Table of Contents Table of Contents
Next Page  35 / 54 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 35 / 54 Previous Page
Page Background

35

“צריך מחשבה על מיסוד. איך דבר כזה - פרויקט של שלוש

שנים. אם אין מהתחלה מחשבה על איך הוא מתמסד בשלוש

שנים פלוס יום, זה לא שווה. הוא בעייתי ואני אומר את זה במלוא

הרצינות. כמה שיגידו שלוש שנים זה המון... מההתחלה צריך

לחשוב על מיסוד. להתחיל גם לפרוט את זה לפרוטות ולחשוב

איך העסק הזה מתמסד. מקוםשעושה את זה מה ההליכיםשהוא

צריך לעבור על מנת שהוא ייקח את זה על עצמו” (מפקח).

. ליווי רוחני בנוער בסיכון

8

א. היחידה לקידום נוער במעלות

17 ,)

המערכת מורכבת מהנהלה (מנהל ומרכזת מקצועית

מורים מקצועיים וצוות הדרכה טיפולי (מדריכה ראשית ועוד

שתי מדריכות). השירות ביחידה מורכב משני ענפים: ענף

חינוכי-טיפולי, הנעשה בעיקר על ידי צוות המדריכות, שתפקידן

לטפח את הקשר עם הנוער באופן רציף באמצעות פגישות

אחת לשבוע-שבועיים, בנוסף לקשר טלפוני מתמשך. הענף

השני הוא קידום ההשכלה, הנעשה על ידי צוות המורים, החל

מאבחון ליקויי למידה, דרך פיתוח מיומנויות למידה ועד לכניסה

למסלול אקסטרני לקראת קבלת תעודת בגרות או תעודת סיום

בני נוער, בנים

40-

שנות לימוד. אוכלוסיית הנוער כוללת כ

12

, שנפלטו ממערכת החינוך והם משתתפים

16-18

ובנות בגילאי

בפעילויות היחידה לקידום נוער במשך השבוע. המלווה נמצא

בימי ראשון וחמישי, כך שהוא נפגש רק עם הנוער שמגיע בימים

אלו. בפועל, בזמן הראיונות, היה למלווה קשר עם כמחצית

בני נוער, בשלושה מעגלי קרבה: חמישה

20 ,

מהנוער ביחידה

בני נוער במעגל קרוב ביותר, חמישה במעגל יותר רחב, ועשרה

בני נוער במעגל עוד יותר רחב.

ב. ההוסטל לנערות

המערכת מורכבת ממנהלת ורכזת, שש מדריכות, בת שירות

לאומי, עובדת סוציאלית ומנהלת משק בית. ההוסטל, כמסגרת

חצי פתוחה, משמש כבית לכל דבר עבור הנערות, שנמצאות בו

לכל אורך השבוע. אלו בנות בגיל ההתבגרות המוגדרות כנערות

בסיכון, הגדרה שבאה לרוב עם רקע של טראומה עקב פגיעות

נערות, אך היו גם תקופות

15

מיניות ואחרות. ההוסטל מכיל עד

משבריות בהן שהו במקום רק ארבע בנות. יש תהליך בהוסטל

של קליטה והתקדמות לאורך רצף של התקדמות, ככל שהבנות

מתקדמות כך הן יוצאות יותר בסוף השבוע או אף באמצעו. זוהי

מערכת מאוד מובנית, כאשר תפקיד המדריכה התורנית הוא

לנהל את סדר היום המתוכנן, כולל כל המשברים המתעוררים

במהלכו. לכל מדריכה יש מספר בנות מוגדרת, איתן היא בקשר

שעות

15

יותר אינטנסיבי ועמוק. המלווה נמצאת בהיקף של

שבועיות, בימים ראשון ושישי, באופן קבוע, ובאמצע השבוע,

בימים שלישי או חמישי, לסירוגין.

ג. ייחודיות הליווי הרוחני באוכלוסייה זו

. הבניית תפקיד ומודל הליווי הרוחני

1

בתהליך תכנון הפרויקט נתקבלה החלטה בצוות ההיגוי שלא

להבנות את התפקיד ולתת למלווים ולמערכת לבנות את מקום

המלווה ‘תוך כדי הליכה’. זאת, מתוך גישת ‘שהייה’, המבקשת

לא לכפות על המסגרת את הרעיונות והתכנונים, אלא לראות

כיצד הצרכים והנפשות הפועלות יובילו את ההתרחשות בצורה

המתאימה ביותר למסגרת המסוימת.

“הגדרנו שלא נגדיר את המלווה הרוחנית, שלא יהיה להשעותשל

פגישות או חדר ושהיא לא תנגוס במקצועות הטיפוליים האחרים

ולא תבלבל את הבנות. התכוונו שזה לא יהיה מסודר” (מנהלת).