Table of Contents Table of Contents
Next Page  12 / 94 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 12 / 94 Previous Page
Page Background

עט

השדה

12

מבוא

שיח עמיתים: אתגרים במרחבי הפיתוח והעשייה בעולם החברתי

ענת פסטה-שוברט, מנהלת מרכז ידע ולמידה אשלים

עמותת אשלים רואה חשיבות רבה בקידום שיח מקצועי כחלק מהדיון הכולל בדרכים

לפיתוח אפיקי למידה בקרב אנשי מקצוע העובדים עם ילדים, בני נוער וצעירים במצבי סיכון

ובני משפחותיהם. ייחודו של הגיליון העשירי של “עט השדה” הוא בהיותו גיליון מה”בית”: כל

המאמרים נכתבו בידי אנשי צוות אשלים. בהמשך לגיליונות הקודמים, גם גיליון זה עוסק

במובנו הרחב של פיתוח שיח מקצועי זה, והוא בנוי מארבעה חלקים: שיח עמיתים; יומן שדה;

ניהול ידע ופיתוחו; פינת קריאה.

אחד האתגרים המרכזיים העומדים לפתחה של עמותת אשלים, כמו גם לפתחם של ארגונים

אחרים, הוא הניסיון לייצר מנגנונים המאפשרים חילוץ, המשגה, שימור והפצה (שיתוף) של

Wang &

ידעים רלוונטיים לעשייה החברתית עבור אוכלוסיות במצבי סיכון. על פי ואנג ונוי (

), שיתוף בידע הוא נכס מקצועי משמעותי בידי ארגונים, כלי המאפשר לעובד

Noe, 2010

להשפיע על תהליכי פיתוח ידע וחדשנות ולהגביר את יכולת התחרותיות של הארגון בשוק

מורכב ומשתנה הדורש גמישות, הסתגלות ויצירתיות. בדומה לכך, לאם ולמברמון-פורד

) ראו בשיתוף בידע תהליך משמעותי, חיובי ובלתי

Lam & Laumbermont-Ford, 2010

(

הגיליון הנוכחי

.

הפיך שבו מתורגמת הלמידה האינדיבידואלית ליכולת ארגונית רלוונטית

משקף נאמנה את מקומו המרכזי של הידע בצמתים השונים של פיתוח מענים עבור ילדים,

נוער וצעירים במצבי סיכון, תוך יצירת פלטפורמה לשיח למידה משמעותי עם אנשי מקצוע

באשר הם.

בחלק הראשון, שיח עמיתים, נפרס בפניכם ידע משלושה תחומים הרלוונטיים למרחבי

הפיתוח והעשייה של תכניות בעולם החברתי: יעד ההכלה במערכת החינוך בישראל; בניית

נוער.

תקשורת תומכת וחליפית בשירות הצדק; תועלות ורווחים מהתנדבות בני

הגיליון פותח במאמרה של ד”ר פלורה מור, ראש תחום בכירה בחינוך, העוסק בשאלת

הערכים, המשמעויות וההשלכות של הפערים והקוטביות במערכת החינוך. לטענת פלורה,

היכולת להכיל את השונוּת בין תלמידי המערכת היא אחד האתגרים הניצבים בפני מערכת

החינוך בישראל. במאמרה היא שואלת מהי הכלה וכיצד היא מתבטאת בחיי היומיום, וטוענת

כי העיסוק בהכלה מחייב בירור ערכים, משמעויות והשלכות של החינוך על התלמידים.

המאמר השני, של יפעת קליין, מנהלת תכניות בתחום ילדים ונוער עם מוגבלויות, מציב בפני

הקוראים אתגר רגשי מעניין: חשיפה להדרה שחווים ילדים ובני נוער עם מוגבלויות בתחומי

החיים בכלל ובהקשר של פגיעות מיניות בפרט. שאלות כגון האם וכיצד מספרים אנשים

עם מוגבלויות על פגיעה מינית שחוו; מי חוקר את אותם ילדים ובני נוער ובאילו כלים; מה