שיעור חופשי / תשרי תשעה / ספטמבר 2014 / גליון 110 - page 27

גם פתרון זמני יכול להיות נעים
ואסתטי - כך קרה בבית הספר
היסודי החדש "יצחק נבון" בשכונת
רחובות ההולנדית. בניית מבנה הקבע של
בית הספר התעכבה, והעירייה מצאה פתרון
לשנה אחת שבה שוכן בית הספר בקרוואנים.
בבית הספר הצומח ארבע כיתות, מ־א' עד
ג', שלומדות בקרוואנים. בקרוואנים נוספים
מוקמו חדר מורים, חדר יועצת, מינהלה
ושירותים. הקרוואנים כוסו בציורי קיר
צבעוניים, ולאחר מעבר בית הספר למבנה
קבע, הם יופנו לשימוש אחר.
בית הספר הוקם על שדה קוצים, שהעירייה
כיסתה באספלט. הקרוואנים הגיעו לבנים, וביחד
עם האספלט השחור נוצרה תחושה של ניכור.
“רצינו לייצר תחושה נעימה ומשפחתית",
מספרת יפעת לנציאנו, מנהלת בית הספר.
"אגף החינוך בעירייה פנה אל האמן דורון וינר,
והרעיון החל להתגבש. ייחודיות בית הספר
שלנו היא חינוך אישי, שדרכו מנסה כל ילד
לברר מהם החלומות והאתגרים שהיה רוצה
להגשים, ואילו חוזקות יכולות לסייע לו לעשות
זאת. לכן רציתי ליצור ציור מחבק, שיראו בו
ילדים משחקים וחוקרים, ועל הקרוואנים
המרכזיים נכתב המשפט 'אם יש לך חלום תן
לו שם, לך אתו עד שיתגשם' - שמייצג את בית
הספר". בקרוואן הראשון שרואים בכניסה לבית
הספר צוירו ילדים שמזמינים את האורחים,
מעופפים על ספר. החלק התחתון של הציור הוא
מדשאה, החלק העליון הוא שמים, ובהם כדורים
ופרחים. עוד בציורים, ילד שמניף את דגל
המדינה וילד שאוחז שלט ובו שם בית הספר.
העבודה החלה ביום הראשון ללימודים,
ונמשכה חודש. בכל בוקר, כשהילדים הגיעו
ללימודים, הם ראו את התקדמות העבודה. “לא
גילינו להם מה יהיה בציורים, והילדים היו
נרגשים לגלות כל פעם חלק נוסף בציור",
מחייכת לנציאנו. ההשפעה של הציורים
משמעותית מאוד, לדבריה. ”זה הפן המחמם
והמחבק של בית הספר. החצר היא אזור
המשחקים, ההפסקות והכינוסים שלנו, והנראות
חשובה מאוד לאווירה".
"אף פעם לא קיבלתי כל כך הרבה
תגובות מהקהילה כמו אחרי סיום
הכנת ציורי הקיר בבית הספר
בתחילת השנה שעברה", מחייכת רוית מיכלס,
מנהלת בית הספר "התבור" בחולון. מראה
בית הספר הוותיק, בן 04 שנה, היה אפרורי
ודרש רענון. לפני שבע שנים פיתחו בבית
הספר תוכנית ייחודיות שהתמקדה בתרבות
ישראלית־יהודית, ולאחר פגישה עם האמן דורון
וינר הוחלט ליצור ציור קיר שיתקשר לנושא
של ספרות עברית.
בבחירת התכנים שיוצגו על קירות בית
הספר שותפו המורות ונציגי ועדות תלמידים.
העבודה החלה באוגוסט, ובספטמבר הילדים
הגיעו לבית ספר צבעוני. וינר צייר על קיר
גדול מדף של ספרייה גדולה, ובה מונחים ספרים
צבעוניים ענקיים ועליהם שמות יוצרים שעליהם
לומדים תלמידי בית הספר בתוכנית הלימודים
שנבנתה בתחום הייחודיות - תרבות ישראלית
יהודית. בין היוצרים: שלומית כהן אסיף, דתיה
בן דור, אהוד מנור ונעמי שמר. על שני קירות
סמוכים נוספים מצויר נוף של צמחייה ירוקה
ופרחים, ובאחד הצדדים מצוירת מפה גדולה
של ארץ ישראל, ובה מצוינים שמות יישובים.
על שלטים חומים בדרך כתובים הנושאים
השכבתיים שנלמדים בבית הספר, ושני ילדים
נכנסים לטייל בשביל מתפתל בתוכה. במבנה
של כיתות א' צוירו ברכת "ברוכים הבאים",
אותיות ומספרים.
התוכנית שיצרו בבית הספר מתמקדת בכל
שכבה בדמות מופת, יוצר ויסוד מארגן. כיתות
ו', למשל, עוסקות במערכות ישראל וצה"ל, דוד
בן גוריון ואהוד מנור, כיתות ג' עוסקות ברעיון
"אני ואתה ביחד זה אנחנו", בהנרייטה סולד
וגלילה רון פדר. "מעבר לכך שחזותית זה פשוט
יפה, ושהציורים גרמו להרבה גאווה והתרגשות”,
אומרת מיכלס, “זו דרך נפלאה להעביר את
המסר של הייחודיות גם לילדים וגם לקהילה”.
הספרייה שבקיר
"התבור", חולון
הופכים את הזמני לאסתטי
"יצחק נבון", רחובות
שיעור חופשי 72
> 2014
ספטמבר
1...,28,29,30,31,32,33,34,35,36,37 17,18,19,20,21,22,23,24,25,26,...40
Powered by FlippingBook