שיעור חופשי / תשרי תשעה / ספטמבר 2014 / גליון 110 - page 40

"
שכל ללא זיכרון, כמו מבצר בלי חיילים",
כך מצוטט נפוליאון בונפרטה. ואכן,
לזיכרון חשיבות מכרעת כמעט לכל
פעילות קוגניטיבית והוא הכרחי ליכולת
ההישרדות שלנו. לפי המודל שהוצע בראשונה
על ידי אטקינסון ושיפרין ב־8691, הזיכרון
האנושי מורכב משלושה מאגרים: זיכרון
חושי, זיכרון לטווח קצר וזיכרון
לטווח ארוך.
הזיכרון החושי הוא מאגר
בעל קיבולת בלתי מוגבלת,
שבו מידע הנקלט על ידי
החושים נשמר באופן פסיבי
ולא מודע לזמן קצר ביותר
שבו ניתן לשלוף את המידע
גם לאחר הסרת הגירוי
המקורי. הזיכרון החושי
מסביר מדוע כשמתבוננים
לרגע בשורה ובה 21 ספרות ועוצמים עיניים -
רוב האנשים יוכלו לדווח על 4 או 5 ספרות לכל
היותר. החוקרים הוכיחו שהרבה יותר ספרות
נקלטות במוח, אולם השכחה כל כך מהירה,
שעד שהאדם מדווח על הספרה הרביעית או
החמישית, הוא כבר אינו זוכר דבר נוסף.
הזיכרון לטווח קצר הוא זיכרון של
כמה שניות או דקות לחומר
כלשהו. הוא מכונה גם "זיכרון
העבודה". המידע מגיע אליו
מתוך הזיכרון החושי, והוא
כולל בדרך כלל פריטים
בודדים שאוחסנו זמנית
בזיכרון החושי. כשאנו
יושבים בכיתה ולומדים,
הזיכרון החושי מתמלא ללא
הרף במידע על הסביבה,
לרבות חומר הלימוד הנתפש
כמלים באוויר. מתוך שלל פריטי המידע הללו,
רק פריטים בודדים נכנסים לזיכרון לטווח קצר
להמשך עיבוד.
אפשר להמשיל את הזיכרון למטבח הביתי.
אנו מאחסנים מוצרים רבים (ירקות, בשר,
תבלינים) בהישג יד (מקרר, מזווה) לשימוש
עתידי. כשאנו מעוניינים לבשל, אנו מוציאים
את המוצרים מהאחסון, ומעבירים אותם
לשולחן העבודה - שם יש לנו שטח עבודה
נוח וזמין ובו אנו יכולים לעבד את המוצרים
לארוחה. משטח העבודה הוא הזיכרון לטווח
קצר. המידע מאוחסן בזיכרון לטווח קצר לאחר
עיבוד.
הזיכרון לטווח ארוך בדוגמת המטבח, הם
הארונות, המזווה והמקרר. זיכרון לטווח ארוך
הוא למעשה החלק המהותי בזיכרון האנושי.
הוא כולל מידע מסוגים שונים ומגוונים, ובהם
ידע, חוויות ותפישות. הקיבולת של הזיכרון
לטווח ארוך היא עצומה, וכשמו כן הוא - ארוך
טווח. יש זיכרונות המאוחסנים למשך שנים
ארוכות, כמו למשל זיכרונות ילדוּת.
להלן חמש עצות למורה לשיפור זיכרון
שמות התלמידים בכיתה בתחילת שנה חדשה:
התאמת השם למראה
1
האם שם התלמיד מתאים
התלמיד.
לו? למשל, השם "מירב", שם המורכב
ממים רבים (מי־רב). אפשר לדמיין שהתלמידה
זורמת בשיעור (או לא...) ומקרינה שפע (או לא).
אפשר לתת לתלמיד
ראשי תיבות.
2
ראשי תיבות של שמו הפרטי ושם
המשפחה שלו. מיטל כהן היא מ"ה
עם האיפיון של "מה"? או גל לוי שהוא "ג"ל"
עם האיפיון של גל בים או בנהר.
למשל, יאיר
הוספת חרוז לשם.
3
הצעיר, או, חופית החיננית.
פתחו
מדוע קוראים לי בשמי?
4
את השנה בכך שכל תלמיד יספר
בקצרה מדוע ניתן לו שמו או שמה.
הסיפור האישי ייחרט בזיכרון טוב יותר.
שרטטו את מפת
מפת הכיתה.
5
הכיתה עם שמות הילדים לפי מקומות
הישיבה, ושננו אותה.
