שיעור חופשי | עיתון חדשות החינוך | שבט תשעד | ינואר 2014 | גליון 107 - page 25

מ
קובל להניח שילדי האייפד והפייסבוק
עסוקים כל כך במסכים שסביבם, עד
שלא נותר להם זמן לקרוא ספרים,
ובוודאי שלא לעסוק בעצמם בכתיבה. האם
זה אכן כך? "קיים פער תרבותי בין בני הנוער
המשתמשים ברשת (הילידים הדיגיטליים), לבין
המבוגרים המנסים לאמוד את יכולות הקריאה של
הנוער (המהגרים הדיגיטליים)", כתבה גילי בר־
הלל סמו, מתרגמת ועורכת ספרי נוער, בעבודת
הסמינר שלה בנושא.
לדבריה, "אם המבוגרים פוסלים מראש סוגי
קריאה חדשים הנפוצים בקרב הנוער, ומתעקשים
להחשיב רק קריאה באמצעי מדיה מסורתיים, לא
פלא שנוצר הרושם כאילו הפעילות החדשה רק
נוגסת בעולמם התרבותי של הנוער... למעשה,
התעמקות בפעילות הדיגיטלית של בני נוער
סביב קריאת ספרים חושפת שמדובר בעולם
ומלואו של פעילות שאי אפשר להגדירה אלא
כתרבותית. אולי הגיע הזמן ללמוד להפיק את
המיטב מתרבות הנוער הקיימת ממילא, במקום
לבטל אותה ולפחד מפניה".
פאנפיקים
דוגמה לז'אנר קריאה וכתיבה חדשני היא ספרות
חובבים־כותבים, רבים מהם בני נוער, שיוצרים
סיפורים סביב ספר או דמות, הידועים בשם
). לנועה,
Fiction
ו־
Fan
פאנפיק (שילוב של
תלמידת כיתה י' מהדרום, יש עמוד פייסבוק
המוקדש לפאנפיקים על להקת ואן דיירקשן.
לעמוד 515,1 עוקבים. "אני לא קוראת הרבה
ספרים, אבל אני קוראת המון פאנפיקים", היא
מספרת. "אני חושבת שבזכות זה כבר אין לי
שגיאות כתיב. פאנפיקים זה ממש כמו ספרים.
אני אוהבת פאנפיקים מאחר שהם על דמויות
שאני מעריצה, וזה מגביר את ההנאה מהקריאה".
הפייסבוק של נועה:
PnpyqymOneDirection
קוראים בפייסבוק
עמוד הפייסבוק "נוער קורא - כן, יש דבר כזה",
שצבר כבר 005,2 לייקים, נפתח על ידי חמש
תיכוניסטיות, שמעלות בו המלצות, מארגנות
תחרויות בין המשתתפים ואף מארגנות כנסים.
"'הנוער של היום לא קורא', 'הם בכלל יודעים
מה זה ספר?!'״ כך נפתח ההסבר על מהות הדף.
"כמה פעמים שמעתם את המשפטים האלה
ורציתם להוכיח שהמצב שונה? להוכיח שהכל
סטיגמות? להוכיח שהנוער של היום איכותי לא
פחות מפעם?... כמה פעמים שמעתם משפטים
כמו 'ספרים זה לחננות' ו'מי רוצה לקרוא בכלל?'
ורציתם להוכיח לנערים אחרים שספרים זה לא
לחננות?"
דף הפייסבוק "נוער קורא – כן, יש דבר כזה":
wedolovebooks?fref=ts
קוראים ב"סימניה"
קבוצה נוספת של בני נוער קוראים אפשר למצוא
באתר "סימניה" העוסק בספרים. חברי הקבוצה
"נוער קורא" יכולים לפרסם ביקורות על ספרים,
ליצור פעילויות שונות ולהחליף דעות בפורום.
באתר גם קבוצות שעוסקות בספרים מסוימים
המועדפים על בני הנוער, כמו למשל קבוצה
שעוסקת ב"משחקי הרעב".
וצת בני נוער ב"סימניה":
161=co.il/group.php?groupId
סרטון על ספר
במטרה לעודד ילדים לקריאה מגיל צעיר, בנתה
חוה קדם, מורה בבית הספר "אבן חן" בשוהם,
תוכנית לשימוש בסרטוני אנימציה לעידוד
קריאה. היא הגישה אותה לקרן ליזמות חינוכית,
ובית הספר זכה במענק של 21 אלף שקל ליישום
התוכנית - הקוראת לילדים ליצור סרטונים
בעקבות ספרים שקראו. בית הספר קנה מחשבים
ניידים ו־05 ספרים חדשים שונים, שני עותקים
מכל ספר. בין הספרם שנבחרו: "אורה הכפולה"
(אריך קסטנר), "אל עצמי" (גלילה רון פדר),
"צוללים קדימה" (דבורה עומר), "הרפתקאות דוד
אריה ביערות סהרה" (ינץ לוי), "הבכור לבית
אב'י" (דבורה עומר), "שירלי שמש הגדולה מכולן"
(מיכל חזון) ו"המסע שלי עם אלכס" (רות אלמוג).
