ÌÈÈÙ‡†ÏÚ†·Î¯†‰‚ÈÈ·˘Î
קשה להאמין עליו, על מי שהיה שר אוצר בשתי
ממשלות, שפעם הוא היה נער צנום, פעלתן למדי,
שכיהן כיו"ר אגודת הסטודנטים בטכניון. השנה
היתה 9591 ויו"ר האגודה, אברהם )בייגה( שוחט,
הוביל אז את השבתת הלימודים, במחאה על
שיטת הציונים בטכניון.
קרוב ל-05 שנים חלפו מאז ובראשית חודש ינואר
7002 הושבתו הלימודים ב-01 מוסדות להשכלה
גבוהה, בשל מינויו של אותו בייגה לראשות ועדת
שוחט האמורה לבצע רפורמה במערכת ההשכלה
הגבוהה. הסטודנטים של 7002 מוחים על מינויו,
לאחר שהביע עמדה אוהדת לאפשרות של
העלאת שכר הלימוד. בייגה, בתגובה, אומר לנו
שהוא אינו מתרגש מהמחאה ושהחלטות הוועדה
לא נקבעו מראש.
ȇ„·†‰˙‡†ÆÌÈË„ÂËÒ†˜·‡Ó†˙Ϸ‰†ÍÓˆÚ†‰˙‡
ÆÌ˙‡†ÔÈ·Ó
המאבק כיום הוא בסדר גמור. אבל שמע, המאבק
ההוא נקבע עבורי. אני נבחרתי לתפקיד היו"ר,
לאחר שהחליטו על השביתה. למעשה, ביצעתי
את מה שהחליט קודמי בתפקיד, עמוס ברקוביץ'.
אני זוכר שדורי היה נשיא הטכניון. אחרי ארבעה
חודשים בתפקיד, הבנתי שאם אמשיך בפעילות
באגודה, אני אפספס את שנת הלימודים,
והחלטתי לפרוש.
ø˙˘¯Ù†‰ÓÏ
הלימודים היו קשים מאוד. כמו בית ספר תיכון
קשה. חויבנו בנוכחות מלאה מהבוקר ועד שעות
אחר הצהריים המאוחרות. בשנתיים הראשונות
ללימודים לא היה לי אפילו זמן לעבוד, וחייתי
על חשבון ההורים. גרתי אז בדירת חדר ברחוב
הגליל בנוה שאנן, שני בתים מקולנוע עממי. אחר
כך עברתי לרחוב אינטרנציונל, שבינו לבין הטכניון
הפריד יער. את הדרך עשיתי בחורש, בנסיעה
באופנים. חוץ מללמוד לא היה לנו זמן מיותר.
בשנה השלישית ללימודיו נישא שוחט לתמה,
חברתו מתנועת הנוער. את האהבה לבנייה
ולהנדסה הוא ספג עוד בילדותו מאביו, צבי שוחט,
שהיה מרכז עבודה בסולל בונה. שוחט האב שימש
מנהל עבודה בסדרת פרויקטים גדולים, בהם
תחנת הכוח רידינג, בניין בנק הפועלים, מלון דן
וביה"ח בילינסון. את חופשות הקיץ, החל מכיתה
ח', העביר בייגה בעבודה בפרויקטים של סולל
≥∑
בונה. "התמחיתי בעבודת הבניין," הוא מספר,
"לימים הפכתי לברזלן עם תעודה."
ø·ÂˆË„ÂËÒφ˙·˘Á
הייתי בסדר. לא מהטופ, אבל ברבע העליון של
הציונים. מאלה שהיו מקבלים מלגה. ידעתי
להסתדר.
מהשיעורים עצמם אין לו זכרונות יוצאי דופן, אבל
הוא יודע לדקלם את שמות הקורסים והמרצים,
מ"תפיסת הבניין" של פרופסור אדלמן, דרך לימודי
הקרקע של קומורניק, התחנה לחקר הבנייה של
יגרמן, או לימודי הבטון אצל פרופסור רחל שלום.
"לימודי הבטונים אצל רחל שלום", כלשונו של
שוחט, היו גם הסיבה שדחפה אותו ללימודי התואר
השני. מיד בתום לימודיו הצטרף לצוות ההקמה
של העיר ערד, שכלל 51 אנשי מקצוע. השנה היתה
1691 ותכנון העיר היה בעיצומו. שוחט החליט
שפעם בשבוע הוא יגיע לחיפה לצורך לימודי
המאסטר.
