Next Page  4 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 4 / 68 Previous Page
Page Background

אייר תשע"ד

4

פריז: נמנעה מכירה

פומבית של

חפצים נאציים

בעקבות מחאה של ארגונים יהודיים

בפריז נמנעה לאחרונה מכירה פומבית

של חפצים נאציים. שני הגופים המוחים,

המשמר האזרחי הלאומי נגד אנטישמיות

וארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת,

טען נגד כוונתו של בית מכירות פריזאי

למכור עשרות חפצים שהיו בבעלותו של

אדולף היטלר.

סמי גוזלן, נשיא המשמר האזרחי הלאומי

ובעברו קצין משטרה צרפתי, קרא לאזרחי

ארצו שעדיין מחזיקים ברשותם חפצים

,40-

וה

30-

ומוצגים נאציים משנות ה

למסור אותם לידי המשטרה. "ישנו קשר

בין החפצים הללו לבין אירועי אלימות נגד

היהודים", אמר גוזלן, "אנשים שיש להם

משיכה לאידיאולוגיה הנאצית עלולים

לגלוש גם למעשי אלימות בפועל".

40

האוסף הנאצי שהועמד למכירה כלל

חפצים ואביזרים שנאספו בידי חיילים

צרפתיים במקום מושבו של היטלר

, וכן נמצאו בבניין

1945

בבוואריה בשנת

סמוך שבו התגורר המנהיג הנאצי הרמן

גרינג. לדברי גוזלן, בנוסף לעניין המוסרי

המכירה היא גם פלילית שכן מדובר

בחפצים שנבזזו.

העולם היהודי

דעיכתן של קהילות בערים הקטנות היא

אחת הבעיות הקשות של הפזורה היהודית

במדינות דרום אמריקה. הדבר נובע

מתופעת הנהייה למרכז, כאשר יותר ויותר

יהודים עוברים להתגורר בערים הגדולות,

וכתוצאה מכך פחות ופחות רוצים להגיע

ולהתיישב בקהילות ההולכות ומצטמקות.

90%-

המצב בולט בארגנטינה. כ

מהאוכלוסייה היהודית מתגוררת בעיר

הבירה בואנוס איירס. בעיר ג'נרל רוקה,

משפחות, חיות

400

שם התגוררו בעבר

משפחות בלבד, והן מצליחות

25

כיום

ליצור מניין רק בתפילות השבת. "מקור

ההכנסה העיקרי שלנו הוא בית הקברות",

אומר בעצב פבלו אינדלמן, נשיא בית

הכנסת, ראש הקהילה ומורה לעברית.

נציגים יהודים טוענים כי התרוקנות

הקהילות היא תופעה המשותפת גם

לאוכלוסייה הלא יהודית ביבשת. סטודנטים

אינם חוזרים לעיירות ילדותם לאחר שסיימו

את חוק לימודיהם במטרופולין, ולפעמים

הם אף עוזבים את מולדתם.

בכנס שערך לאחרונה ארגון "קשרים"

בבואנוס איירס, הציעו המשתתפים יוזמות

לחיזוק הקהילות. למשל, הקמת בית כנסת

בעיר קורינטס שבארגנטינה, או יצירת

רשת של הכרויות עם טיילים יהודים

שיגיעו לברזיל במהלך משחקי המונדיאל

הצפויים בקיץ.

אחד ההסברים לתופעה המטרידה הוא

הפריחה של קהילות פייסבוק. הצעירים

היהודיים מרגישים נוח יותר ליצור קשרים

שם מאשר דרך הקהילות המסורתיות.

גורם נוסף הוא הכלכלה המעורערת.

30

מדד האינפלציה בארגנטינה עומד על

אחוזים, והתחזית היא שהוא ימשיך ויורע,

והמוסדות מתקשים לשמור על איזון

תקציבי. בתי הכנסת הם בין הראשונים

למכור נכסים שלהם, וכך לאבד קשר עם

הקהילה.

