שיעור חופשי / תשרי תשעה / ספטמבר 2014 / גליון 110 - page 20

"
התחלתי ללמד בגיל צעיר", מספר
שר החינוך שי פירון. "הייתי בן 22
וחינכתי כיתה י"ב. יחד למדנו להקשיב.
התלמידים לא ויתרו לי ודרשו ממני לדרוש
מהם, לאתגר אותם, לשרטט אופק וחלום גדול.
מסיבת הסיום שלהם לא תישכח ממני לעולם.
אחרי תשע שנים התחלתי לנהל בית ספר. 71
שנות ניהול צרבו בי את האהבה לכל ילד, את
האמונה בכוחו, את היכולת לראות אותו כמו
שהוא. בתוך כך צמחה בי התפישה המבקשת
לראות במעשה החינוכי צו מוסרי נעלה, שהוא
ביטוי נעלה לאחריות על איכות החיים בהווה
ועל גיבוש עולם עתידי.
"מורה, מחנך, הוא מי שאוהב את נשמת
הילד, מקשיב לסוד שיח נפשו, יודע להלך
כנגד רוחו של כל תלמיד, חש אחריות עמוקה
להצלחתו, ודווקא משום כך הוא דורש, מעצים,
לא מוותר בקלות על עיצוב חזון אישי לכל
תלמיד ועל מיצוי כוחותיו. מחנך אינו רואה
עדות להצלחה רק בהישגים הלימודיים של
התלמידים. לדידו של המחנך, הבוגר הוא מי
שחש אחריות לחברה, שמרגיש צורך לקרב
רחוקים, לחבק את השונה, לראות ב'אחר'
חלק ממנו.
"אני מספר על המורים שלי, כי הם אלה
שהובילו אותי ללשכת שר החינוך. הם הטביעו
בי חותם, צרבו בי אמונה יוקדת, לימדו אותי
לחלום, דרשו ממני לא לוותר לעצמי. אני
מספר על כך בעיקר מאחר שלא תמיד אנחנו
המורים מבינים עד כמה אנחנו משפיעים, עד
כמה עשייה חינוכית שלנו יכולה לשנות את
מסלול חייו של נער מתבגר, עד כמה למלה,
לשיעור טוב, לסיפור אישי בטיול שנתי יכולה
להיות השפעה גדולה.
"השנה הקרובה מביאה לידי ביטוי שורה
ארוכה של שינויים במערכת החינוך. רפורמת
'ישראל עולה כיתה – עוברים ללמידה
משמעותית' נכנסת לתוקפה. אני מקווה שיחד
נצליח להוביל לצמיחת החינוך ולשינויו תוך
שמירה על רצף ועל נאמנות למכלול ההישגים
והערכים שנבנו במהלך עשרות שנים".
הרב פירון, יליד 5691, צמח בעולם החינוך.
הוא גדל בתל אביב ובבת ים ולמן ההתחלה
התחנך בחינוך הדתי, אף שהוריו היו חילונים.
בתיכון התקרב אל הדת ונהפך דתי. הוא למד
בישיבה התיכונית אדרת בבת ים, ובישיבות
"מרכז הרב" ו"שבי חברון". לאחר נישואיו אף
למד בכולל "פסגות" להכשרת דיינים. פירון
הוא בוגר מכללת שערי משפט ואף לימד בה.
הקריירה החינוכית שלו החלה בהוראה
בתיכון הימלפרב בירושלים. לאחר מכן מונה
לרב הקיבוץ "עין הנציב". בהמשך היה רב
אולפנית טבריה ובית הספר הקיבוצי בשדה
אליהו. ב־5991 מונה למנהל "אולפנית
ישורון" בפתח תקוה. האולפנה קיבלה פרסי
חינוך רבים על הישגיה בחינוך וגם על
התרומה החברתית שלה. כך נוהל בתיכון
מוקד כוח לתת, שכלל תחנה לחלוקת מזון
שבנות האולפנה עבדו בה. ב־2002 הוכתרה
האולפנה כאחת מבתי הספר הטובים בישראל.
ב־8991 היה פירון בין מייסדי ישיבת
"אורות שאול" בפתח תקוה ואחד ממנהליה.
פירון היה חבר ועד אלו"ט, עמותה לילדים
אוטיסטים. ב־2102 הצטרף למפלגת יש עתיד
ונהפך לשר החינוך. כשהושבע לשר, בחר
פירון לדבר על המורה שלו בכיתה א'.
הזכרת לא פעם את המורה שלימדה אותך
בכיתה א', שכה הערכת. האם היו לך עוד
מורים לחיים?
"בכיתה א' לימדה אותי מורה בשם טובה.
היא היתה גבוהה וחכמה וידעה הכל, כך
חשבתי. היא דיברה אלינו בשקט, תמיד היתה
שלווה, ומבט מרגיע היה נסוך תדיר על פניה.
"כשבאה המורה אהובה, נחשפתי לעולם
חדש. באתי ממשפחה לא דתית, והמורה
אהובה היתה רעייתו של הרב הראשי לצה"ל.
המורה אהובה האהיבה עלינו את התורה ואת
המסורת. אני זוכר ביקור בית שלה. ישבנו
היא, אמא ואני.
"אחר כך הגיעה עוד מורה, גם היא
אהובה. היא לימדה על כוחם ועל חשיבותם
של גבולות. עמדה מולנו, חבורת בנים שלא
יודעת מנוח, ו...חינכה אותנו.
"משם עברתי לישיבה התיכונית. הרב
אליהו היה מופת חינוכי. איש רגיש במסווה
קשוח. מעולם לא פגשתי איש אמת, ישר דרך
כמו הרב אליהו. אחריו בא הרב יעקב. תמיד,
גם כשצעק, הרגשתי שהוא דואג לי, שהוא
רוצה בטובתי. הרב הורביץ הגיע בכיתה ט'.
