Table of Contents Table of Contents
Next Page  63 / 196 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 63 / 196 Previous Page
Page Background

63

2017- 2016

תשע"ז

זכויותיך

התאבדות ו/או ניסיונות התאבדות של תלמידים

)88 '

ב' עמ

6/

(סב

נהלים להתערבות

. כאשר נודע למי מחברי הצוות החינוכי על איום בהתאבדות, עליו להודיע על כך

1

מיד ליועץ ולמנהל בית הספר, ובאמצעותם למנהל השירות הפסיכולוגי־החינוכי

במקום, והם יחליטו על דרכי הטיפול בתלמיד ובקהילת התלמידים.

. על כל מקרה התאבדות או ניסיון התאבדות של תלמיד במסגרת בית הספר או

2

מחוצה לו ידווח מנהל המוסד החינוכי שהתלמיד לומד בו מיד למפקח על בית

הספר, למנהל המחוז ולמנהל השירות הפסיכולוגי־החינוכי ביישוב.

. מנהל בית הספר, יחד עם היועץ ועם פסיכולוג בית הספר, יפעילו גם תוכנית

3

התערבות, בהתאם לצורך, המכוונת לכלל התלמידים, לתלמידים שנחשפו

לאירוע או שהם קרובים לתלמיד הנפגע, להורים, למורים ולצוות הניהולי.

הסיוע יינתן ברמת הפרט, ברמת הקבוצה וברמת המערכת. הפסיכולוג המחוזי

ו/או היועץ הבכיר יסייעו בהפעלת התוכניות הללו. אם אין בבית הספר יועץ או

פסיכולוג, יפנה המנהל לעזרתו של השירות הפסיכולוגי־החינוכי במקום.

נהלים לגבי מקרה התאבדות

. עם קבלת דו"ח או ידיעה על מקרה של התאבדות תלמיד יפנה מנהל המחוז אל

1

המנכ"ל בבקשה למנות ועדת בדיקה, והמנכ"ל ימנה ועדה זו על פי הנוהל.

. הוועדה תבדוק אם היה קשר בין העשייה החינוכית לבין האירוע, תסיק מסקנות,

2

ותמליץ את המלצותיה החינוכיות והטיפוליות בלבד.

נהלים לגבי ניסיון התאבדות

. עם קבלת מידע לגבי ניסיון התאבדות ימנה מנהל המחוז צוות בודק.

1

: המפקח על בית הספר - יו"ר הצוות; הפסיכולוג המחוזי או נציגו;

הרכב הצוות

.2

נציג הרשות המקומית (מומלץ מלשכת הרווחה); יועץ בכיר או נציגו.

הצוות יגיש את ממצאיו למנהל המחוז תוך שלושים יום ממינויו. העתק הדו"ח

יישלח למנכ"ל ולשפ"י.

הבטיחות בבית הספר

(א),

5/

משרד החינוך פרסם חוזר מנכ"ל מיוחד שמספרו עג

"ניהול שגרת הבטיחות בבית הספר"

, בנושא

2013

ינואר

פרקים מרכזיים:

5

ובו

ניהול הבטיחות במוסד החינוך.

א.

הבטחת הבטיחות בהפסקות ובזמנים שבין השיעורים.

ב.

תהליך הלמידה בעקבות אירוע בטיחותי.

ג.

הסברה וחינוך לבטיחות מונעת במועדים קבועים

ד.

לאורך השנה.

בטיחות באירועים.

ה.

בחוזר מפורטים תפקידי המנהל, רכז הביטחון, האחראי

על הפעילות/הארועים בבית הספר, רכז הטיולים, המורה

התורן, המורה המקצועי, מחנך הכיתה; פעילות ההסברה

במהלך שנת הלימודים, לקראת החגים, לקראת חופשת הקיץ

ועוד.

מצלמות במוסדות החינוך

)13.5.2015

מיום

3.7 - 85

(חוזר משה"ח

חוזר זה בא להנחות את בית הספר על אופן ההכנסה של מצלמות לבתי הספר, על

אופן השימוש בהן ועל הפעילות החינוכית שתלווה את השימוש במצלמות.

רואה בהצבת מצלמות חלק הכרחי מהתכנית

אינו

ראוי להדגיש, כי משרד החינוך

לשיפור האקלים ולמניעת אלימות וכי התכנית המערכתית בנושא זה אינה מבוססת

השמירה על ביטחונם ועל

או מסתמכת על הצבת מצלמות במוסדות החינוך.

מוגנותם של התלמידים והמורים נעשית במסגרת רחבה של קידום אקלים בטוח

.

ותוך פיתוח תחושת שייכות, ערך וכבוד וקידום ערכים אישיים וחברתיים

בתי ספר ורשויות מקומיות, שמצאו לנכון להתקין מצלמות במוסדות החינוך, לאחר

שבחנו את השימוש בכל האמצעים האחרים העומדים לרשותם ומצאו שהצבת

מצלמות נדרשת לשיפור אקלים ולמניעת אלימות, מחוייבים בבנייה ובהטמעה של

תכניות חינוכיות לשיפור האקלים ולמניעת אלימות.

הצבת מצלמות ברשות הרבים נובעת בדרך כלל מהצורך לשמור על הביטחון ועל

המוגנות מפני תופעות של פשע, אלימות והתנהגויות מסכנות נוספות. אולם חשוב

להבהיר, כי במוסדות חינוך השמירה על ביטחונם ועל מוגנותם של התלמידים

.

