Table of Contents Table of Contents
Next Page  14 / 94 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 14 / 94 Previous Page
Page Background

עט

השדה

14

שיח עמיתים

חלק א:

“תמר”

מהדרה להכלה – סיפורו של בית הספר

פלורה מור

מבוא: מדיניות ההכלה בראי המחקר

מדינת ישראל היא אחת המדינות המובילות בפערים בין בתי הספר ובתוכם. הקוטביות

המאפיינת את האוכלוסייה המרכיבה את מערכת החינוך בישראל מאתגרת את מדיניות

ההכלה והופכת אותה לסיפור של מפגש בין תרבויות ומעמדות, שבו החתירה לצדק חברתי

ולשוויוניות היא מסע רציני ומחייב. כמה ממאפייניה של מערכת החינוך הישראלית מלמדים

על התביעה המוסרית והערכית שביסוד מדיניות ההכלה:

יהודים/ערבים – בישראל, הערבים (מוסלמים, נוצרים ודרוזים) הם כמעט חמישית מן

). המיעוט הערבי בישראל מבודד

Zeira, Astor & Benbenishty, 2002

( )19.6%(

האוכלוסייה

מהתרבות היהודית באמצעות סימנים חברתיים – זהות לאומית, דת, מנהגים תרבותיים ושפה

), ונמצא בסטנדרט נמוך בכל ההיבטים של הסטטוס

Sherer & Karnieli-Miller, 2004

(

Abu-Saad,

הסוציו-אקונומי, כולל חינוך, תעסוקה והכנסה, ביחס לאוכלוסייה היהודית (

.)

1999; Al-Haj, 1995

מאוכלוסיית ישראל היהודית (ויצטום

20%-

חילונים/חרדים – האוכלוסייה החרדית מהווה כ

). הקהילה החרדית מקיימת מערכת חינוך עצמאית וייחודית, המנותקת באופן

2004 ,

וגודמן

.)2005 ,

מהותי מבחינה חינוכית מן המערכות הממלכתיות האחרות בישראל (להב

ותיקים/עולים חדשים – מדינת ישראל ייחודית בקרב מדינות ההגירה מבחינת השיעור הגבוה

ביותר של העולים בתוכה. שני שלישים מהאוכלוסייה הם דור ראשון או שני בארץ, והם מהווים

.)2004

מהאוכלוסייה היהודית (סבר,

80%-

קרוב ל

עשירים/עניים – בשנים האחרונות הפכו הפערים החברתיים בישראל לגדולים מאוד, והמגמה

היא של המשך הגדלת הפערים במקום צמצומם. פערי השכר בין העשירון העליון לתחתון

עולים בהתמדה, מספר העניים בישראל הולך וגדל. לפחות שלוש אוכלוסיות בישראל הן

אתיופיה.

בבחינת פצצה חברתית מתקתקת: המגזר הבדווי, המגזר החרדי ועולי

מוצא מערבי/יוצאי עדות המזרח – יש פערים ניכרים בין תלמידים ממוצא מזרחי לתלמידים

ממוצא מערבי בכל הנוגע לזכאות לבגרות, לאיכותה של תעודת הבגרות ולרכישת השכלה

.)2006

גבוהה (וייסבלאי,

תושבי המרכז ושכונותחזקות/תושבי הפריפריה ואזורי מצוקה – מערכותהחינוך באזורי מצוקה

משמרות לרוב את אותם חולשה וקיפאון שמאפיינים את הקהילות המוחלשות בכל תחומי

בשיעור הזכאים לבגרות בין יישובים מבוססים לעיירות פיתוח (שם).

20%-

החיים. יש פער של כ