Next Page  29 / 68 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 29 / 68 Previous Page
Page Background

אייר תשע"ד

29

שחלה במקצוע ואינספור השינויים שחלו בו

שנות עבודתי, האהבה שלי למקצוע

32

במהלך

ולקשר עם הילדים לא השתנתה”.

תמר חרד נולדה במושב פדויים שבנגב וכבר

בילדותה חלמה להיות גננת. “רציתי להיות

גננת עוד כאשר הייתי בגן הילדים במושב.

משהו בעבודת הגן הדליק אצלי כבר אז את

הניצוץ. רציתי לתת לילדים כלים טובים של

לימוד וחוויות. חלק מזה גם ספגתי בבית שבו

גדלתי. אימי, צביה ז”ל, הייתה אשת חסד

שידעה להעניק לילדיה ולהיטיב עמם, וגם

לתמוך רגשית ומוראלית בבני משפחה אחרים.

אבי, חיים עומסי יבדל”א, היה רב שכונתי

ומלמד. מהם למדתי גם מהי חשיבות הנתינה

לאחר, בפרט בתחום החינוך”.

היא למדה במסלול לגיל הרך בסמינר תלפיות,

וכאשר החלה לעבוד כגננת בחרה כמוטו

לעבודתה את דברי הרב משה צבי נריה זצ”ל:

“לכל מחנך צריך שיהיו שתי אהבות ושלוש

אמונות: אהבה לחניכיו ואהבה למקצוע.

אמונה בכוחותיו כמחנך, אמונה בערכים

שמבקש להקנות לחניכיו ואמונה בחניכים

שיספגו את מה שמשקיע בהם”.

האהבה למקצוע והאהבה לילדים הם לדעתה

הבסיס, ואילו שלוש האמונות הן הקווים

המנחים לעבודה: "אני קוראת לזה 'שלושת

ל"פים': אמונה ביכולתי המקצועית כגננת,

ָ

הא

אמונה בערכים שאני מקנה ורוצה להקנות,

אמונה ואמון בילדים עצמם שרוצים ללמוד,

לרכוש ידע, לדעת יותר, להתפתח, וכל זאת

כמובן בזיקה להורי הילדים, ועל בסיס האמונה

בקדוש ברוך הוא".

החווה של סבא נתי

וסבתא יונה

החינוך לערכים מתבצע בגן בצורה משחקית.

כך למשל החינוך להגנה על הסביבה ולתזונה

נכונה מתווך על ידי שתי דמויות בדיוניות:

סבא נתי וסבתא יונה המגולמות לפי תור

על ידי ילד וילדה מהגן, המתלבשים בהתאם

בבגדי חוואים. בובות החיות שבחווה נעשו על

ידי ההורים של ילדי הגן שנרתמו ליוזמה של

חרד, והן עשויות מחומרים ממוחזרים: בקבוקי

מים, בדים ועוד.

החווה ממוקמת בחצר, בשטח גדול ומרוצף.

בעלי החיים ובהם סוסים, חמורים, כבשים,

חתולים וכלבים, מתגוררים בחווה והילדים

מטפלים בהם לאחר שלמדו באופן מקיף מה

הם הצרכים של כל אחד מהם. מה הם אוכלים,

היכן הם ישנים, ומה התועלת שהם מביאים.

הילדים גם הכינו משחקים יזומים: התאמת

מזון לבעלי החיים, התאמת בעל החיים לבית

המגורים שלו, לבלבל את מקומות המגורים

של בעלי החיים ולהחזיר אותם למקומם.

הכנת מזון לבעלי החיים ועוד.

"בפעילויות השונות בחווה ניתן דגש לנושאים

כמו שמירה על הטבע, טיפוח ואהבה לבעלי

החיים, בד בבד עם לימוד נושאים כמו תזונה

נכונה ומאוזנת גם לנו כבני אדם" מסבירה חרד.

תמר חרד: "הרמה

המקצועית עלתה מאוד

במשך השנים, והידע

הנדרש היום מגננת הוא

רב מבעבר. כל גננת

צריכה להיות בעלת ידע

מעמיק בתהליכי חינוך

והוראה, להיות מסוגלת

להתייחסויות רגשיות

מורכבות כלפי הילדים,

ולרכוש ידע ומיומנויות

גבוהות בתחום הפיתוח

המוטורי של הילדים.

כמובן שיש היום גם

הרבה יותר השתלמויות

מאשר בעבר ויש הרבה

הזדמנויות לרכישת ידע"

משחק השחמט הנלמד בגן מפתח נוסף להנאה גם כושר ריכוז וזיכרון