Background Image
Next Page  5 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 5 / 40 Previous Page
Page Background

קמפוס המדעים של

בית הספר

צילומים: מור ברנשטיין

כ

בר ממבט ראשון נראה בית ספר

היסודי “בכר” באבן יהודה כמין

שמורה כפרית. החצר, או למען

הדיוק, מערכת החצרות המסועפת,

כוללת מגרשי משחקים, עצים גדולים, גומות

עם חלוקי נמל מצוירים, פינת חי קטנה, ערוגות

תבלין ושבילים שסביבם בנוי המוסד החינוכי,

המשתרע על 21 דונמים.

אם זה מזכיר למישהו ימים רחוקים מאוד, הוא

צודק לגמרי. בית הספר הזה בנוי באקלקטיות

חיננית, כולל מבנים צמודי קרקע ודו־קומתיים,

וניכר כי הוא נבנה וגדל בהדרגתיות לאורך

השנים, במטרה לתת מענה לאוכלוסיית המושבה

המתפתחת וסביבתה.

הסביבה הטבעית, השטחים הנרחבים ושפע

הצמחייה כמו הצמיחו ב”בכר” את אחד מעוגניו

של המוסד – גן קיימות מורכב ומגוון, המהווה

חלק חשוב מהוראת המדעים בבית הספר.

ההתחלה, כמו תמיד, היתה צנועה וכללה

גינת תבלינים, צמחי תה, ירקות ושדרת עצי

ארץ ישראל. התלמידים עיבדו את האדמה,

עקבו אחרי התפתחות הגידולים, בנו מערכות

השקייה ודשן וראו ברכה בעמלם. התוצרת

החקלאית נמכרה להורי התלמידים והתמורה

שימשה לרכישת זרעים וכלי עבודה. התפתחות

הגן, הלמידה בסביבה המגוונת והמוטיבציה של

התלמידים מינפו את רעיון פיתוח הייחודיות

הבית-ספרית במדעים. בסיוע החזון המשותף

והתגייסותם של המועצה המקומית ומחלקת

החינוך, הוסכם על בניית קמפוס המדעים -

שנחנך בשנה שעברה.

המבנה המודרני הבולט על רקע הסביבה

תוכנן ועוצב בטעם. צבעיו נעימים והוא מעוטר

בקורותיהם של מדענים חשובים - מארי קירי,

ניוטון ואיינשטיין ואפילו עדה יונת. הקמפוס

כולל מעבדות מדעים מצוידות היטב, חדר

קולנוע, חלל לעבודה קבוצתית גם מוזיאון

קטן לאסטרונומיה.

“זה חלום שהתגשם”, אומרת אביבה

מורדקוביץ’, המנהלת את בית הספר בשבע

השנים האחרונות וגם הובילה אותו לזכייה בפרס

החינוך השנה. “הוראת המדעים מגיל צעיר

על ידי מורים אקדמאים מנוסים היא מפתח

חשוב לעידוד הסקרנות והחשיבה העצמאית

של ילדים”, היא מנמקת, וגם מדברת בשבחי

הלמידה בדרך של התנסות מעשית וחווייתית.

הלכנו לבקר במעבדה לקראת ניסוי בתוכנית

“תכונות החומרים”, שפותחה בבית הספר. המורה

מג’דולין בשארה, בוגרת לימודי כימיה המתחילה

בשנה הבאה את לימודיה לתואר השני, הנחתה

את הניסוי “מערבולת הצבעים”. במשך שעה,

בתנאים של קשב ואפילו קצת התרגשות, גילו

הילדים איך נוצרת מערבולת כזאת בקערית

חלב כשמוסיפים לה צבעים נוזליים מפיפטה,

ולבסוף מעט סבון שממיס את השומן שבחלב.

“יש לי סיפוק רב מההוראה כאן ומכך שיש

לנו תנאים כל כך טובים שמאפשרים לילדים

לעבור חוויה תוך כדי הלמידה”, אומרת בשארה.

עמיתתה, המורה למתמטיקה לנא עיראקי, לא

מתאפקת: “גם אני רוצה חדר מיוחד למקצוע”,

היא אומרת בחיוך.

