פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 126

ÂÏ˘ ¯È‡ÓÏ ¢Ìȷ„ ÌÈÈ˙˘¢ ÔÓ¯· Ô¢Ï≠‰ËÓ Ô¢Ï
¢‰ÙÈ ‰‡È‚˘ ˙‡Ê Ìȷ„ ÌÈÈ˙˘¢
±≤∂
‰ Ò Ó
ת ו מ ר ב ו ז מ ן
טעות הטראגית, הקנאה, הנקמה, הרצח
ו
ֵ
והעונש הם מחוללי העלילה של מאיר של
בספרו "שתיים דובים". כמו ברבים מספריו, גם
במרכזו של זה עומד סיפורה של משפחה מההת
יישבות העובדת. החל מילדותו של סבא זאב
תה, בעלה איתן
ּ
וכלה בסיפורם של נכדתו רו
ובנם נטע, עובר המוות בנסיבותיו הטרגיות
כחוט השני בסיפור המשפחתי: סבא זאב שרוצח
של אשתו ואת הבת שנולדת לה
ּ
את מאהבה
מחוץ לנישואין, מותו של נטע הקטן מהכשת
נחש, חיסולו של סבא זאב בידי אנשי פשע
מאורגן ורציחתם כנקמה על ידי איתן.
תה, מורה לתנ"ך
ּ
את הסיפור כולו מגוללת רו
דר המבקשת
ְ
במקצועה, המתראיינת לחוקרת מג
לחקור את תולדות היישוב. שטף הדיבור של
רותה בשיחותיה עם החוקרת יוצר מונולוגים
ארוכים וקולחים בשפה עשירה, לא קוהרנטיים
לעתים, אך רוויי ביקורת. במקביל למונולוגים
אלה, משובצים קטעים של מספר כול יודע לכאו
רה, אך למעשה, ניתן להבין מעדותה של רותה כי
ר היא פרי עטה:
ֵ
גם לשון הסיפ
1. "ואחר כך כתבתי גם לעצמי, כל מיני סיפו
רים משפחתיים שלנו... אני כותבת כי מילים
נראות אחרת משהן נשמעות." )עמ' 73(
לצד אלה מופיעים סיפורי ילדים שגם אותם
כתבה רותה לבנה נטע, טרם מותו ואחריו. בניגוד
שומון, אשר מציג סיפור מנקודות מבט שונות
ָ
לר
של אישים שונים, ב"שתיים דובים" העלילה
נמסרת מפי אותו גיבור בשלוש סוגות שונות:
סיפור עלילתי כתוב )דוגמה 2(, ריאיון )דוגמה 3(
וסיפור ילדים )דוגמה 4(. כל סוגה מעוצבת אחרת
מבחינה לשונית וסגנונית:
2. כה קשה תהיה הנקמה, וכמה פשוטות וקלות
היו ההכנות לה... )עמ' 21(
3. ורדה: "אני כותבת מחקר בתולדות היישוב,
ומראיינת כאן אנשים מהמשפחות
הראשונות של המושבה."
רותה: תולדות היישוב בכלל או
תולדות היישוב המסוים הזה?"
ורדה: "במושבות הברון. אני
פוגשת אנשים בשלוש מושבות."
רותה: "יפה. אני לא יודעת איזה
תולדות היישוב תמצאי בשתי
המושבות האחרות אבל אצלנו לא
תתאכזבי." )עמ' 23(
4. פעם אחת, בבית קטן, במוש
בה רחוקה, לרגלי הר גדול חי ילד
ושמו סבא זאב. כשמלאו לו ארבע שנים קיבל
סבא זאב מהוריו מתנה מיוחדת מאוד. )עמ' 97(
רותה עצמה מכירה בתפקידים השונים שהיא
ממלאת בכל אחת מן הסוגות. אפשר להקביל
אותם לתפקידים שהיא רואה את עצמה ממלאת
בכל אחד מן הסיפורים:
עיה היודעת את הבאות,
ַ
5. הלכתי אחריו: הר
ם המשערת אותן, הנכדה השמחה לקראתן...
ֵ
הא
)עמ' 12(
¯˘‡ ¨ÔÂÓ¢¯Ï „‚È·
˙„˜Ó ¯ÂÙÈÒ ‚ȈÓ
Ï˘ ˙Â¢ Ë·Ó
¨ÌÈ¢ ÌÈ˘È‡
¢Ìȷ„ ÌÈÈ˙˘¢·
ÈÙÓ ˙¯ÒÓ ‰ÏÈÏÚ‰
˘ÂÏ˘· ¯Â·È‚ Â˙‡
˙Â¢ ˙‚ÂÒ
126
ÏÚ ÒÒÂ·Ó ¯Ó‡Ó‰
È˙Î¯Ú˘ ¯˜ÁÓ
ßÙÂ¯Ù Ï˘ ‰˙ÈÈÁ‰·
ÔÓËί٠‰È‡Ó
ÈÈ„ÂÓÈÏ ˙¯‚ÒÓ·
˙ÈÎ˙·
M.Ed.
ÍÂÈÁ¢
≠·¯ ‰¯·Á· È¢Ï
˙ÏÏÎÓ· ¢˙È˙·¯˙
È‡ ÆÍÂÈÁÏ È˜ÒÈÂÏ
ßÙ¯ÙÏ ‰„ÂÓ
‰˙ÈÈÁ‰ ÏÚ ÔÓËίÙ
È˙‡ ‰„„ÂÚ˘ ÏÚÂ
¯Ó‡Ó‰ ˙‡ ÌÒ¯ÙÏ
ה
I...,127,128,129,130,131,132,133,134,135,136 116,117,118,119,120,121,122,123,124,125,...144
Powered by FlippingBook