Table of Contents Table of Contents
Next Page  39 / 54 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 39 / 54 Previous Page
Page Background

39

ליצור שינוי, בעיקר לנוכח העמידה מול המוות כמציאות שאינה

ניתנת לשינוי. כאן, בעבודה עם נוער בסיכון, שמתמודד עם

כישלון וקשיים, המלווים חשים, כי מעבר לנוכחות, יש יותר מקום

לשאוף ולכוון להצלחה. אך עם זאת, ההצלחות המדידות שניתן

להשיגן מתוך העשייה הקונקרטית הם לא המטרה עצמה, אלא

רווחי לוואי. תהליכי השינוי הפנימיים אצל מקבלי הליווי - הם

המטרה.

“מבחינתי התוצאה [הופעה] בכלל לא מעניינת אותי, הפריזמה

שלי היא בכלל להביא אותם לשבת יחד... אותי מעניין התהליך

שנעבור, שנדבר על השירים שהם בוחרים, על מה שיש להם

להגיד, הם יצטרכו פתאום לאסוף את עצמם... אתו עבדתי הרבה

על היכולת שלו להנמיך ולהשקיט ולהקשיב... עבודה על הביטחון

העצמי שלו” (מלווה).

לסיכום, מתוך הציטוטים אפשר לראות שלושה רבדים של

עשייה: עבודה שכולה נוכחות וליווי, עבודה על תהליכי שינוי

פנימיים ועבודה על נושא והצלחה מעשיים.

. הצבת גבולות

5

כחלק משאיפת הליווי לבניית קשר מאפשר וחופשי, המלווה

שואף להיות לא ביקורתי ולא ליצור מחיצות והרחקות. עם

זאת, באוכלוסיית קצה של בני נוער יש צורך, לעתים קרובות,

לסמן גבולות ולעמוד עליהם. בכך המלווה נדרש לאסרטיביות,

שעלולה להחליש את המרחב הבטוח והשוויוני.

“בשאר המקצועות נושא הגבולות קריטי ולעתים גם מצריך

ענישה. אבל גם ל[מלווה] יש גבולות לשים...” (מנהלת).

“אני, למשל, לא מציבה להם גבולות, כמעט, זה לא התפקיד

שלי, זה התפקיד של הצוות... אני רוצה להגיד, שליווי רוחני זה

דבר מאוד רך, אבל במקום כזה שיש בו כל כך הרבה מקומות

לא פשוטים, אתה לפעמים צריך להפעיל אסרטיביות כדי להגיד

‘עד כאן’. אני מלווה רוחנית ולא שיפוטית, אבל אם מישהי הייתה

מקללת, אז הייתי צריכה לעשות משהו” (מלווה).

. חיסיון

6

במסגרות מסוימות של נוער קיים עיקרון אי-חיסיון, שאומר שכל

מידע מחוייב לעבור בין אנשי הצוות, אולם העובדת הסוציאלית

היא היחידה שיש לה חיסיון. משמעות הדבר היא, שעל המלווה

הרוחני לשתף את אנשי הצוות הטיפולי במידע המגיע אליו

מהנוער. מצב זה מוביל לפגיעה במרחב הבטוח שבין המלווה

לבני הנוער ולהפרעה ביכולת שלהם לשתף בעולמם הפנימי.

הדבר מצריך חשיבה משותפת כיצד אפשר לצמצם את הפגיעה

בביטחון ובביטוי העצמי ככל שניתן.

“לי אין חיסיון והן יודעות שאני חייבת להעביר לצוות הלאה, אז הן

נמנעות מלספר לי חלק מהדברים. זה גם מעמיד שאלה על איך

מבנים את התפקיד של המלווה הרוחני, אולי צריך ליצור חיסיון,

כי כשאין חיסיון זה לא מאפשר לי להיכנס איתן לעומקים. לפחות

ארבע בנות אמרו לי ‘הייתי מספרת לך, אבל אני לא יכולה כי את

מעבירה לצוות’” (מלווה).

. ליווי רוחני באוכלוסיית אבדן ושכול

9

א. רקע

הליווי הרוחני ניתן במסגרת מרכזי הסיוע המיועדים לשתי

אוכלוסיות של אבדן ושכול פתאומי: נפגעי תאונות דרכים ונפגעי

מכלל

3-4%

עבירות המתה (רצח). התחומים האלה יחד מהווים

הפטירות בארץ, כלומר כאלף איש לערך לשנה. ביחס לנפגעי

עברות המתה, היקף האוכלוסייה כיום, שזכאית לשירותי מרכזי

משפחות, אולם

400 -

הסיוע בהתאם להגדרות החוק, כולל כ