שיעור חופשי / תשרי תשעה / ספטמבר 2014 / גליון 110 - page 12

את חשיבות החינוך הגופני ומרכזיותו בבית
הספר". וכך גם מרגישים מורים רבים לחינוך
גופני. חנית פטל, מורה לחינוך גופני בבית
ספר צמח השדה במעלה אדומים, שמספרת
על השקעה כספית גדולה של בית הספר
ברכישת ציוד ספורט מתקדם, כתבה: "במיוחד בשנים
האחרונות, אני מרגישה כי החינוך הגופני מקבל מקום מרכזי
ומשמעותי בבית הספר".
בבית הספר "עופרים" שבשכונת הר חומה בירושלים יישמו
את התורה של מרכזיות החינוך הגופני הלכה למעשה. הילה
חלוואני, המורה לחינוך גופני, היא רכזת החינוך החברתי בבית
הספר, שנפתח רק לפני חמש שנים. "העובדה ששני התפקידים
נמצאים באחריות אותה מורה אומרת הכל", מסבירה שלגית
בללתי־שחר, המנהלת. "זה אומר שאצלנו, החינוך הגופני
הוא בליבת החינוך". בבית הספר הוסיפו שעת חינוך גופני
לשעתיים שכבר קיימות במערכת. בכיתות הנמוכות משחקים
משחקי כדור וחברה, ובכיתות ג'-ו', בשעה הנוספת, רוקדים
ריקודי עם.
בבית הספר מנהיגים גם הפסקות פעילות, שבהן כל הילדים
משחקים במשחקים יזומים ופעילויות גופניות. אין ילד שנשאר
בכיתה. "ילד שלומד איך להתנהג במרחב, לא להיצמד לחבר
שלו יותר מדי, לדעת להפסיד, לפרגן, זה תורם לאווירה בבית
הספר בכלל", אומרת בללתי־שחר. "אחר כך, כשהוא הולך
במסדרון, הוא לא ייתקל בחבר שלו בטעות. הרבה פעמים
מה שגורם לילד להיות אגרסיבי כלפי ילד אחר הוא פלישה
למרחב שלו. במשחקים החברתיים, בליווי המורה לחינוך גופני,
ילדים לומדים לחיות בכבוד זה עם זה".
מלבד החינוך הגופני ("אני וגופי"), בעופרים הרחיבו גם
את הפעילות בטבע דרך פעילות החברה להגנת הטבע, עבודת
חקלאות בחוץ ועוד. העיסוק בגוף ובטבע יוצר התייחסות
הוליסטית שכה חשובה בעידן הנוכחי, כשילדים יושבים בלי
סוף מול המחשב. "העבודה שלנו בשיעורי החינוך הגופני היא
להיאבק באורח החיים בחברה הטכנולוגית", אומרת חלוואני.
היא קוראת לכך "תרבות יושבנית". "כילדה, אין מצב שהייתי
הדיאלוג עם הבית
לדברי המורה לחינוך גופני הילה חלוואני, חשוב שיהיה
שיח משותף בין הורי התלמידים לבין בית הספר. "אנחנו
משתדלים ליצור את החיבור הזה, שולחים חוזרים להורים
ומזמינים אותם לימי הורים. המטרה היא לחשוף את ההורים
לחשיבות החינוך הגופני, וגם לתת להורה להתמקד בילד -
לתת לו תשומת לב במשך שעה לפחות, בצורת משחק
במגרש עם הילד, רחוק מלחצי הקריירה או בין ארוחות
הערב והאמבטיות בבית. משחק הוא דבר מקשר שיוצר
חיבור בין הורה וילד. כשההורה מגיע הוא גם מקבל
רעיונות למשחקים שאפשר לשחק בשעות הפנאי".
ביותר ויותר בתי ספר ילדים נחשפים כיום לתזונה
הבריאה, הפופולרית כיום בציבור הרחב, ופעמים רבות
הנושא הולך יד ביד עם החינוך הגופני. כך גם בעופרים,
בית ספרה של חלוואני. היא עצמה מאמינה שיש מקום
לפתח תוכנית לילדים כבדי משקל. "בבית הספר שלנו
ניסיתי לעשות קבוצה לילדים שהם כבדי משקל. אבל
זה לא פשוט כי צריך מעקב מסודר. זה אפשרי, אבל לא
בקבוצה גדולה אלא רק עם ילד או שניים. זה תהליך. לילד
קשה לשנות חשיבה, במיוחד כשההורים לא נמצאים בבית
והממתקים זמינים".
בבית הספר "האלה" במודיעין פועלת תוכנית
המיועדת לשעות אחר הצהרים, בכותרת: "אישי יותר
ובריא יותר". התוכנית, המיועדת לתלמידי כיתות ד'-ו,
מקדמת כל תלמיד בהתאם ליכולתו האישית, ומפעילי
התוכנית מעריכים את התלמיד על פי יעד שאליו הוא
צריך להגיע. היעד נקבע בהתאם לרמת הכושר הגופני
שלו. התלמידים רושמים בדו"ח כל פעילות גופנית ואת
זמן הפעילות.
משמאל: יום ספורט
בבית הספר עופרים,
ירושלים
ספטמבר 4102
<
21 שיעור חופשי
1...,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22 2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,...40
Powered by FlippingBook