נעשית במסגרת רחבה של קידום אקלים בטוח

תכנית מקיפה ליצירת אקלים מיטבי ולמניעת אלימות תורמת לשיפור היחסים בין

מורים לתלמידים, לאווירה תומכת למידה וללמידה משמעותית ולירידה במקרי

האלימות והתנהגויות סיכון. הפעלת מצלמות בשטח בית הספר אינה מרכיב בסיסי

בתכנית כזו.

שימוש במצלמות באופן מושכל ומידתי יכול להיות רכיב נוסף ולא הכרחי בתכנית

מערכתית בית-ספרית לקידום אקלים בטוח ולצמצום האלימות והתנהגויות סיכון

ואינו עומד בפני עצמו. השימוש במצלמות אינו מבטל את הצורך בהשגחת מורים

לאורך יום הלימודים, כמפורט בחוזר המנהל הכללי בנושא המורה התורן (ראה בס"ק

(ג), "ניהול שגרת הבטיחות בבתי

7

\

בחוזר הוראות הקבע עד

5.1 - 54

של סעיף

3.6

הספר").

נוהל קריאת מתנדבים

)4/

(תשמ

(א) משרד החינוך והתרבות הוא רשות המוסמכת לפי החוק להפנות מתנדבים.

הוראות חוזר זה באות להבטיח, שבעת הצורך יתאפשר טיפול מהיר ויעיל

בתביעה של מתנדב, שנפגע תוך כדי ועקב פעולת ההתנדבות.

לעיל, בעלי התפקידים הרשאים להפנות

1.

(ב) לעניין "מתנדבים" מן הסוג שב

:)2/

אותם הם אלה (חוזר מנכ"ל מא

. מפקח אגף הנוער במחוז.

1

. המתאם המחוזי של פעולות ההתנדבות.

2

. מנהל מוסד חינוך הנמצא בפיקוח משרד החינוך והתרבות.

3

לעיל, קריאתם למלא חובת אבטחה

2.

(ג) לעניין "מתנדבים" מן הסוג שב

במוסד חינוך היא בידי הממונה על האבטחה באותו מוסד - הכל כמפורט

בחוזרי המנהל הכללי בדבר ביטחון במוסדות חינוך.

(ד) ההפניה תיעשה כדלקמן:

. המתנדב יצוייד מראש בטופס שבנספח להלן. ההפניה תינתן מראש, ובשום

1

מקרה לא למפרע.

. במקרה של הפניית קבוצה מאורגנת, אפשר לרשום על האישור את שמו של

2

האחראי, וכן את מספר המתנדבים שבקבוצה, ולצרף לאישור רשימה שמית של

חברי הקבוצה, חתומה בידי המפנה ובחותמת יחידתו.

. המפנה מתנדבים ינהל יומן הפניות מתנדבים, ובו יירשמו שמות המתנדבים

3

ושאר הפרטים שבטופס ההפניה. כמו כן יירשמו ביומן שינויים בהפניה

המקורית, מיד לאחר שהחליט עליהם האיש שנתן את ההפניה.

. ההפניה תמולא בשני עותקים: עותק אחד יינתן למתנדב, ועותק אחד ישאר

4

בבית הספר, לצורך מעקב. בכל מקרה אין לשלוח עותק לביטוח הלאומי.

. במקרה של תאונה יש להפנות את המתנדב, בצירוף ההפניה, לשם הגשת תביעה

5

למוסד לביטוח הלאומי.

להלן הפעולות שניתן להפנות לביצוען תלמידים מתנדבים:

. מפעלי התרמה לארגוני נכים, כגון אלי"ן, אילן וכיו"ב.

1

. עזרה וסיוע בבתי אבות.

2

. עזרה בטיפול במוסדות לחירשים.

3

. עזרה בטיפול במוסדות לעיוורים.

4

. טיפול בקשישים בבתיהם.

5

. ליווי קשישים לקניות במרכזי שיווק ובשווקים.

6

. חונכות תלמידים: תלמידים בוגרים המתנדבים לסייע לחברים צעירים בבית

7

הספר או מחוצה לו, לאחר הלימודים.

. שירות וסיוע באלי"ן (ילדים נפגעי שיתוק).

8

. שירות וסיוע במחלקת ילדים בבתי חולים.

9

. סיוע לחולים במחלקות שונות בבתי חולים.

10

. סיוע למשפחות ברוכות ילדים (עבודות בית וטיפול בילדים).

11

. סיוע לילדים במועדונים בשעות אחר הצהריים.

12

. סיוע לילדים עולים - קליטה חברתית ולימודית.

13

. ליווי ילדים צעירים מהבית אל בית הספר או מבית הספר לבית.

14

. אימוץ בתי אבות, בתי חולים.

15

. אימוץ קשישים.

16

. אימוץ בית ספר לילדים מפגרים.

17

. אימוץ יישוב - טיפוח קשרים עם ילדים.

18

. פעילות עם אוכלוסיות בתי חולים לחולי נפש.

19

|||||||||||||

א

|||||||||||||

ב

|||||||||||||

ג

|||||||||||||

ד

|||||||||||||

ה

|||||||||||||

ו

|||||||||||||

ז

|||||||||||||

ח

|||||||||||||

ט

|||||||||||||

י

|||||||||||||

כ

|||||||||||||

ל

|||||||||||||

מ

|||||||||||||

נ

|||||||||||||

ס

|||||||||||||

ע

|||||||||||||

פ

|||||||||||||

צ

|||||||||||||

ק

|||||||||||||

ר

|||||||||||||

ש

|||||||||||||

ת