Table of Contents Table of Contents
Next Page  16 / 94 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 16 / 94 Previous Page
Page Background

עט

השדה

16

מערכות החינוך הטובות בעולם יצרו גישות המבטיחות שבית הספר יפצה על נקודות

התורפה הנובעות מסביבתו הביתית של התלמיד, גישות שמבטיחות שכלל התלמידים יזכו

לחינוך מעולה הדרוש כדי לפצות על הרקע שבאו ממנו ובכך לא ימצאו את עצמם במהרה

.)

exclusion

בהדרה (

בית ספר המכיל את תלמידיו הוא זה שמצליח להצמיח את הילדים השונים ולא רק פרופיל

יחיד ואחיד של תלמידים. זאת העשייה של החינוך המכליל. עשייה בשירות ההגשמה

האופטימלית של התלמידים, שיוצרת תנועתיות, מוביליות, לא רק של אלה שגדלים בסביבה

אוריינית עשירה. ההכלה מניעה התפתחות של האדם השלם בכל תחומי התפקוד האישיים,

החברתיים והקוגניטיביים, ולא רק הישגיות שנמדדת בזמן נתון ההכלה היא המפתח לעתיד

הילד בחברה הישראלית.

): “הכלה היא תהליך בלתי נגמר

Booth & Ainscow, 2002

בות’ ואיינסקו הגדירו מהי הכלה (

של העמקת הלמידה וההשתלבות של כל התלמידים. זהו אידיאל שאליו בתי ספר צריכים

לשאוף, שלעולם לא יוגשם במלואו. ההכלה מתרחשת ברגע בו מתחיל תהליך העצמת

.)5

ההשתלבות. בית ספר של הכלה הוא בית ספר שנמצא בתנופה” (עמ’

) את ההגדרה:

Ainscow, Booth & Dyson, 2006

בספרם מרחיבים איינסקו, בות’ ודייסון (

אפשר לראותהכללהבחינוךתהליךשל יישוםערך השוויוניותבחברה. היא גורמתלפרקטיקה

חינוכית וכן לתנאים, מבנים, מערכות לקיים חינוכי איכותי לכול. חלק מהם אפשר לפרט

משום שהם אינטגרליים למושג של ההכלה, אחרים אפשר לזהות ברמה מסוימת של בטחון

על בסיס של מה למדנו מהניסיון. אפשר להבין הכלה במלואה רק כשהערכים העומדים

שלם.

בבסיסה נמדדים בהקשר ספציפי

העיסוק בהכלה מחייב בירור של ערכים, משמעויות והשלכות של מה שאנו מבקשים לגלם

בעזרת החינוך. הוא מתחיל באמונה שחינוך הוא זכות אנושית בסיסית ויסודית בכל חברה

צודקת. עבור אנשים רבים, הכלה בחינוך נחשבת כגישה המשרתת ילדים עם לקויות בחינוך

הכללי. ואולם, אנו רואים בכך רפורמה רחבה שתומכת ומקדמת בברכה שונות בקרב כלל

הלומדים. מטרת ההכלה היא לצמצם הדרה וגישות של אפליה, כולל כאלו הקשורות בגיל,

מעמד חברתי, מוצא, דת, מגדר והישג. עיסוק זה אינו מתמקד רק בתגובה לאינדיבידואלים

אלא באופן שבו המסגרות, המדיניות והתרבויות יכולים להכיר ולהעריך שונוּת.

) מסבירים כי הכלה מתחילה במתן הכרה לשוני בין

Booth & Ainscow, 2002

בות’ ואיינסקו (

התלמידים. גישות הכלה כלפי ההוראה והלמידה מכבדות שוני זה ומנצלות אותו. הן יתבטאו

בשינויים עמוקים בכיתות, בחדרי המורים, במגרשי המשחקים וביחסים עם ההורים. הכלת

ילד או אדם צעיר תוכל להתרחש רק אם נתייחס לכוליותו. זה לא יקרה אם נחיל את ההכלה

על פן אחד בלבד של התלמיד, כגון לקות, ילדים שנתלשו מתרבותם או ילדים שחוו טראומה.

הכלה מדברת על הפיכת בתי הספר למקומות מסייעים ומעוררים, הן לתלמידים והן לסגל.

היא מדברת על בניית קהילות המעודדות ומוקירות את הישגיהן.