שיעור חופשי / תשרי תשעה / ספטמבר 2014 / גליון 110 - page 7

ב
בתי הספר בישראל לומדים מחול
החל בחטיבות הביניים. כיום, יש 001
מגמות מחול שבהן לומדות 000,4
תלמידות וגם כמה תלמידים. מרבית כיתות
המחול בבתי הספר מונות עד 02 תלמידות,
וניתן למצוא כיתות מחול גם באולפנות דתיות
ובבתי ספר תיכוניים-דתיים לבנות.
חלוץ לימודי המחול בישראל
היה בית הספר לאמניות תלמה ילין
בגבעתיים, ומשם החלה אט אט
ההתרחבות גם למקומות נוספים.
התלמידות נבחנות בבחינות
בגרות ברמת חמש יחידות ולמצטיינות ניתנת
האפשרות להוסיף עוד חמש יחידות לימוד
הקרויות יחידות רסיטל. אלו הן יחידות ביצוע,
טכניקות ריקוד ושחזור יצירות מחול.
זה 02 שנה שהמפקחת המרכזת על הוראת
המחול במשרד החינוך היא ד"ר נורית רון,
שבשלוש השנים האחרונות אף מנהלת את אגף
האמנויות במשרד. רון הקימה וניהלה את מגמת
המחול בבית הספר קציר ברחובות והתמחתה
בהוראת תולדות המחול וקומפוזיציה למחול.
היא הדריכה במחוז מרכז-דרום, היתה שותפה
להקמתו של הפיקוח על המחול והקימה ומיסדה
פורומים וועדות לקידום התחום במערכת
החינוך ומחוצה לה.
"הפיקוח על המחול רואה חשיבות רבה
לחינוך למחול ובאמצעותו", אומרת רון.
"לימודי המחול הם משמעותיים להתפתחות
האינטלקטואלית, הרגשית, החינוכית
והחברתית של התלמידים, כמו גם לחשיפתם
לתרבות ולאמנות, ולהטמעת הערכים כחלק
בלתי נפרד מהנחלת המורשת התרבותית שלנו,
לשימורה ולהעברתה מדור לדור".
התפישה הרעיונית של תחום המחול
במערכת החינוך מתבססת על
שתי גישות המשלימות זו את זו.
הגישה הראשונה, "מחול לכל",
היא הבסיס הראשוני והרחב בתחום
המחול. התוכנית "מחול לכל"
מיועדת לכלל התלמידים במערכת החינוך
ומותאמת לגיל ולאוכלוסייה. היא גורסת כי
יש חשיבות לפעילות תנועתית ולימודי מחול
לכל התלמידים.
הגישה השנייה היא של "מחול כתחום
התמחות". תוכנית הלימודים במחול כתחום
התמחות מכוונת להכשיר את התלמידים
למפגש משמעותי עם המחול ולקדם באמצעותו
למידה משמעותית, כזו המשלבת לימודים
תיאורטיים, מעשיים וחווייתיים. לפי גישה זו
אמנות המחול מפתחת תלמידים ומאפשרת
להם לממש את מגוון כישוריהם התנועתיים-
מוטוריים, הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים.
בבחינת הבגרות במחול נבחנים התלמידים
בתיאוריה, טכניקה ויצירה. התחומים
התיאורטיים כוללים שלושה נושאי לימוד:
תולדות המחול – היסטוריה, פרשנות וביקורת;
מוסיקה למחול; ואנטומיה יישומית למחול.
התחומים המעשיים כוללים לימוד ושיפור
היכולות והביצועים הטכניים בתחומי הבלט
הקלאסי והמחול המודרני, ועבודת חקר
תנועתית בכוריאוגרפיה. תלמידים מצטיינים
בתחום הביצוע יכולים להיבחן ברמת 5 יח"ל
ברסיטל במחול מעשי, הכולל בחינה בביצוע
בתחומי הבלט הקלאסי, המחול המודרני
והרפרטואר.
