Next Page  12 / 40 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 12 / 40 Previous Page
Page Background

// מקומי

אקטואליה

גן יבנה

לומדים להכיר את צרכי האחר

בפברואר ביקרו בבית הספר "בן גוריון" בגן יבנה

אורחים מעמותת "נגישות ישראל". העמותה

על ידי יובל וגנר, טייס קרב

1999־

הוקמה ב

שנהפך לנכה בעקבות תאונת אימונים (גם אביו

של וגנר, דני, הוא נכה צה"ל בכיסא גלגלים).

וגנר המשיך לשרת בצבא והגיע לדרגת סא"ל.

במהלך חייו נתקל במקומות שלא היו נגישים

לו כנכה, וכתב על כך לנשיא המדינה דאז, עזר

ויצמן. ויצמן הציע לו להקים עמותה שתקדם

את המודעות לנגישות הפיזית והחברתית של

אנשים עם מוגבלויות, וכך היה.

לאחר פעילות הכנה, הגיעו לבית הספר

מדריכים של העמותה שלהם מוגבלויות

שונות - בראייה, בשמיעה, בדיבור, במוטוריקה

עדינה ומוגבלות בתנועה. התלמידים נפגשו

עם המדריכים בתחנות שונות ונחשפו לעולמם

האישי, לקשיים, להצלחות ולנושא השילוב.

"הפעילות הועברה לתלמידי שכבת כיתות ה',

והם ישבו קשובים ומלאי התפעלות", מספרת

מנהלת בית הספר, רחל אילוק. "רוב הילדים

פגשו לראשונה אדם עיוור או חירש, והקשיבו

מרותקים לסיפור חייו”.

תוך כדי ההרצאות התנסו הילדים בחוויות

שונות הקשורות למוגבלות עליה שמעו. כך

למשל, הם ישבו בכיסא גלגלים וניסו לפתוח

ולסגור דלת, להעביר ביניהם כוס מים ולפתור

תרגיל שהיה כתוב גבוה על הלוח; כיסו את

עיניהם בכיסויי עיניים וניסו לאכול מבלי לראות;

חבשו אוזניות אטומות וניסו לחוות את התחושה

של אדם שלא שומע; ולמדו לאיית את שמם

בשפת הסימנים.

"מטרת ההתנסויות היתה לחוש ולו במעט את

הקשיים היומיומיים שאיתם מתמודדים אנשים

בעלי מוגבלות", מסבירה אילוק. "האורחים

העבירו מסר ברור: אנחנו בני אדם רגילים

כמוכם, איננו מסכנים ואיננו זקוקים לרחמים.

עם זאת, חשוב מאוד להכיר ולהבין את צרכי

האחר. אחד הילדים כתב בסיום היום: 'פתאום

הבנתי עד כמה משימות יומיומיות ופשוטות

עשויות להיות מורכבות ולקחת זמן. עכשיו אני

מבין שאנשים עם מוגבלויות הם בדיוק כמונו,

ואסור לזלזל בהם'".

גם המורים עברו הדרכה חווייתית. הם שמעו

הרצאה על נגישות והוגשה להם "ארוחת חושים"

שבמהלכה הם התנסו בהתנהלות עם מוגבלות

כלשהי, למשל אכילה עם כיסוי עיניים או עם עם

כפפות שמגבילות את התנועה. הארוחה הוגשה

על ידי מדריכים בעלי מוגבלויות, שהציגו

למורים מושגי יסוד מעולם הנגישות והציעו

דרכים ליצירת סביבה משלבת חינוכית.

ירושלים

משתפים את ההורים

כשבוע לפני פורים, נפגשו הורים לילדים מבית

הספר "אל זהראא" בשועפט עם הורים לילדים

מבית הספר "יד למורה" בירושלים, להכנה

משותפת של מעמולים ואזני המן. המפגשים

האלה מתקיימים כבר כמה שנים, ובמהלכם

ההורים מדברים, משתתפים בפעילויות משותפות,

מתנסים בהכנת מאכלים וביצירה ולומדים להכיר

אלה את אלה.

"המפגשים התחילו עוד בתקופת

האינתיפאדה", מספרת אנה גורן, מנהלת בית

הספר ״יד למורה״. "זה התחיל ממפגשים בין

הילדים. באחת הפעמים הצטרפה לילדים משועפט

אחת האמהות, שהתלהבה והציעה להרחיב את

המעגל. לנו כמחנכים יש אחריות לקידום עתיד

בטוח לדור הבא. בלי פוליטיקה - רק ללמוד

לחיות ביחד, כל אחד עם עמדותיו". כדי לעודד

את התקשורת בין ההורים, בית הספר מעביר קורס

בערבית להורים בשעות הערב, שבו משתתפים

הורים.

25

"יש אצלנו דגש על קבלת השונה, כי

האוכלוסייה בבית הספר מגוונת מאוד - גם

משום שיש לנו כיתת שילוב של ילדים אוטיסטים

בתפקוד נמוך, והורים רוצים שילדיהם ישתלבו בה,

בלי קשר למוצא שלהם", אומרת גורן. "כך אפשר

למצוא בין הילדים בבית הספר דתיים, מסורתיים,

חרדים, חילונים, ערבים, ארמנים, נוצרים, חבשים,

מוסלמים ודרוזים. גם אנשי הצוות הטרוגניים".

שילוב הורים מתרחש גם בפעילויות נוספות

בבית הספר. בפברואר, למשל, נפתח חוג זומבה

משותף אחר הצהריים, בשני מחזורי פעילות.

"פעילות כזאת מאפשרת לבלות זמן איכות של

הורים וילדים, ועל הדרך לעשות ספורט", אומרת

עופרה תורן, יו"ר ועד ההורים של בית הספר.

