שיעור חופשי / תשרי תשעה / ספטמבר 2014 / גליון 110 - page 9

ביד ושם. הפרס ניתן למפעלים חינוכיים
מצטיינים שבמרכזם לימוד השואה והוראתה
באופן תהליכי חינוכי ויצירתי. בוועדה
נבחנים ייחודיות ומקוריות התוכנית, התהליך
החינוכי שעוברים התלמידים, מורים ואנשי
הקהילה, מהימנות היסטורית ואופן למידה
המכבד את הילד ומקרב אותו לנושא.
התוכנית, שנלמדת מכיתות ח' עד י"ב,
ושותפים בה 84 מורים, נקראת: "השואה ואני,
לזכור להזכיר להנציח”. התוכנית מחברת
בין תכני נושא השואה לאקטואליה, ליהדות
ולהיסטוריה, באמצעות חוויה ורגש. בשכבת
כיתות ח' התלמידים קוראים סיפור שורדת,
מתכתבים אתה ופוגשים אותה ביום השואה.
בשכבת כיתות ט' התלמידים משתתפים
בפעילויות לאורך השנה כמו פעילות
בנושא "יום הקדיש הכללי" וטקס יום השואה
הבינלאומי במעמד ניצול. במשך שבוע לאחר
חופשת פסח התלמידים מתמקדים בנושא
השואה במרחבי למידה משמעותיים, בצפייה
בסרטים והצגות, ולא לומדים על פי המערכת
הרגילה. בחטיבה העליונה תלמידים יכולים
לבחור במסלול לימודים ייחודי, "משואה
לתקומה".
בקצרה
קרית ים
שיתוף פעולה ועבודת צוות – אלה היו הנושאים
שעמדו במוקד פעילות חווייתית שערכו
תלמידי כיתות ה' לתלמידי כיתות ג' בבית
הספר "עלומים" בקרית ים ביוני. הפעילות היא
אחת מיני רבות שהועברו השנה בבית הספר
ברוח גישת המח"ר בחינוך (הוראה מערכתית,
חברתית, רלוונטית), תפישה חינוכית ששמה
דגש על החיבור הקבוצתי כיסוד מארגן לתרבות
הבית-ספרית, למתודולוגיה חדשנית, להקניית
ידע ולניווט הכיתה. התלמידים, למשל, קיבלו
משימה להתקדם במסלול בעודם עומדים על
מזחלת, כאשר הצלחה במשימה מושגת רק אם
עובדים יחד בתיאום מושלם. מעבר להנאה
ולגיבוש, כל התחנות המחישו לילדים את
החשיבות שיש לעבודת הצוות ואת הכוח שיש
לקבוצה על פני היחיד.
רמלה
במסגרת תוכנית ייחודית, ששמה דגש על ערכים
ומצוינות דרך היכרות עם דמויות מופת, עסקו
השנה בבית הספר "רעות" ברמלה בדמותו
של הנשיא היוצא, שמעון פרס. "אנחנו שמים
דגש על ערכים של מצוינות, חיים משותפים,
סובלנות, שייכות, כבוד הדדי ותרומה לקהילה
ולחברה”, אומרת גלי אלדר, מנהלת בית הספר.
“חלומנו הוא שערכים אלו יהוו מעין מגדלור
אשר לאורו יפעלו תלמידינו". בעבר עסקו בבית
הספר בדמויות מופת כמו מרטין לותר קינג,
יאנוש קורצ'אק, מארי קירי ונחום גוטמן, והשנה
בחרו בפרס. לקראת סוף השנה כתבו הילדים
מכתב לנשיא, סיפרו לו על התוכנית והזמינו
אותו לבית הספר.
לימור דומב
חינוך עולמי במספרים
מימין: כיתה חכמה בבאקה אל גרביה,
פעילות בנושא השואה באשדוד
ופעילות חווייתית בקרית ים
כ
מה מורים דרושים לעולם,
כדי שתלמידי החינוך
היסודי בכל מדינה ומדינה
יקבלו חינוך הולם? לפי המכון
לסטטיסטיקה של אונסק"ו, בשנה
הבאה, 5102, יזדקק העולם כולו
ל־6.1 מיליון מורים נוספים, מעבר
לאלה שמלמדים כיום בכיתות.
ב־0302, לפי תחזיות המכון, יוכפל
המחסור ויגיע ל־3.3 מיליון מורים.
המכון מדגיש את תפקידם החיוני
של מורים, שנוכחותם מסייעת
לתלמידים להגיע להישגים
הולמים. יכולתם של מורים לעצב
חוויית למידה חיובית בעבור
תלמידיהם תלויה במשתנים רבים,
אבל הצעד הראשון בדרך להשגת
יעדים חינוכיים הולמים הוא הדאגה
להעסקת די מורים בכיתות. אנשי
המכון של אונסק"ו מסבירים כי
תחזיותיהם לא נועדו לנבא מה
יקרה בעוד 61 שנים, אלא לדרבן
ממשלות לפעול בדרך הנכונה, כדי
שכל ילד יזכה לחינוך יסודי ראוי.
רן שפירא
לעולם
דרושים
מיליוני מורים
אמריקה
הצפונית
ומערב
אירופה
מדינות ערב
מרכז
אירופה
ומזרח
אירופה
מרכז אסיה
מזרח אסיה
והאוקיינוס
השקט
אמריקה
הלטינית
והקריבים
דרום אסיה
ומערב אסיה
אפריקה
שמדרום
לסהרה
מספר המורים
בחינוך יסודי, נכון
לשנת 1102
מספר התקנים
למורים חדשים
הדרוש כדי
לתת מענה לכל
התלמידים
2015
2020
2025
2030
1,577,000
2015
3,335,000
2030
2,886,000
2025
2,381,000
2020
מורים בחינוך יסודי
28,870,000 2011
תוספת תקנים למורים חדשים בכל העולם:
בכל העולם:
שיעור חופשי 9
> 2014
ספטמבר
1...,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19 2,3,4,5,6,7,8,40
Powered by FlippingBook