≤π
ולקבוצות מאורגנות מישובים רבים בצפון
הארץ.
פרויקט "אורט טכניון" בשיתוף אורט ישראל
מוביל לשילוב תלמידים בלימודים אקדמיים
בטכניון, בתוכנית שתחילתה בכיתה ז' וסופה
בקבלת תואר אקדמי בסמוך לסיום לימודי
התיכון.
במסגרת תוכנית "קדם עתידים" מגיעים
תלמידים מיישובי הפריפריה לפעילות העשרה
במדעים. תוכנית "נגישות להשכלה גבוהה"
הפועלת במסגרת זו, מכשירה ומכוונת בני
נוער מהפריפריה להגיע לאקדמיה.
בפעילות הקיץ מפעילה היחידה סדנאות
מדעיות, מחנות מדעיים ופרויקטים נוספים
רבים.
˙ÂȈӆÁÂÙÈËφ‰„ÈÁȉ†∫˙ÈÁ‰†„ÂÁ
היחידה לטיפוח מצוינות הוקמה במטרה לטפח
ולהעצים את המצוינות, וגולת הכותרת של
פעילות היחידה היא מחנה המחקר הבינלאומי
לנוער "סאיטק". מדובר בתוכנית יוקרתית
ביותר, שאליה מגיעים כ-08 בני נוער מצטיינים
מכל העולם. כאן הם מבצעים עבודת מחקר
במעבדות הפקולטות השונות, בהנחיית אנשי
סגל הטכניון, בקבוצות של בין 1 ל-3 תלמידים.
התוכנית מתקיימת בקיץ, בתנאי פנימייה,
במשך כחודש.
בשיתוף פעולה בין המחלקה להוראת
הטכנולוגיה והמדעים והיחידה לנוער פותח
פרויקט מיוחד במתמטיקה - "טל"מ" -
בראשותה של פרופסור אורית זסלבסקי.
מטרות הפרויקט הן הגברת העניין של
התלמידים וטיפוח מצוינות במתמטיקה.
התוכנית מתקיימת בכ-51 בתי ספר בפריפריה,
ומקיפה כ-005,1 תלמידים.
פרויקט נוסף באחריות היחידה הוא שילוב
תלמידים מצטיינים בלימודים בטכניון.
תלמידים מצטיינים לומדים קורסים אקדמיים
וצוברים נקודות זכות הנשמרות לזכותם עד
מספר שנים לאחר השירות הצבאי.
„È˙ÚφÌÈÙ‰†ÌÚ
עם המעבר לאגף החדש, הודות לתרומת ידידי
הטכניון בעולם ובישראל ותורמים נוספים,
פרץ המרכז למאה ה-12 במיטב הציוד שנתרם
על ידי קרן סקט"א-רש"י, והקים מעבדות
משוכללות ביותר בתחומי המדעים וההנדסה.
הבניין החדש הוא תוצאה של פעילות
אינטנסיבית רבת שנים, שהביאה להכרה של
אלפי תלמידים והורים ביכולתו של המרכז
ובשליחותו.
יורדנוס אבונה ולירון שמשון החלו ללמוד במרכז האקדמי בחודש אוגוסט 6002, במסגרת
הקדם-מכינה הטכניונית. בתום הקדם-מכינה הם עברו למכינה, שבה הם לומדים כיום
במסגרת "קדם-עתידים". זהו פרויקט משותף לצבא ולטכניון, שמטרתו להכין צעירים
ללימודים בטכניון במסגרת עתודאית. פרויקט "עתידים", ש"מאמץ" אותם כבר במסגרת
המכינה, דואג לתשלום שכר הלימוד ושכר הדירה, כמו גם לליווי חברתי.
במכינה עצמה נלמדים ארבעה מקצועות: פיסיקה ומתמטיקה ברמת חמש יחידות, אנגלית
)על פי רמות(, וכתיבה מדעית. הלימודים - למעט לימודי האנגלית - מתבצעים בכיתות
אורגניות.
בסוף המכינה יגישו יורדנוס, לירון וחבריהם בקשה להתקבל לעתודה, ואם יתקבלו, יוכלו
ללמוד באחת הפקולטות בטכניון במסגרת פרויקט "עתידים".
¢ÌÈÈÁφ‰ËÏÁ‰¢
יורדנוס, בת 81, עלתה לפני 11 שנה מאתיופיה עם משפחתה. את לימודיה התיכוניים
עשתה, כמו כל אחיה, בבית הספר האיזורי רמות חפר בקיבוץ מעברות. "למדתי במסגרת
קבוצה של עליית הנוער. בכיתה י' הגיעו אלינו נציגים של תוכנית "עתידים" והציגו לנו את
הפרויקט.
"בהתחלה התלהבתי, אבל אז התחלתי להתלבט. רציתי מסלול קרבי. רק אחרי שהבנתי
שיש לי פרופיל נמוך מדי, החלטתי ללכת לעתודה.
אמה של יורדנוס היתה מורה באתיופיה, ואביה וטרינר. "ההשכלה היתה משהו שהחדירו
לנו בבית." הלימודים במכינה אינם קלים, היא אומרת. "לומדים כל יום מהבוקר עד שש
בערב - אבל אפשר להסתדר. מה שנכון, לפעמים יש כזה עומס, שאי אפשר לנסוע הביתה
לסוף שבוע."
בקשר להמשך היא מתלבטת, אבל נוטה לבחור בלימודי רפואה. "יש לי דוד שהוא רופא
מנתח, ואני יודעת שאני רוצה להיות רופאה. הבעיה היא שאלה לימודים ארוכים, ומדובר
בהחלטה לחיים. כשיגיע הזמן אחליט. בינתיים יש לי עוד כמה חודשים."
¢ÔÂÈÎË≠ÔÂÈÎË≠ÔÂÈÎË¢
לירון שמשון, יליד רמלה, למד כימיה בתיכון האיזורי רמלה-לוד. "בשביל מישהו שגר
ברמלה, הטכניון נראה מקום רחוק נורא, כמעט בלתי אפשרי. אבל אני תמיד שמעתי
מהמורים שלי 'טכניון-טכניון-טכניון'. הם הבהירו לנו שהטכניון זה הטופ, הכי טוב שיש.
לכן, למרות המרחק הגדול, החלטתי שזו השאיפה שלי.
"רציתי להתקבל ישירות לעתודה, בהנדסת כימיה, אבל הסכ"מ )ציון משוקלל( לא הספיק.
לכן הצטרפתי לקדם-מכינה, ועכשיו למכינה. וזו הזדמנות מצוינת לשפר את הציונים
ולהתקבל ללימודים בטכניון.
"עכשיו, כשאני נחשף לטכניון במסגרת המכינה, אני מבין יותר את התחומים השונים
הנלמדים כאן. כיום אני חושב על הנדסה כימית או הנדסת חומרים, אבל גם הנדסת חשמל
היא אופציה."
גם לירון מדבר על הלחץ בלימודים. "עד עכשיו היו לנו בחנים קטנים, אבל עכשיו מתקרבים
מבחני הטרימסטר, שהם הרבה יותר רציניים, ולא כולם עוברים אותם.
"זה בהחלט לא קל. זה לא בית ספר תיכון. אבל אם משקיעים אפשר להסתדר, והפטור
שקיבלתי באנגלית קצת מוריד ממני לחץ. בנוסף, האווירה כאן במכינה טובה מאוד - אין
תחרותיות במובן הרע של המילה. להיפך, יש המון פירגון הדדי."
È„„‰†Ô‚¯ÈÙ
48...,30,31,32,33,34,35,36,37,38,39 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...1