שתיהן מגיעות ל”בכר” מדי בוקר מטירה,

ושתיהן חוו בשנה הראשונה קשיים כמורות

ערביות. היום, הן מסכימות, אנחנו אי קטן של

דו־קיום ושפיות. מורדקוביץ’ מהנהנת בהסכמה:

“בבית הספר הזה יש קולות שונים וחשוב

שהתלמידים ייחשפו לגיוון מוקדם ככל האפשר”.

עיראקי מייחסת חשיבות לגיל הצעיר של

התלמידים מנקודת מבטה המקצועית. בשנים

האחרונות היא לימדה את תלמידי ה’-ו’, שחלקם

הגיעו עם פערים שיצרו קשיים בכיתה. השנה,

היא אומרת בסיפוק, הצליחה לקבל גם את

כיתות ג’ ולטפל בקשיים בראשית הדרך, ובכך

גם לחסוך מהתלמידים חוויות של אי הצלחה.

אל המתמטיקה היא נמשכה כבר מגיל

צעיר, וידעה שתעסוק בה. היא מוסמכת מכללת

“בית ברל” ומלמדת בבית הספר גם חשיבה

מתמטית, שתורמת לכישורי התלמיד בפיענוח

המציאות והבנתה. היסוד הזה בולט מאוד גם

בלימודי המדעים: “אנחנו מתייחסים לתופעות

יומיומיות ומעניקים להן הסבר מדעי שמרתק

את התלמידים ומעורר אצלם עוד שאלות”,

מספרת בשארה.

אורי עזריאלי, חקלאי ואיש עסקים בעברו

שפעל שנים רבות בהנהגת הורי “בכר”, מרכז

בשנים האחרונות את הפן המעשי של גן הקיימות

וממונה על תרגום התיאוריה שנלמדת בכיתה

ובמעבדה לרמה המעשית. בעקביות ושיטתיות

הוא הרחיב את מעגל הפעילות המאפשר לילדים

למידה עצמאית ברמה גבוהה.

כך למשל, נבנו בשיתוף המלא של התלמידים

נחל קטן ואמת מים, וגם חממה לגידולים

הידרופונים ואקוואפוניים, שבהם נערכות

עבודות חקר הכוללות מעקב אחרי הגידולים,

מדידה ושקילה, השוואת מצעי הצמיחה שלהם

ועוד. ויש אפילו מערכת סגורה שמדגימה

סימביוזה של צמחים ודגים, כשמי בריכת הדגים

מזינים את הצמחים, אלה מטהרים בתהליך כימי

את המים שחוזרים לדגים וחוזר חלילה. עיקרון

המיחזור והחיסכון במים דומיננטי בכל אגפיו

של הגן הבוטני האקולוגי, שבקרבתו נבנו גם

שתי כיתות חוץ.

ויש, כאמור, גם גינת תבלין שמלמדת מקרוב

מאוד איך הרוזמרין, למשל, מדביר טבעית את

הכנימות שנטפלות לחצילים, ויש קולורבי

סגול וטעים, וגם גפן ופלפלים - ומעל הכל,

מקבלים שם הילדים שיעור חשוב ביחסי גומלין

ובעבודת צוות.

ויש עוד כמה דברים שעושים ב”בכר”: לומדים

מחול ונגינה על חליליות ואורגניות, נפגשים עם

עולם הרפואה ומתקרבים לעולמם של שרקנים,

ארנבות ונחשים, ומנסים להגיע אפילו לחלל.

ויש גם פרק שלם על מנהיגות, חשוב לא פחות

ממדעים וראוי לסקירה נפרדת. 

יעל אפרתי

הגן שהצמיח

קמפוס למדעים

בית הספר בכר באבן יהודה מוקף חצר גדולה וססגונית.

גן צמחים ותבלינים צנוע שניטע בו הוביל ברבות

השנים לבחירת ייחודיות בית הספר במדעים

ואף להקמת מבנה מיוחד עבור מקצועות אלה

מימין: מימין לשמאל - המורות

מג'דולין בשארה מנסור, דעאס

סברין ולנא עיראקי.

משמאל: המנהלת אביבה

מורדקוביץ'

5

שיעור חופשי

>

ינואר 5102