לפני 04 שנה הוקמה בטכניון המכינה הראשונה
בישראל. זו היתה ראשיתו של המרכז לחינוך
מאז התרחב המרכז והתפתח
קדם אקדמי.
מאוד, אבל מטרתו נותרה אחת: "טיפוח דור
העתיד הטכניוני ומשיכת צעירים לאקדמיה
בכלל ולטכניון בפרט," כלשונו של ראש המרכז,
פרופסור שמעון גפשטיין.
"אנחנו מתקדמים בעקבות חזונו של דוד בן
גוריון - מתן הזדמנות שווה לכל האוכלוסייה,"
אומר מנהל המרכז מולי דותן. "ואכן, כיום ניתן
למצוא במרכז על כל יחידותיו צעירים מכל
פלחי האוכלוסייה - צברים, עולים חדשים,
דרוזים וערבים."
המרכז ממלא תפקיד מכריע במימוש היעד של
הכשרת צעירים מכל שכבות הציבור, החל
מכיתה ד', ללימודים בתחומי המדע וההנדסה.
כדי שצעירים אלה יוכלו להמשיך בלימודיהם
בתחומי המדע וההנדסה מפתח המרכז תוכניות
העשרה ייחודיות וייעודיות לתלמידים בבתי
הספר, ומכין בוגרי בתי ספר תיכוניים, משוחררי
צה"ל, עולים חדשים ותלמידי מיעוטים לכניסה
לטכניון ולעמידה בתוכנית הלימודים שלו.
שלוש יחידות המרכז - היחידה הקדם אקדמית,
היחידה לטיפוח מצוינות והיחידה לנוער שוחר
מדע - משיקות, תומכות ומשתפות פעולה זו
עם זו.
ÈÂÈÎˉ†„È˙Ú‰†¯Â„
˙ÈÓ„˜‡†Ì„˜‰†‰„ÈÁȉ†∫‰ÈÓ„˜‡Ï†¯˘‚
ביחידה הקדם אקדמית פועלת המכינה הטכניונית,
המאפשרת לצעירים בעלי פוטנציאל אקדמי לממש
את שאיפתם להתקבל לטכניון. פרופסור גפשטיין
מסביר כי המכינה, הנמשכת עשרה חודשים,
"מעניקה ללומדים נורמות התנהגות וחשיבה
המאפשרות להם להתקבל לפקולטות היוקרתיות
ביותר ולהצליח בהן." מאות ממסיימי המכינה
מתקבלים לטכניון מדי שנה על סמך ציוני המכינה,
המוכרים גם באוניברסיטאות אחרות, או על סמך
תעודת הבגרות, שגם אותה הם יכולים לשפר
בתקופת לימודיהם במכינה.
למכינה מגיעים חיילים משוחררים, עולים חדשים
ובוגרי תיכון הפעילים בפרויקטים ייחודיים כמו
זה של עתידים. תלמידי המכינה מלווים על ידי
צוותים מקצועיים, המסייעים להם לעמוד בדרישות
הקבלה הטכניוניות )תעודת בגרות או תעודת מכינה
ברמה גבוהה, וציון מבחן פסיכומטרי גבוה(. "לולא
המכינה, החלום שלי להיות רופאה לא היה מתגשם,"
אומרת אחת מבוגרות המכינה - תלמידת "עתידים"
יוצאת הקהילה האתיופית. "המכינה נתנה לי את
הכלים הדרושים כדי להצליח ולממש את חלומי."
היחידה הקדם אקדמית תומכת לימודית בתלמידי
בתי הספר התיכוניים במקצועות המתמטיקה
והפיסיקה, ולאחרונה נפתחה ביחידה תוכנית
לימודים באנגלית. היחידה מקיימת תוכנית העשרה
ותיגבור במקצועות המתמטיקה והאנגלית
לתלמידי הקהילה האתיופית, מעפולה בצפון ועד
חדרה בדרום. בתוכנית משתתפים כ-041 תלמידי
כיתות ט'-י"ב המגיעים לטכניון מדי שבוע.
¯ÚÂ‰†˙„ÈÁȆ∫˘‡¯‰Â†ÌÈȄȉ†Í¯„
היחידה לנוער שוחר מדע קיבלה תנופה
משמעותית בשנת תשס"ז, עם המעבר לאגף
החדש ע"ש אריה קרסו. לרשות היחידה עומדות
עתה שבע מעבדות חדשות, המאובזרות במיטב
הציוד המודרני ומופעלות על ידי צוות הדרכה
מקצועי ומיומן.
מטרת היחידה היא לחשוף בפני תלמידי בתי
הספר את הנושאים המדעים וההנדסיים, ולהציב
בפניהם את הטכניון כמטרה בהמשך לימודיהם
הגבוהים. "המשימה שלנו היא להקנות לתלמידים
ידע וכישורים מדעיים באופן מעניין ומעשיר
שילהיב ויקרב אותם לתחומי המדע וההנדסה,"
מסביר דורון אדלדינג, מנהל פעילות הנוער. "לכן
המוטו שלנו הוא למידה פעילה וחוויתית, והדגש
הוא על עשייה, יצירה והתנסות עצמית."
היחידה, במסגרתה פועלים אלפי בני נוער, מציעה
מגוון רחב של פעילויות, החל מפעילות העשרה
חד-יומית וכלה בפעילויות מתמשכות שש
שנתיות. במהלך שנת הלימודים מתקיימת פעילות
ענפה של חוגי העשרה מדעיים למגזר הפרטי
È Ó „ ˜ ‡ ≠ Ì „ ˜ † Í Â  È Á Ï † Ê Î ¯ Ó ‰
≤∏
מימין:
התעשיין איתן ורטהיימר,
פרופסור שמעון גפשטיין ואבנר ברזני
בטקס פתיחת מכינה לצעירות
וצעירים מצטיינים
48...,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...1