Table of Contents Table of Contents
Next Page  60 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 60 / 64 Previous Page
Page Background

60

ספרים

2009

פברואר

עט השדה

תשיק מיד”א

2009

בחודש מאי

סדרה ייחודית של ערכות הדרכה -

“בראי-נוע”.

מיד”א, מרכז הידע והלמידה של אשלים, ומכון

שליאר לייעוץ פסיכולוגי וארגוני, המתמחה בעבודה

עם סרטי קולנוע, משתפים פעולה לראשונה

בפיתוח סדרה של ערכות הדרכה - “בראי-נוע”.

הסדרה, המבוססת על שימוש בסרטי קולנוע

ככלי דידקטי להדרכה, נועדה להעשיר את ארגז

הכלים המקצועי של אנשי המקצוע העובדים עם

ילדים ונוער בסיכון.

כל ערכה עוסקת בסוגיה מרכזית אחת, המוצגת

באמצעות סרט קולנוע עלילתי. הסרט מלווה

בהנחיות לצפייה, ברקע תיאורטי, בנקודות לדיון,

בהצעות לפעילויות נוספות בנושא ובהפניות

למקורות. כל ערכה מכילה סרט קולנוע וחוברת

הדרכה.

הגישה ההדרכתית

נקודת המוצא בפיתוח ערכות ההדרכה היא

הגישה הקונסטרוקטיביסטית ללמידה. על פי

גישה זו למידה היא תהליך אישי אקטיבי. הלומד

מקנה משמעות לידע ולמיומנויות הנרכשות מתוך

יצירת קשרים משלו בינם לבין מכלול ההתנסויות

והעמדות המוקדמות שהן חלק מתפיסת עולמו

ותרבותו. גישה זו רואה בלמידה תהליך המתרחש

לאורך כל חייו של האדם. תהליך הלמידה הוא

תהליך ייחודי לכל לומד ולומד, והוא מתבסס על

הידע שלו, על אמונותיו ודעותיו, על מערכת הציפיות

שלו ועל ההקשרים החברתיים והתרבותיים שהוא

פועל בהם. תהליכי הדרכה והתערבות מתבצעים

מתוך התנסות והפעלה של הידע והמיומנויות

הנדרשות לפעילות גומלין בין הלומד לבין התכנים

והפעילויות של ההדרכה, וכל זה - מתוך התייחסות

המכבדת את ההתפתחות הקוגניטיבית, הרגשית

וההתנהגותית של המודרך. תפקיד המדריך ליצור

סביבת הדרכה מגוונת, שתעורר את סקרנות

המודרכים ותכוון אותם ליצירת הקשרים אישיים,

לחשיפה ולבדיקה של עמדות, רגשות וערכים,

לפעילות אישית וחברתית ועוד.

מטרת ההדרכה של אנשי המקצוע - לקדם את

יכולתם ליצור שיח רגשי עם לקוחותיהם בנושאים

טעונים רגשית, קוגניטיבית והתנהגותית, בקבוצות

קטנות ובמפגש פרטני. לשם כך יש צורך בבירור

עמדות רגשיות וקוגניטיביות, בגיבוש מסרים

ברורים ובחידודם, בהקניית כלים להנחיה ובחיזוק

תחושת מסוגלותו של המודרך. ערכות ההדרכה

נועדו לסייע למדריך בבניית כלים אלה.

הקולנוע כאמצעי חינוכי-טיפולי

קולנוע הוא סוג של בידור. לעתים הוא נושא

אותנו למפגש מרתק עם עולמות אחרים, חדשים,

ולעתים הוא מפגיש אותנו עם עצמנו. אין פלא

אפוא שהקולנוע מעורר בנו, הצופים, מגוון של

רגשות, גורם לנו לחוש הזדהות או התנגדות ויוצר

חוויה. הקולנוע מעורר בנו מחשבות, מעלה דילמות

ויוצר תובנות חדשות. הקולנוע הוא כלי רב עוצמה

ליצירת תהליכים משמעותיים של עבודה רגשית,

קוגניטיבית והתנהגותית. בעבודה הסדנאית,

הסרט משמש גירוי טוב לקראת דיון בנושא מוגדר.

הוא מושך את תשומת לב הקהל וממקד אותה

בנושא, הוא חוסך במילים ומאפשר להפוך אפילו

נושא משמים למעניין. הסרט יוצר “קרבה מוגנת”

- הוא מאפשר לגעת בנושא באופן רגשי ועמוק

ללא חשיפה אישית, והוא מציע לצופה הזדמנות

להתנסות רגשית “מסוכנת” - מבלי להסתכן.

כדי שהשימוש בסרט יהיה משמעותי, חשוב

להנחות את התהליך באופן מובנה ומושכל.

הנחיות הצפייה, הדיון, הרקע התיאורטי וההצעות

להדרכה ולהפעלות נוספות הכלולים בכל ערכה

נועדו לסייע לאנשי המקצוע לבנות את תהליך

הלמידה הנכון והמתאים ביותר לאוכלוסיית היעד.

אף שכל ערכה עוסקת בסוגיה אחת מרכזית, כל

סרט מזמֵן עיסוק גם בנושאים אחרים. מבחינה זו,

מבנה הערכה יכול לשמש מודל לבניית תהליכי

למידה גם בנושאים אחרים.

סוגיות ראשונות ללמידה

בשנת תשס”ט תצאנה לאור ערכות שיעסקו

בנושאים האלה:

- באמצעות הסרט “פרנקי

סודות במשפחה

א.

היקר” נחשפים המודרכים למורכבות, לקשיים,

למחירים, לחסרונות וליתרונות שבשמירת

סוד - מפני חברי משפחה בכלל ומפני ילדים

בפרט. כיצד מתמודדים עם שמירת הסוד?

באילו תנאים נחשוף סוד לפני ילדים - וכיצד?

מה קורה כשסוד מתגלה מבלי שהתכוונו

סדרת חומרי הדרכה

"בראי-נוע" -

חדשניים לעבודה עם ילדים ונוער בסיכון

ובני משפחותיהם

ערכות הקולנוע

ספרים

ד"ר ליאת בן דוד

היא

ד”ר ליאת בן דוד

מנהלת מיד”א