אתרוג | טבת תשעד | דצמבר 2013 | גליון 62 - page 58

טבת תשע"ד
58
פאס וערים אחרות
במרוקו
אלף שנות יצירה, מאת משה בר-אשר,
משה עמאר, שמעון שרביט (עורכים),
הוצאת אוניברסיטת בר אילן, 314 עמ'
ספר ובו קובץ מאמרים העוסק ביצירה
היהודית המגוונת שהתחברה בעיר פאס,
המטרופולין היהודי ומקום ישיבת השמנה
וסלתה של קהילת יהודי מרוקו, משלהי האלף
הראשון ועד שלהי האלף השני לספירה.
הקובץ מחולק לחמישה שערים, העוסקים
בתחומי לשון, פיוט וספרות, פרשנות והגות,
הלכה ופסיקה והיסטוריה. מספר מאמרים
עוסקים ביהדות מרוקו בכללותה. עשרים
המאמרים שרוכזו בספר עובדו מתוך
הרצאות שנישאו בכינוס בינלאומי בנושא,
שהתקיים באוניברסיטת בר אילן לפני
כעשר שנים, והם פורשים יריעה ספרותית
ותרבותית רחבת היקף ומרתקת.
הנשמה המקראית
מאת אלי ויזל, ידיעות אחרונות ספרי חמד,
034 עמ'
סופרים ואנשי רוח בוחנים את גיבורי המקרא
מנקודת מבט שונה – ראו "מיניאטורות
היסטוריות" של אוגוסט סטרינדברג וגם
"תנ"ך עכשיו" של מאיר שלו. נקודת המבט
של הסופר וההוגה אלי ויזל, היא ספרותית
ורגישה, ומבוססת על מקורות בטקסט
המקראי ובמדרשים.
ויזל מאיר את סיפוריהם הייחודיים, את
אישיותם הבלתי שגרתית ואת הדרכים שבהן
גיבורי המקרא ממשיכים להתקיים בתודעה
האנושית. בכישרונו הייחודי כמספר סיפורים
וכהוגה בן דורנו, מגולל ויזל את עלילותיהם
של אדם, של קין ושל הבל, של יצחק, יעקב
ויוסף, של משה ושל איוב.
ויזל מתאר את הדיכאון של קין שמתנתו
נדחתה על ידי האל, ואת פרשת בנות לוט.
הוא עושה הקבלה בין פרשת עקדת יצחק
לבין שילוח יוסף בידי אביו אל מוות כמעט
בטוח בחברת אחיו. תחת קולמוסו של
ויזל נפרשת מניפת המשמעויות הנסתרות
בחייהם של גיבורי המקרא ומזדככים
הלקחים האוניברסאליים הגלומים בהם,
היפים לכל דור ולכל אדם.
"הנשמה המקראית" הוא הספר השלישי
בסדרת כתבי אלי ויזל "הנשמה היהודית",
לצד "הנשמה התלמודית" ו"הנשמה
החסידית". הסדרה משרטטת את גלריית
הדמויות המלוות את עם ישראל ונערכה
בידי ד"ר יואל רפל, מנהל ארכיון אלי ויזל
באוניברסיטת בוסטון. את ההקדמה כתב
פרופ' אברהם גרוסמן, חתן פרס ישראל.
תרפ"ט
שנת האפס בסכסוך היהודי-ערבי, מאת
הלל כהן, הוצאה עברית כתר, 534 עמ'
שנת תרפ"ט היא מונח טעון בחברה
הישראלית. הידע המוסכם עליה מנוסח
בספרי ההיסטוריה כרצף של התפרצויות
אלימות ומעשי טרור מצד הערבים תושבי
ארץ ישראל כנגד היישוב היהודי, בקיץ
9291. במהלכם נרצחו 331 יהודים ונחרבו
יישובים וקהילות ברחבי ארץ ישראל.
המחבר, ד"ר הלל כהן, מציג כאן לראשונה,
תמונה מורכבת ומפורטת של השבוע
הטראומטי בתולדות הארץ. כהן טוען כי
מאורעות תרפ"ט הם הרקע להבנת היחסים
בין יהודים וערבים עד היום, וגם לקשר בין
מזרחים ואשכנזים.
בספרו עב הכרס מתאר כהן שורת אירועים,
רובם לא מוכרים כלל, ובכללם גם אירועים
שהתרחשו בצד הערבי. כהן טוען כי
למאורעות תרפ"ט לא הוקדש למעשה שום
ספר בעברית מאז 0391, טענה מעניינת
לנוכח העובדה שתרפ"ט כמונח, מועלה שוב
ושוב על ידי דוברים פוליטיים לאורך השנים.
אתיקה צבאית יהודית
מאת עדו רכניץ ואלעזר גולדשטיין, מכון
משפטי ארץ, ידיעות אחרונות פרי חמד,
552 עמ'
במשך כל שנות קיומו עוסק הצבא הישראלי
בשאלות של מוסר לחימה. די אם נזכיר את
הדילמה של "האם להרוג או לחמול על
הכפרי הזקן שנקלע בדרכו של כוח לוחמים
בשטח אויב", שהפכה לנושא לדיון בחינוך
דורות רבים של חיילים. למסורת זו שורשים
עמוקים ביותר ביהדות, ושני המחברים
פורסים כאן משנה סדורה של ערכים
ועקרונות יהודיים לניהול צבא במדינה
יהודית, בשגרה ובחירום.
המחברים דנים בסוגיית טוהר הנשק, שאלת
השימוש בנשק אך ורק למטרת ביצוע
המשימה, והאיסור לאדמה חרוכה ופגיעה
במטעים, תוך הסתמכות על הנאמר בספר
במדבר ודברי הרמב"ם.
הם מבהירים את מושגי המלחמה הלא
מוסרית והרג החפים מפשע והלא-
מעורבים, ומגדירים אויב במצב של לוחמה
א-סימטרית, כלומר ישראל מול ארגוני
טרור. הכותבים דנים בנושא באומץ, וראויה
המובאה שלהם מהמקורות כי "אכזריות
בני יהודה בבני אדום, היא אחת הסיבות
לחורבן ולגלות". איך אמרו פעם? ספר חובה
בצקלונו של כל חייל.
ספורט בהגירה
מאת יהודה (אודי) כרמי, רסלינג, 532 עמ'
הסיוף הוא ענף ספורט מעמדי שהיה נחלתה
הבלעדית של האריסטוקרטיה האירופאית.
מהמאה ה-81 ואילך סיגלו לעצמם יהודי
היבשת את המסורת הזו, גם כאמצעי
להשתלב בחברה. הישגיהם בענף ספורט זה
מפריכים את הצגת היהודי כדמות "גלותית"
כביכול.
לנוכח קשיי ספורטאים ישראלים בזירה
הבינלאומית היום, קשה לתפוס את גודל
ההישג ההוא - היהודים זכו במדליות
דוד בן כרמל
ארון הספרים
1...,59,60,61,62,63,64,65,66,67 48,49,50,51,52,53,54,55,56,57,...68
Powered by FlippingBook