חוקרי משטרה מבוקרשט שברומניה הגיעו

גופות שנמצאו באתר

36

למסקנה כי שלדי

קבורה המונית ביער וולטורי שליד העיר

לאסי, הם של יהודים שנרצחו בידי כוחות

. הודעה על כך

1941

הצבא הרומני, ביוני

פרסם באחרונה מכון אלי ויזל ללימודי

השואה ברומניה.

מהשלדים הם של ילדים, תשעה של

12

נשים, והשאר גברים. מסקנת הצוות החוקר

הביאה לסיומה את הפרשה שהחלה עם

. יער וולטורי

2010

חשיפת הקבר בשנת

הוא המקום השני ברומניה שבו נחשף

נמצאו בסטאנצה

1945

קבר אחים. בשנת

גופות בשלושה אתרי קבורה

311

רוזנובאנו

שונים.

ג'ורג'ה סטאברצו, הגנרל שפיקד על החטיבה

השישית שביצעה את הטבח ביהודים ביער

, לאחר שנדון

1951

וולטורי, מת בכלאו בשנת

למאסר בידי השלטונות הקומוניסטיים על

פשעי מלחמה. שניים מפיקודיו הבכירים

שהיו מעורבים בטבח, מתו בחזית בשלבי

הסיום של מלחמת העולם השנייה.

אלף מיהודי רומניה נרצחו בשטחים

380-

כ

שנשלטו בידי הנאצים בתקופת השואה.

קיבלה רומניה אחריות על מעשי

2003

בשנת

ממשלתה הפרו נאצית. כעבור שנה הוקם

מכון אלי ויזל, ובמאה בתי ספר במדינה

מלמדים את נושא השואה. כמו כן, הוקמו

ברומניה מספר אנדרטאות לזכר השואה, וכן

הוחל בציון יום לאומי לזכר השואה.

הנהגת הכפר קסטרילו הסמוך לליון בצפון

תושביו

60

ספרד, כינסה לאחרונה את

באולם האסיפות המרכזי כדי לדון במחיקת

הביטוי "להרוג יהודים" משמו. כיום

מופיע הביטוי

CASTRILLO

מתחת לשם

שפירושו “להרוג יהודים”.

MATAJUDIOS

ראש הכפר, לורנצו רודריגז, הציע לחזור

לשם המקורי – גבעת היהודים של קסטרילו.

לדבריו, השם הזה עוות במשחק מילים

בשפה הספרדית ודבק בכפר.

את הביטוי “להרוג יהודים” נוהגים הספרדים

המקומיים גם לצעוק במהלך טקס שתייה

מסורתי של לימונדה מעורבת באלכוהול,

הנערך בעת חגיגות הפסחא. השימוש בביטוי

החל בימי האינקוויזיציה, כאשר נהגו להוציא

להורג יהודים במהלך הילולת השתייה של

הפסחא. מריה רויו, דוברת הפדרציה של

הארגונים היהודיים בספרד, טוענת כי

הביטוי עדיין רווח בספרד בעת טקסים

ומסיבות, כאשר רוב המשתמשים בביטוי

אינם מודעים כלל להקשרו ההיסטורי.

“ניסינו לפנות לרשויות בעניין, אבל לנוכח

הפופולאריות של הביטוי בתרבות הספרדית

יהיה קשה לעוקרו מן השפה”.

להמחשת הדברים, צוטט לאחרונה רמון

בנאווידס, נשיא ארגון בתי הארחה באזור

צפון ספרד, שהמליץ כי “בעת שתיית

‘להרוג יהודים’, כדאי ללגום את המשקה

לאט ובמידה, כדי להימנע מחמרמורת ביום

למחרת”. יצוין כי לביטוי המבזה יש גם ממד

כלכלי: במהלך אירועי הפסחא האחרונים

שנחוגו באזור ליון, הוגשו לסובאים מאה

אלף ליטר מהמשקה.

ספרד: כפר שוקל למחוק משמו את הביטוי "להרוג יהודים"

רומניה: גילוי מאוחר של קבר אחים

דרום אמריקה: קהילות הולכות וקטנות