±∏
"הצורך הוא אבי ההמצאה", כידוע. גם בתעשייה
המודרנית באים מוצרים חדשים לענות על צורך
חדש או על בעיה חדשה. ההמצאה, כלומר
פיתוחם של מוצר חדש או טכנולוגיה חדשה,
היא גולת הכותרת של עבודת המהנדס.
יצירת הקונספט למוצר חדש הינו תהליך של
סינתזה, דהיינו תהליך שבו משולבים אלמנטים
נפרדים ועקרונות פיזיקליים במטרה ליצור שלם
קוהרנטי הפותר את הבעיה באופן אופטימלי
ככל האפשר. המוצר החדש חייב לפעול היטב,
לענות על הצורך במלואו, ולהיות חסין. בנוסף
נדרש היצרן לדאוג לעיצוב המוצר החדש.
‰Ê˙ÈÒ†˙ÓÂÚφ‰ÊÈÏ‡
המקצועות ההנדסיים והמדעיים הנלמדים
בטכניון הינם מקצועות אנליטיים, דהיינו
מקצועות שבהם מתבצע ניתוח של רעיון או
Ô Â È  Î Ë ‰ † ˙ Ó È ·
‡ÈˆÓӆϷ‡†¨ÔÂÒÈ„‡†‡Ï
של בעיה בכלים מתמטיים ובאופן שיטתי.
מיומנויות אנליטיות אלה אינן מסייעות בתהליך
של תכן מוצר חדש, שהינו תהליך של סינתזה.
עם זאת, המיומנות האנליטית חיונית בשלבים
מתקדמים של התכן המפורט שבהם נקבעים
המימדים, החומרים, הבקרה וכל שאר הנתונים
הכמותיים של המוצר.
בעבר בוצע תכן קונספט על ידי שימוש
באינטואיציה של מתכננים מנוסים, ונחשב
לתהליך של "המצאה", שרק יחידי סגולה בעלי
תכונות מולדות מסוימות מוכשרים לבצעו.
התהליך האמור - סינתזה שיטתית של מוצר
חדש - לא נלמד עד לאחרונה בשום קורס
אקדמי או אחר, והידע בנושא )ידע שהיה חלקי
ולא מתודי( עבר בדרך של חונכות בלבד
ממהנדס מנוסה אל עוזרו.
‰˘„Á†˙ÈÚˆ˜Ó†‰ÈÏÙȈÒÈ„
בתחילת שנות השמונים הוצג לראשונה תהליך
תכן מתודי עקרוני בגרמניה על ידי פאהל ובייץ.
רק לאחר שתורגם ספרם לאנגלית ב-6991 הפך
הנושא לדיסציפלינה מקצועית הנדונה בכנסים
ונלמדת בקורסים בבתי הספר המובילים
להנדסה בארה"ב. שיטת פאהל ובייץ, שהיתה
ראשונית וחלקית, הורחבה מאוד על ידי קבוצת
מחקר בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון,
שאותה הוביל כותב מאמר זה. במסגרת
ההרחבה האמורה פותחו כלים נוספים
וחשובים, והוכנס שימוש בכלי תכן שהוצעו
ביפן. כך פותחה שיטה מקיפה לתכן הקונספט
. במהלך פיתוחה
ICDM
של מוצר חדש, בשם
של השיטה השלימו שלושה סטודנטים מצוות
הפיתוח הטכניוני, ביניהם ד"ר עמיהוד הרי,
תארים מתקדמים.
מותאמת לעבודת צוות
ICDM
שיטת
ומסייעת לצוות רב מקצועי לפתח קונספט
חדשני ואופטימאלי עבור המוצר החדש.
מחלקת את תהליך התכן ל-9 שלבים,
ICDM
המבוצעים בסיוע כלים המאפשרים עבודה
שיטתית, על אף שבחלק קטן מהפעילות עדיין
נדרשת עבודה אינטואיטיבית. למרות העובדה
שמדובר במתודה מובנית, השימוש בה מבטיח
יצירת קונספט חדיש, מקורי ושונה על ידי כל
בשיטה הוא שלב הסינתזה,
6
משתמש. שלב
שבו ניתן ליצור, תוך שימוש בטבלה
מורפולוגית, מספר רב מאוד של קונספטים
- כמו זה המתואר בציור מימין למטה. כל
קונספט הינו פתרון פוטנציאלי למוצר החדש.
נכנסה לשימוש במפעלי היי-טק
ICDM
שיטת
רבים בארץ, ובעיקר בתעשייה הביטחונית,
ומוצרים רבים תוכננו באמצעותה. הפצת
השיטה נעשתה בהוראה בפקולטה להנדסת
מכונות, ובין השאר בתוכנית הטכניונית לתואר
(, שבה נבחר קורס
ME
שני בהנדסת מערכות )
כקורס בעל התרומה הגבוהה ביותר
ICDM
למשתתפי התוכנית.
עדיין מופעלת ידנית, אולם
ICDM
שיטת
בעתיד הקרוב תושלם תוכנה ייעודית אשר
תקל במידה רבה על העבודה, ותפנה זמן נוסף
לעבודה היצירתית. מחקר לשיפור השיטות
לעבודת צוות מתבצע במקביל בהנחיית
פרופסור מרים ארז.
מימון חלקי לפיתוח השיטה נתקבל מקרן
המחקר המשותפת של הות"ת והוועדה
לאנרגיה אטומית, ולאחרונה גם מקרן גורדון
להנדסת מערכות.
¨ÒÈȆÌÁÓ†¯ÂÒÙ¯ن∫·˙Î
˙ÂÂÎÓ†˙Ò„‰Ï†‰ËϘى
ICDM
†ÔÎ˙‰†˙ËÈ˘
ÔÂÈÎË·†‰Á˙ÂÙ˘
ÌȯˆÂÓ†˙¯ÈˆÈ†˙¯˘Ù‡Ó
ÌÈÈÏÓÈËÙ‡†ÌÈÈ˘„Á
˙È‚ÂÏÂÙ¯ÂÓ†‰Ï·Ë†≠†·Î¯†ÏÚ†ÌÈÈÙ‡†˙ÒÓډφ‡˘Ó
ËÙÒ˜†‰Â‰Ӊ†¨Ô¯˙Ù‰†˙Â¯˜Ú†Ï˘†ÌÈÙ¯Ȉ‰†„Á‡†˙‡†ÔÓÒÓ†ÌÂ˙Ή†Â˜‰
48...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...1