ההורים הוזמנו גם לשני מפגשים בשעות אחר

הצהריים, שבהם כתבו קוד מחשב יחד עם הילדים,

במסגרת תחרות קוד מנקי. "גם כאן היה זמן איכות

מעניין", אומרת תורן. "היו הורים שיודעים לתכנת

ועזרו לילדים, והיו גם הורים כמוני, שלא טובים

בתכנות, והילדים לימדו אותם".

כפר קרע

שומרים על האינטרנט בטוח

בחטיבת הביניים "אבן סנא" בכפר קרע, שבוע

האינטרנט הבטוח הוא המשך ישיר לפעילות

שנעשית בתחילת כל שנה. "אנחנו פותחים כל

שנה בעיסוק בהתחלות חדשות ונכונות, גם

בהקשר של האינטרנט והרשתות החברתיות",

מספרת מנהלת בית הספר, נואל כנאעה עלימי.

"צוות מוביל רשת הכין ערכה בנושא, וכל מורה

העביר שיעור בעזרתה בכיתה שלו, כך שכל

הצוות מדבר בשפה אחידה".

בהמשך השנה, בשבוע האינטרנט הבטוח,

המעגל מתרחב ואנשי מקצוע מגיעים להרצות

לתלמידים על מגוון היבטים הקשורים

לאינטרנט, כמו שמירה על זכויות יוצרים,

מיניות ברשת ואקדמיה ברשת. איש משטרה

ועורכת דין מהסנגוריה הציבורית העבירו

הרצאות בנושאים כמו אחריות פלילית וחוקים

רלוונטיים. התלמידים שמעו על מקרים שבהם

אדם העביר תמונה פוגענית ונתבע, או על

צלם שצילם חתן וכלה, פרסם את התמונה

בלי רשותם, נתבע ונאלץ לשלם עשרות אלפי

שקלים. "התלמידים היו בהלם כשהם שמעו על

כך", מספר מוחמד בדראן, מרכז התוכנית בבית

הספר. "פעמים רבות הם לא מבינים השלכות

של פעילות ברשת, ולהרצאות כאלה, מפי בעלי

מקצוע, יש משמעות גדולה".

מועצה אזורית מנשה

חוגגים את לימוד האותיות

בבית הספר "ניצני רעות" במועצה האזורית

מנשה מציינים את סיום לימוד האותיות באירוע

שיא שנקרא "מסיבת האותיות". ההורים מגיעים

לבית הספר, ועוברים עם הילדים בין תחנות

שבהן משימות חווייתיות הקשורות באותיות

ובקריאה.

“לימוד קריאה הוא תהליך מורכב, ארוך

וסיזיפי", אומרת מנהלת בית הספר, לילך

הוכמן. "אנחנו מחפשים דרכים לגוון את

הלמידה. כל אות שנלמדת מצוינת במשימה

' אופים

ָ

כלשהי. למשל, כשלומדים את הצליל ח

חלה, ועל השקית שבה עוטפים את החלה

כותבים הילדים מילים שמתחילות בצליל

מכינים הילדים מעטפה ובה

ָ

הנלמד. בצליל פ

מכתב להורים.

"במרחב כיתות א' בנינו מעין רחוב עם בית

קפה שבו הילדים רושמים הזמנות ותפריטים,

חנות מצרכים גדולה שבה הילדים קונים

ומוכרים, מפעל שבו יוצרים ובונים מחומרים

שונים, ואמפיתיאטרון שבו הם יוצרים הצגות

ומציגים. הילדים לומדים את הקריאה והכתיבה

בדרך חווייתית ושונה ובלמידה מחוץ לכיתה.

במסיבת האותיות שאנחנו עורכים הילדים

מתנסים עם ההורים במשימות דומות".

האירוע מתקיים אחר הצהריים, ובמהלכו

הילדים וההורים עוברים יחד בתחנות שונות.

הם יוצרים עץ משפחה וכותבים בו את שמות

בני המשפחה, כותבים מילים בעזרת מקלות

ארטיק, קולעים לסל שקיות של צלילים תוך

ציון שם הצליל, יושבים בבית הקפה וכותבים

על השולחנות המחיקים מילים לפי משימות

שקיבלו, קונים בחנות על פי רשימות שהכינו,

מכינים כתר לכבוד היום החשוב ועוד. הפעילות

מסתיימת במפגש בכיתה שבו הילדים משחקים

משחק משותף בהנחיית המחנכת. ילדים שלא

הספיקו לעבור בכל התחנות יכולים להשלים

את הפעילות למחרת.

"הילדים מתרגשים מאוד לחוות את החוויות

האלה עם ההורים, ומרגישים גאים כשהם

מלמדים את ההורים מה צריך לעשות", מספרת

הוכמן. "המסיבה היא הזדמנות לחבר את ההורים

למה שקורה בכיתה, וגם להעצים את הילדים

ולומר להם 'כל הכבוד' על הדרך שעברו".

הוד השרון

בעקבות יצחק נבון

עם פטירתו של הנשיא לשעבר יצחק נבון,

עסקה מועצת התלמידים בבית חינוך תל"י בהוד

השרון בדרכים להנצחתו. אחד הרעיונות שהעלו

התלמידים היה לקרוא לבית הספר על שמו.

הרעיון תפס תאוצה, ומשלחת של תלמידים,

הורים ומורים הציגה אותו לראש העיר. הרעיון

אושר, והצוות בנה תוכנית להתאמת חזון בית

הספר לחזון של נבון, במקצועות השונים. בין

השאר, התלמידים יצאו לצפות בהצגה של נבון,

"בוסתן ספרדי", הם לומדים את שפת הלדינו,

פעילות של "נגישות ישראל"

בבית הספר "בן גוריון", יבנה

2017

מאי

<

שיעור חופשי

12