"הנסיעה לבאר שבע היתה בדרכי עפר והמרחק
לתל אביב היה תשע שעות נסיעה," הוא נזכר,
"אחרי חצי שנה הבנתי שאיני יכול לעמוד במרחק
הזה והלימודים הם למעלה מכוחותי. ויתרתי על
המאסטר והמשכתי בתכנונה של ערד עד שנת
4691, כאשר עברתי לנהל את עבודות סולל בונה
באזור. במשך ארבע שנים עסקנו בפעולות בניה
נרחבות במפעלי ים המלח, בעין גדי, בהקמת בתי
ספר עם 000,1 כיתות לימוד ועוד. אני חייב להודות
שנהניתי מהביצוע הרבה יותר מאשר מהתכנון.
לימים, בשנת 7691, הפכתי לראש מועצת ערד,
שהיתה עדיין בתהליכי בניה ופיתוח."
ÆÒ„‰Ó‰†ÌÂÏÁ†ÏÚ†˙¯˙ÈÂ
לא ויתרתי על חלום. זכיתי בדבר שהוא מעניין
לא פחות. אהבתי את הפעילות כיו"ר אגודת
הסטודנטים, או כראש ועד התושבים הראשון
בערד. בגיל 13 הפכתי לראש מועצה.
øÌÈ„ÂÓÈω†˙Ù˜˙Ó†Íφ¯˙Â†‰ÓÂ
התרומה של הטכניון מלווה אותי לאורך כל
הקריירה. בראשית הדרך, ביכולת להתמודד מול
משרדי ממשלה כדוגמת השיכון והפנים וגם
כעבור 22 שנים, כאשר הלכתי לכנסת. בכל מקום.
כשר אוצר בתקופת רבין, בין השנים 2991-6991
וכשר אוצר בתקופת ברק, בשנים 9991-0002.
אהבתי מאוד את נושא התשתיות והשקעתי בכך
רבות בהיותי בממשלה.
חלק גדול מההישגים שלי מתחיל בעובדה
שלמדתי בטכניון. מתקופת הקמת המחלפים
אצל רבין ועד לתכנון כביש 6, נתב"ג 0002, הקמת
נמל אשדוד, הרכבת הקלה בתל אביב ובירושלים,
משרדי הממשלה החדשים ובתי המשפט.
ומה תגיד לסטודנטים המוטרדים מהכיוון שאליו
חותרת הוועדה בראשותך?
הכתובת של השביתה היא הממשלה. יש לברך
על כך שהוחלט בצדק להקים ועדה שתבדוק את
שכר הלימוד, מימון המחקר, המכללות ויתר
הקשיים של המערכת. לי יש יחס חיובי, מתוך
הכרה בחשיבותו של החינוך.
אנו שואפים למצב שבו לכל בחור ובחורה שירצו
ללמוד, תהיה נגישות להשכלה הגבוהה. נגיע לכך
בזכות מעטפת סיוע, שתאפשר עמידה בהחזר
תשלום שכר הלימוד, למי שירצה בכך. אנו
מבקשים לבנות מודל, לפיו הלימודים להשכלה
גבוהה, לא יהוו בעיה.
אבל התקציבים סגורים וכפי שנראה כרגע, הפתרון
המוצע, הוא בהעלאת שכר הלימוד.
לסטודנטים יש כלים להביע את מחאתם, אם
ההחלטה לא תהיה לרוחם. הממשלה תצטרך
לקחת זאת בחשבון. לגבי החלטות הוועדה, הן
לא נקבעו מראש. יכול להיות שאנו נמליץ בין
היתר על הגדלת התקציב. אין כל חובה להשאר
במסגרת התקציב הנוכחית.
‡Â‰†·Â¯È˜·†‰˘†µ∞†ÈÙÏ
¨ÔÂÈÎˉ†˙˙·˘‰†˙‡†Ïȷ‰
˙ËÈ˘†ÈÂÈ˘†ÏÚ†‰‡ÁÓ·
¯‡ÂÈ·†≥≠·††
µ
††„ÒÂÓ·†ÌÈÂȈ‰
®‰‚ÈÈ·©†Ì‰¯·‡†‡È·‰†≤∞∞∑
˙„ÒÂÓ‰†˙˙·˘‰Ï†ËÁ¢
Ï˘·†Ï‡¯˘È·†ÌÈÈÓ„˜‡‰
‰„Ú†˙¢‡¯Ï†Â˙¯ÈÁ·
‰Ï΢‰·†‰Ó¯ÂÙ¯Ï
ÔÂȇ¯††
µ
††‰‰Â·‚‰
¯‚·†ÌÚ†‰·È˘ÙÒ¯˯Â
¯ˆÂ‡†¯˘†‰È‰˘†¨‰ËϘى
˙ÂÏ˘ÓÓ†È˙˘·
48...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...1