מעולם לפניו לא דרשו מאתנו דיוק, עמידה
במטלות, נאמנות למלה, זקיפות קומה. הוא
לימד אותי הרבה על זהות ועל אחריות. אחריו
הגיע הרב שאקי. לא פעם הוזמנתי לביתו.
הרגשתי כמו בן, אוהב ואהוב. הרב קופמן ואני
רבנו כל הזמן, אידיאולוגית. הוא היה חרדי,
ואני נלחמתי בו ובהשקפותיו. הרבה כבוד
היה ביחסים המורכבים האלה. לא הסכמנו
על כל מלה... אבל היתה הערכה רבה. הרב
רוז'ה פתח בפני אוצרות של אמונה ומחשבה.
הוא היה לי דמות מופת, נערץ, מודל, כתובת
לכל צרה וצוקה.
"אליהם הצטרפו עוד רבים: יהודה כהן
המורה לספרות, ניסנבוים המורה לתנ"ך,
אלי לוי המורה להיסטוריה ועוד ועוד. כולם
הותירו בי חותם, את כולם אני נושא על לוח
לבי".
האם היה איש חינוך או הוגה דעות
שתורתו או דעותיו השפיעו עליך במיוחד,
ואולי תוכל להזכיר ספרים שעיצבו את
תפישת עולמך החינוכית?
"את שנותי במערכת החינוך ליוו מורי
דרך רבים. ראש וראשון להם יאנוש קורצאק,
שתפישתו החינוכית מפעימה אותי כל יום
מחדש. אחר כך באו דמויות מופת בספרים
המתארים מהלכים חינוכיים מפעימים:
'הילדים על הגבעה' של מייקל דיקין,
'סאדברי ואלי – לגדול במקום אחר' של
דניאל גרינברג ועוד ועוד. ארון הספרים
בביתי עמוס במאות ספרי חינוך. בכל אחד
מהם שורה או אות, משפט או פסקה שתרמו
משהו לגיבוש עולמי החינוכי.
"אבל מעל הכל, התנ"ך הוא הספר שלי.
הוא משמש לי מצפן ומצפון, יצירה ספרותית
רגישה, ספר פילוסופיה, מורה דרך ומקור
להשראה. האבות והאמהות, המלכים והנביאים
הם מעל לכל מחנכים. עמוס לימד אותי על
צדק, ירמיהו דרש ממני לא להתעלם מסכנות
של חורבן, וישעיהו מכריח אותי להאמין
בגיבושו של חזון ולייחל לגאולת העולם.
ריב האחים הוא תמרור אזהרה, וחטא אדם
הראשון מלמד על הסכנה שבתאווה, לעומת
היופי שבאהבה.
"מפת הדרכים החינוכית שלי כוללת
אירועים חינוכיים רבים. הם עוזרים לי לאזן
בין הרצון 'לומר' דבר מה לבין הצורך והרצון
'להקשיב', בין חינוך 'מבחוץ' שבו מוטל עלי
'לעצב' לבין חינוך נינוח המאפשר לכל
אחד להביא את הקול המיוחד שלו למרקם
החברתי הכולל.
"חינוך הוא כמו יצירה מוסיקלית מורכבת:
שילוב של סולמות, מעבר בין קולות. חינוך
כיתה היא מלאכה שיש בה הלחנה, תזמור,
ניצוח. המוסיקה הזאת היא אזור הנוחות שלי.
שם אני מרגיש בין שמים לארץ, מטייל בין
חזון למעש.
"בישראל יש הרבה מחנכים מופלאים,
חכמים ונבונים, אכפתיים, מלאי אחריות. אני
מבקש לשלוח לכם, המחנכים, ברכה נאמנה
לקראת שנת הלימודים הבאה. אני מאמין
בכוחכם לתרום לעיצובה של ישראל. אתם,
המחנכים, מכל הזרמים והקהילות, נושאים על
גבכם את האחריות לקיומה של מדינת ישראל.
אתם 'כיפת הברזל' הערכית, החברתית של
ישראל – גיבורי התרבות האמיתיים שלנו.
אני מבקש לברך אתכם בשנת חינוך מוצלחת
ולקוות שיחד נזכה לשנה של שקט ושלווה.
"ברכה מיוחדת למורי הדרום, אלה שגילו
במהלך הקיץ מנהיגות מופלאה, אלה שחוזרים
למציאות מורכבת, מאתגרת, ומשמשים חיל
חלוץ בחוסן הלאומי".
// שי פירון
מקורות ההשראה
כבר בגיל 22 חינך כיתה י"ב, ובהמשך ניהל בתי ספר שונים
במשך 71 שנה. שר החינוך שי פירון, בשר מבשרה של
מערכת החינוך, מספר על שרשרת של מורים שעוררו בו
מאת תמירה גלילי
השראה והפכו אותו לאדם טוב יותר
״מורה, מחנך, הוא מי שאוהב את נשמת הילד,
מקשיב לסוד שיח נפשו, יודע להלך כנגד רוחו של
כל תלמיד, חש אחריות עמוקה להצלחתו, ודווקא
משום כך הוא דורש, מעצים, לא מוותר בקלות על
עיצוב חזון אישי לכל תלמיד ועל מיצוי כוחותיו"
"המורים שלי הם אלה
שהובילו אותי ללשכת
שר החינוך"
השר פירון עם תלמידים בבית
הספר גיל רבין בשדרות, במהלך
מבצע צוק איתן.
צילום: ששון תירם
ספטמבר 4102
<
02 שיעור חופשי
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,...40
Powered by FlippingBook