// איך לזכור את שמות התלמידים החדשים
מורה נבוכים
ד״ר שאול נבון
, פסיכולוג רפואי מומחה, מדריך ומורשה
ד"ר שאול נבון
להיפנוט, מסביר למה הזיכרון האנושי דומה למטבח, ומציע
רעיונות לתרגול הזיכרון עם תחילת שנת הלימודים
תל-אביב
יום ראשון
יש לך דקה פנויה? ניהול זמן
<
מחלום למציאות - איך להגשים יזמויות
<
שיתופי פעולה וסינרגיה ותרומתם לשיפור החיים
<
)אחה“צ(
האישיים והמקצועיים
התמודדות עם קונפליקטים ודילמות ערכיות
<
<
שליטה בחיים - בחירה והתמודדות
<
Buena Vista
מדברים ספרדית -
<
)אחה“צ(
מדברים איטלקית - מאיטליה באהבה
למידה באמצעות פייסבוק וטוויטר
<
מולטימדיה ואנימציה בהוראה
<
<
)אחה“צ(
עיצוב גרפי ואמנות ממוחשבת
<
)אחה“צ(
עיצוב גרפי למתקדמים
ביסוס הידע והשליטה במחשב
<
<
חלונות להכרת המחשב
יום שני
ללמוד מהרשת - סוד ההצלחה האישית והמקצועית
<
)אחה“צ(
באמצעות רשתות חברתיות
ייעוץ ארגוני במערכות חינוך
<
<
)אחה“צ(
העצמה אישית למורים
יום רביעי
המורה כאדם - על למידה משמעותית,
<
חיים והקשר ביניהם
פיתוח כישורי הצלחה - כיצד הופכים
<
משאלות למציאות
<
)אחה“צ(
מסע אל ה‘אני‘ - תקשורת בינאישית
<
)אחה“צ(
התמודדות עם מצבי לחץ ושחיקה
חינוך לבריאות ולתזונה נכונה
<
<
)אחה“צ(
אנגלית - מתחילים מחדש
אמנות עכשיו - סיורי גלריות, מוזיאונים
<
)אחה“צ(
ואמנות חוצות
יום חמישי
לומדים בכל מקום, בכל זמן ועל כל דבר... עם אייפדים
<
האישי והקבוצתי
<
(COACHING)
יסודות האימון
במערכת החינוך )אחה“צ(
תקשורת חיובית יוצרת חשיבה חיובית
<
ניהול רגשות בדרך להרמוניה פנימית
<
בובנאות ביצירה ובסיפור
<
הרעיונות הגדולים של היהדות - לא מה שחשבת
<
<
ירושלים עדות וטעמים - סיורים
הקורסים מתקיימים גם באשדוד,
בנתניה, ברעננה ובראשון לציון
שילוב היבטים רגשיים בהוראה הלכה למעשה
<
תרגילי מוח לשיפור הזיכרון והלמידה ולפיתוח
<
החשיבה והיצירתיות
קולנוע: עובדים עלינו - החיים והסרטים
<
)ערב(
<
הוראה וירטואלית - בלמידה מרחוק
<
)ערב(
מידענות מתוקשבת - בלמידה מרחוק
מידע חזותי )אינפוגרפיקה(
<
למידה שיתופית ומשתפת
<
<
)אחה“צ(
אקסל
<
)אחה“צ(
בניית מצגות לימודיות
יום שלישי
ללמוד מהחיים - הסוד של הצלחה
<
)אחה“צ(
אישית ומקצועית
( אישי וקבוצתי במערכת החינוך
<
COACHING
אימון )
פסיכודרמה
<
עוצמות התקשורת הבינאישית - רציונאלית ורגשית
<
אסטרטגיות לשמירה על הבריאות
<
)אחה“צ(
הפיזית והנפשית של המורה
ציורי ילדים ככלי לדיבוב הילד
<
)סיורים(
<
להתאהב בתל-אביב )רבתי(
מסע במנהרת הזמן
<
לפרטים ולהרשמה: 229-229-6-30
אגף הכשרה והשתלמות
|
הסתדרות המורים בישראל
בית הספר המרכז י להשתלמות מו ר ים
הקורסים בשחור מוכרים גם ל“אופק חדש“
תל-אביב
קורסים והשתלמויות לשנת תשע"ה
חוברת הקורסים
נשלחה לביתכם
שנה של חוויה
ספטמבר 4102
<
04 שיעור חופשי
1 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...40
Powered by FlippingBook