התוכנית נבנתה בתמיכה של מנהלת בית הספר
בשנה שעברה, טובה גפני ז"ל, שנפטרה מאז
ממחלה. "מטרת התוכנית היא לגרום לילדים
להתלהב מספרים, ולהעביר את ההתלהבות הזאת
הלאה", אומרת קדם.
סרטון בעקבות סיפור של חוה קדם,
לוש משאלות":
5rz5AGpDmfE=watch?v
אפליקציה ליצירת סרטונים
אפליקציות ללימוד קריאה
וזוהי רק ההתחלה
האתר "מילה היא רק התחלה" של חגית
אמסטרדם פרנקל - מורה וגננת לחינוך מיוחד -
עוסק בתרגול הקריאה לכיתות הנמוכות בהתאם
לגישה הפונטית, שבה כל תנועה נלמדת בנפרד.
בתפריט העליון בוחרים תנועה מסוימת כמו
קמץ, פתח או שורוק, ובהתאם מוצג סיפור -
פרי עטה של אמסטרדם פרנקל. לכל סיפור
מתלוות פעילויות תרגול שונות, כמו התאמה
בין זכר לנקבה, השלמת מלים חסרות מהסיפור
ומענה לשאלות תוכן מהסיפור. הפעילות מלווה
במשוב מיידי על טעויות ועל תשובות נכונות.
מלבד טקסטים סיפוריים, מוצגים באתר גם
טקסטים של מידע שהם ברמת קושי גבוהה
יותר, וגם טקסטים ללא ניקוד. בנוסף, באתר
מוצגים גם סרטוני וידאו קצרים ומעניינים,
שאליהם מתלוות שאלות על התוכן.
כותבים קומיקס
מעודד את
ToonDoo
האתר החוויתי
התלמידים להתנסות בכתיבה באמצעות
יצירת דמויות קומיקס. הילדים מעצבים
את הדמויות ועולמן ויוצרים משפטי דיאלוג
בדפי קומיקס. בהמשך, התלמידים יוצרים
מכל דפי הקומיקס שחיברו ספר. האתר הוא
בשפה האנגלית ומומלץ להיעזר בהסברים
המפורטים בעברית בליווי דוגמאות של
אורית אבן־חיים, מורה ומדריכה לשילוב
התקשוב בהוראה בחינוך המיוחד.
א׳ אוהל ב׳ זה בית
האפליקציה "כתיבת א'-ב'" לאנדרואיד
מבקשת להכין את תלמידי הגן לקראת
המעבר לבית הספר, בשינוי קל - כאן הכתיבה
מתבצעת בעזרת האצבע ולא באמצעות
עפרון. בתחילה מושמעת ההגייה הנכונה
של כל אות, ובהמשך לומד הילד "לכתוב"
אותיות תקניות. הילד מניח את האצבע על
כיוון כתיבת האות המסומנת על פי צבעים,
מירוק לאדום, ובעזרת סימון חצים. רק עם
סיום הכתיבה הנכונה של כל אות ניתנת דוגמה
למלה המתחילה באותה אות, לדוגמה ב'- בית,
והילד יכול לעבור לאות הבאה.
כתיבת א׳-ב׳
- Google Apps
כך מאייתים נכון
האפליקציה "חכמוני מאיית" מלמדת את
הילדים איות נכון של עשרות מלים המוכרות
להם מחיי היום־יום. המלים מחולקות לקבוצות
שונות וניתן לשחק ברמת קושי קלה וקשה.
ברמת הקושי הקלה, המותאמת לגילאי גן
חובה וראשית תהליך הקריאה, מושמעת המלה
ועל הילדים לאיית רק את האות הראשונה
שלה. ברמת הקושי השנייה, הילדים נדרשים
לאיית את כל המלה המושמעת, והמשוב הוא
זכייה במדליות דיגיטליות. חלק מהקטגוריות
הן בתשלום. האפליקציה מתאימה למכשירי
אייפד ואייפון בלבד.
מוני מאיית
בתיה טולדנו
כלי עבודה מתוקשבים
קוראים,
אבל אחרת
בני הנוער של היום… דווקא קוראים הרבה ספרים,
וגם מדברים על זה ברשת. הנה כמה דוגמאות שיפריכו את
מאת לימור דומב
מה שחשבתם על דור הפייסבוק
תרבות
דיגיטלית
צילום: מור ברנשטיין
חוה קדם, מדריכת אשכול בתוכנית התיקשוב, עם תלמידים
מלה דיגיטלית
צילום עצמי שנעשה
:)
selfie
י (
ִ
לפ
ֶ
ס
במצלמה דיגיטלית או בטלפון
סלולרי. באחרונה עלה הסלפי
לכותרות בתמונה עצמית שצילמו
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וראש
ה תורנינג־
ֵ
ל
ֵ
ממשלת דנמרק, ה
שמידט, בטקס האשכבה
לנלסון מנדלה.
שיעור חופשי 52
> 2014
ינואר
1...,26,27,28,29,30,31,32,33,34,35 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,...40
Powered by FlippingBook