Background Image
Next Page  8 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 8 / 40 Previous Page
Page Background

// חינוך עולמי במספרים

אקטואליה

מ

הי המשכורת הממוצעת של מורה בארצות

הברית? תלוי במחוז שבו עובד המורה.

מחקר שפורסם בתחילת דצמבר מגלה

שהמשכורת השנתית המרבית של מורה

שעובד בוושינגטון הבירה יכולה להגיע ל־045,601

דולר, בעוד שהמשכורת השנתית המרבית של חברו

באוקלהומה היא פחות מחצי מסכום זה – 523,25 דולר.

החוקרים שערכו את ההשוואה מצאו כי השוואת

המשכורות כשלעצמה אינה מספרת את כל הסיפור.

לדבריהם, יש להביא בחשבון גם את יוקר המחיה

בכל מחוז ואת משך הזמן הדרוש למורה כדי להגיע

למשכורת מרבית. בממוצע דרושות 42 שנות עבודה

בהוראה כדי להגיע למשכורת מרבית, אבל מורים

בבתי הספר הציבוריים בבוסטון מקבלים שכר מרבי

אחרי שבע שנות עבודה בלבד, ואילו במחוז ויצ'יטה

דרושות למעלה מ־03 שנות עבודה לשם כך.

המחקר נערך על ידי המועצה הלאומית לאיכות

,)

National Council on Teacher Quality

המורה (

שמציינת כי רוב המורים אינם מתמידים שנים רבות

כל כך במקצוע. "במחוזות רבים המורים עובדים

שנים בתוך מסגרת המספקת להם העלאות שכר

קטנות ומצטברות. זה לא חייב להיות כך. יש מחוזות

שבהם מורים – ובעיקר מורים מצוינים – יכולים

לקבל במהירות רבה יחסית את המשכורת הגבוהה

ביותר", אמרה קייט וולש, נשיאת המועצה הלאומית

לאיכות המורה.

רן שפירא

מורים בארה"ב – כמה שנות עבודה דרושות כדי להגיע לשכר מרבי

משכורת שנתית,

5 שנות הוראה

סיאטל: 429,25

פרינס ויליאם קאונטי

(וירג'יניה): 313,25

משכורת שנתית,

01 שנות הוראה

סיאטל: 411,67

פרינס ויליאם קאונטי:

62,074

משכורת שנתית,

02 שנות הוראה

סיאטל: 427,48

פרינס ויליאם קאונטי:

82,327

משכורת שנתית,

03 שנות הוראה

סיאטל: 427,48

פרינס ויליאם קאונטי:

103,440

שנת הוראה ראשונה,

גיל 32

5 שנות הוראה,

גיל 82

01 שנות הוראה,

גיל 33

02 שנות הוראה,

גיל 34

03 שנות הוראה,

גיל 35

National Council on Teacher Quality

שכר – בדולרים. מקור:

הבדלים בשכר מורים בארצות הברית

"

הרעיון שמנחה את הפרויקט 'ילדים

יוצרים שינוי', שנכנס בימים אלה

לשנתו הרביעית, הוא האמונה בכוחם

של ילדים ובני נוער להתגייס באופן

פעיל, לקחת אחריות על תחומים חשובים להם

שטעונים שיפור ולהוביל את השינוי לטובתם

ולטובת הקהילה הרלוונטית", מסבירה רותי

סובל-לוטנברג, המנהלת הפדגוגית של

הפרויקט שמתקיים ביוזמה משותפת של

עמותת "מלאכי יום הולדת" שבניהולה,

ועמותת "רוח טובה" מקבוצת אריסון, בניהולה

של שרון טל.

"ככל שיותר ילדים נחשפים לפרויקטים, גם

הם נדבקים בחיידק העשייה, מקבלים השראה

מפרויקטים שמומשו ומאמינים ביכולתם לשנות

את סביבתם", אומרת סובל-לוטנברג. לדבריה,

עד כה לקחו חלק בפרויקט כ-000,5 תלמידים,

שיזמו ומימשו כ-053 פרויקטים מחוללי שינוי.

התחומים שבהם עסקו היו מגוונים ביותר:

בריאות, סביבה, נקיון, תזונה, אלימות ועוד.

הפתרונות שמציעים הילדים משתתפים מדי

שנה בתחרות ארצית. חבר מושבעים המורכב

מאנשי חינוך, פעילים חברתיים ויועצים

לומד את שלל היוזמות ובוחר את המצטיינת

שבהן, על פי קריטריונים כמו יזמות, מקוריות

ומעגלי השפעה. הפרס לקבוצה הזוכה היא ייצוג

ישראל בכנס בינלאומי שאליו מגיעים הזוכים

הארציים מרחבי העולם. בשנה שעברה זכתה

קבוצת תלמידים מבית ספר בבית ג'אן שפיתחה

ויישמה מודל להסדרת התנועה, במטרה להעלות

את רמת הבטיחות של התלמידים בדרכם לבית

הספר. חברי הקבוצה ייצגו את ישראל בכנס

בהודו, והשנה תצא המשלחת הזוכה לכנס

שיתקיים בספטמבר במקסיקו.

המודל שעומד בבסיס "ילדים יוצרים שינוי"

כולל ארבעה שלבים: לבחון ולהרגיש מה באמת

חשוב לכם וטעון שיפור; לדמיין איך אתם רוצים

לראות את הדברים אחרת, טוב/יעיל/נאה/בטוח

יותר; ליישם את הפתרונות שהגיתם; ובשלב

האחרון לשתף אחרים בעשייה שלכם באמצעות

תיעוד התהליך והתוצר הסופי.

בעולם מיושמת התכנית בהשתתפות מיליוני

ילדים הלומדים בכ-003 אלף בתי ספר, וכבר

זכתה בפרסי חינוך מובילים בעולם. יוזמת ומנהלת

התוכנית הבינלאומית היא קיראן ביר סת'י , מנהלת

בית ספר במרכז הודו שפיתחה שיטות לימוד וחינוך

המבוססות על ארבעת השלבים שתוארו לעיל.

ביר סת'י, שכיום מועמדת בתחרות על תואר

המורה הבינלאומי האולטימטיבי , הגיעה לשלב

05 המועמדים הסופיים, כשהזוכה צפוי לקבל פרס

על סך מיליון דולר. על הרעיון שהגתה, "ילדים

יוצרים שינוי", אמרה כי הוא "מעניק את ההזדמנות

להעביר את הכוח מהמורה לילד, בדרך שנותנת

לו את האמונה שהוא עצמו יכול להוביל שינוי".

dfcworld.com/dfc/israel

לפרטים נוספים:

יעל אפרתי

ילדים רוצים שינוי -

ויוצרים אותו

זו השנה הרביעית שגם ישראל משתתפת בפרויקט

הבינלאומי "ילדים יוצרים שינוי", הקורא לילדים לזהות

בעיות הדורשות פתרון - וליישם את הפתרונות שלהם

תלמידים המשתתפים בפרויקט

"ילדים יוצרים שינוי"

ינואר 5102

<

שיעור חופשי

8