקיד חיוני בהבנייתה של

תפיסה מקדמת בריאות, הן ברמת

הפרט והן ברמת החברה. תהליך זה

מאפשר בחינה של עמדות, ידע ונורמות,

מתוך פיתוח של סובלנות, חשיבה ביקורתית,

מיומנויות תקשורת, פלורליזם ודמוקרטיה.

חשוב להתחיל בחינוך לקידום הבריאות כבר

בינקות. אנו נולדים אל תוך סביבה ותרבות

הכוללות עמדות, ערכים ונורמות. מרגע היוולדנו

אנו נתונים באינטראקציה מתמדת עם מרכיבי

הסביבה. מחקרים מראים כי להרגלים שנרכשו

בגיל צעיר יש השפעה מכרעת על הבריאות בגיל

מבוגר. לכן חשוב להתחיל בעיצוב הרגלים מקדמי

בריאות כבר בגיל הרך.

והטכנולוגיים העומדים לרשותה לקידום הבריאות.

מכאן שהיעד להשגת הרמה הגבוהה ביותר של

בריאות היא יעד חברתי גלובלי. לפיכך תהליכים

לקידום בריאות שואפים ליצור שילוב של מאמצים,

בתחומים שונים ועל ידי גורמים שונים, במטרה

להיטיב את מכלול התנאים הנדרשים לבריאות,

את יחסי הגומלין ביניהם ואת הסביבה שבתוכה

הם מתקיימים.

קידום הבריאות הוא התהליך שבו אנו מגבירים

את יכולתנו לשלוט בבריאותנו. תהליך זה כולל

את מגוון הפעילויות שאנו נוקטים כדי להפחית

את הסיכונים לבריאות, להביא לשיפורה, לצמצם

פערים באוכלוסייה ולאפשר לכל פרטיה למצות

את פוטנציאל הבריאות שלהם. מדובר בתהליך

אקטיבי, מפורש, מודע ומכוון, ברמה אישית

וחברתית כאחד, שבו אנו מקבלים עלינו לפעול

באמצעים שונים (חינוך, מיסוד, מתן משאבים,

מחקר, פיתוח תרופות וחיסונים, חקיקה ועוד)

שכולם מכוונים למטרה אחת - לשפר את

הבריאות על כל היבטיה, קרי - את מכלול איכות

החיים בדרכים המובילות לשינוי חברתי וסביבתי

אשר יטביע חותם בר-קיימא על איכות חיי הפרט

והקהילה כולה.

קידום בריאות במבט גלובלי

נחתמה באוטווה שבקנדה, בחסות

1986

בשנת

ארגון הבריאות העולמי, אמנה בין-לאומית

העוסקת בעקרונות המנחים של קידום הבריאות.

האמנה מגדירה חמישה תחומי פעולה עיקריים

לקידום הבריאות:

א. פיתוח מיומנויות אישיות - באמצעות חינוך

והסברה מתמשכים, המיועדים לבני כל הגילים,

בכל מקום

ב. חיזוק הפעולות הקהילתיות - העצמת האחריות,

המסוגלות והמעורבות הקהילתית בתחומי

הבריאות

ג. יצירת סביבות תומכות - הגנה על הסביבה

הטבעית והטכנולוגית, טיפוח איכותה והפיכתה

למשאב לקידום בריאותם של הפרטים

החיים בה

ד. בנייה ויישום של מדיניות ציבורית מקדמת

בריאות, ובכלל זה חקיקה, איתור בעיות

ופתרונן, קבלת החלטות, מדידה והערכה, פיתוח

אמצעים כלכליים ומוסדיים

ה. העברת הדגש של שירותי הבריאות לכיוון של

מניעה וקידום הבריאות, נוסף על טיפול

הורחבה אמנת

1997-

בכנס שהתקיים בג'קרטה ב

אוטווה להיבטים רב-תחומיים, ובתוכם קידום

האחריות החברתית לבריאות, הגדלת ההשקעה

בקידום הבריאות, הרחבת שותפויות לקידום

הבריאות תלויה ביכולת

לקבל על עצמנו

אחריות, לקבל החלטות

מושכלות וליישמן ברמה

האישית והחברתית

כאחד. זוהי תפיסה

חיובית, המדגישה את

המשאבים החברתיים,

האישיים והרגשיים ואת

היכולות הפיזיות

לאינטראקציה

החברתית תפקיד חיוני

בהבנייתה של תפיסה

מקדמת בריאות,

הן ברמת הפרט והן

ברמת החברה