בנוסף, גם לתלמידים שאינם במגמות
המחול יש אפשרות לכתוב עבודת גמר
במחול, שבה מרכיב תיאורטי עיוני ומעשי,
ובו רפרטואר או יצירה. תלמידים אלה מקבלים
ליווי מקצועי ממדריכות הפיקוח על המחול.
כיוון שמדובר במקצוע בחירה ולמרבית
התלמידים מוטיבציה גבוהה, מדובר בתהליך
מעמיק המחייב התמדה, מסירות ואהבה, ובצדו
שכר ומימוש עצמי. הביטוי לכך ניכר גם בציוני
בגרות גבוהים ובשביעות רצון גבוהה של
התלמידים הלומדים במגמות המחול.
שירי לילוס, מורה למחול בתיכון קציר
ברחובות, מספרת כי "התלמידות לומדות
חמש יחידות - שלוש יחידות תיאורטיות ושתי
יחידות מעשיות. מטרת הלימודים התיאורטיים
היא לספק לתלמידות ידע נרחב ביותר כך
שיוכלו להיות רקדניות טובות יותר, יוצרות
טובות יותר ובעלות יכולות אנושיות טובות
בפני עצמן בקשר עם בני אדם.
"למעשה, לא כל אחד ואחת יכולים ללמוד
מחול. זה אכן מצריך לא רק עניין ומסירות
אמיתית לנושא, אלא גם יכולת גופנית
שמשתכללת עם השנים ורצון פיזי תמידי
להשקיע במקצוע תובעני.
בתום השנה מועלים מופעי סיכום לחטיבה
ולתיכון, שחלקם מבוססים על כוריאוגרפיה
של התלמידות עצמן".
מיכל רלוי, רכזת מגמת מחול בתיכון
עירוני ט' בתל אביב, מספרת כי "אצלנו מדובר
במגמה חדשה ובמחזור ראשון לבגרות, הכולל
03 תלמידות כיתה י'. בעיני, בתור רקדנית
ומורה למחול, מגמת מחול היא כמו קורס טיס
בתיכון. התלמידות עומדות בפני אתגרים
וקשיים באופן שבונה את יכולת ההתמודדות
שלהן עם מכשולים וקשיים. התרגול המתמיד,
במטרה לשפר את הביצועים, מקנה בסופו של
דבר יכולות אמנותיות ויצירתיות מהדרגה
הראשונה, ומהווה כלי ביטוי משמעותי מבחינה
אישית וגם מבחינה לימודית.
"פרט לכך, עצם האפשרות לרקוד בתוך
בית הספר אחרי ישיבה סטטית בכיתה היא
דבר מהנה ומשחרר, במיוחד בשילוב מוסיקה.
"לגבי הדרישות, אנחנו אמנם שמות דגש
על תזונה נכונה וחינוך לבריאות, אבל כמובן
לא מעבר לכך. ההופעות של התלמידות
בכנסים, מופעי סיום ואירועים חגיגיים חשובות
מאוד לביטחון העצמי שלהן בהופעות מול
קהל, וזהו ערך מוסף לכלל תוכנית הלימודים
בתחום, לדעתי. לימודי המחול בעצם מאפשרים
גם באופן מובהק ביותר הרחבת אופקים
בתחומי תרבות, ידע ורוח בכלל, וזאת גם
חשיבותם הגדולה".
זו המגמה
הנוער הרוקד
והלומד
כ־000,4 תלמידות (וגם כמה תלמידים) בישראל לומדים
מחול בבית הספר ונבחנים עליו ברמת חמש יחידות לבגרות.
מורות בתחום מספרות שהמחול הוא לא רק אמצעי ביטוי
מאת ראובן שבת
אישי, אלא גם כלי חינוכי וערכי
תלמידי מחול בבית הספר
הרצוג, כפר סבא. "לא כל אחת
ואחד יכולים ללמוד מחול"
תלמידי מחול בבית הספר
רביבים, ראשון לציון.
"מגמת מחול זה כמו קורס
טיס בתיכון"
שיעור חופשי 7
> 2014
ספטמבר
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 2,3,4,5,6,40
Powered by FlippingBook