פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 37

˙ȯ·Ú „ÂÓÈÏ È¯ÙÒ· ˙ÂÈχ¯˘È ȂˆÈÈ· ˙¯ÂÓ˙
ÌÈ¯Á‡‰ ÌÈ¯Â˘Ú·
ÂȈ˜ ˙‡ ¯È˘‰˘ ¯·ˆ‰
‰ Ò Ó
ש ר ה ש מ ע ו נ י
≥∑
פרי לימוד עברית כשפה זרה למבוגרים, כספרי
דעת בכלל, משמשים גם כסוכני תרבות עבור
הלומדים באמצעותם )גריס, 6002(. הטקסטים
המשמשים באולפנים ללימוד העברית מפגישים
את הלומדים, עולים או זרים המעוניינים ללמוד
עברית, עם דימויים שונים של ישראליות ושל
ישראלים. דימויים אלה מהווים ייצוגים משמעותי
ים של המהויות הללו בשל שיוכם למסגרת הפורמ
לית של הוראת השפה בתוך מדינת ישראל.
במחקר הנוכחי ביקשנו לאפיין את אופן הייצוג
של הישראליות בארבעה ספרי לימוד עברית
שנכתבו לאולפן למבוגרים, שניים מתחילת שנות
התשעים ושניים מהעשור הראשון למילניום
הנוכחי. בארבעת הספרים נבחנו כל הטקסטים
שיש בהם עיסוק בישראליות ובמה שמסמל אותה,
על מנת לבדוק כיצד משקפים הספרים את התמו
רות שחלו בתפיסת הישראליות בשני
העשורים
האחרונים.
במקביל, נבחנה גם תפיסת הידע והידיעה )הא
פיסטמולוגיה(, המאפיינת את הכתוב בספרים
במטרה ללמוד אם ובאיזו מידה מוצגים בהם
ראייה ביקורתית או מגוון נקודות מבט, או לחלו
פין. אם הם מציגים את הדברים מנקודת מבט
אחת המצטיירת כאובייקטיבית.
ÌÁÂ˙È Èί„ „ÂÓÈω ȯÙÒ
במחקר נבחנו ארבעה ספרי לימוד של היחידה
לעברית בבית הספר לתלמידים מחו"ל באוניבר
סיטה, שבו לומדים לרוב סטודנטים ומלומדים
זרים המעוניינים בידיעת השפה העברית. הספרים
לת )אטינגר ודהאן, תשנ"א(, אגדה של
ָ
לת לד
ֶ
הם ד
שפה )כהן, תשנ"ב(, עברית בדל"ת אמות )אומלי
נסקי ווייס, תשס"ו( ובין השורות )הומינר ושי,
תשע"א(. הספרים נכתבו על פי גישת ההוראה של
"השפה כמכלול", שהאולפן נוקט, הדוגלת בהור
את עברית בעברית ובלימוד כללי השפה ואוצר
המילים מתוך הקשר נתון.
בהתאם לכך בנויים ספרי
הלימוד משילוב של טקסטים
ספרותיים, פואטיים ומדעיים,
ותרגילי אוצר מילים ודקדוק
הנובעים מן הטקסטים.
לימוד העברית באולפן
באוניברסיטה מתחלק לשש
רמות לימוד, ומטרתו לשפר
את שליטת התלמיד במיומנ
ויות השונות של השפה. הספרים שנבחנו במסג
רת המחקר מיועדים כולם לרמות הביניים והמת
קדמים באולפן )רמות ג'-ד'(, והם כוללים טקס
טים ותחביר.
החומר הדקדוקי הנלמד בכל רמה מוגדר ומפו
רט. הוא מחייב את כותבי הספרים, מאחר שבחי
נות הסיום בכל סמסטר מבוססות עליו. לעומת
זאת, אין כל הגדרה מחייבת לגבי סוגי הטקסטים
בספר ונושאיהם, והבחירה נתונה בידי הכותבים.
הנורמה המקובלת ביחידה לעברית היא שעל
Ș„˜„‰ ¯ÓÂÁ‰
‰Ó¯ Ïη „ÓÏ‰
Æ˯ÂÙÓ ¯„‚ÂÓ
ÏÎ Ôȇ ¨˙‡Ê ˙ÓÂÚÏ
È·‚Ï ˙·ÈÈÁÓ ‰¯„‚‰
ÌÈËҘˉ È‚ÂÒ
̉ȇ˘Â ¯ÙÒ·
37
ÏÚ ÒÒÂ·Ó ¯Ó‡Ó‰
Ï˘ ¯Ó‚ ˘È¯Ù
˙ÈÈÁ‰· È˘ Șˆ
¨ÈÂÚÓ˘ ‰¯˘ ¯¢„
˘‚‰˘
ÔÓ ˜ÏÁÎ
˙Ï·˜Ï ˙Â˘È¯„‰
¯‡Â˙‰
M.Ed
˙ÈÎ˙·
‰¯·Á· ÈÂ˘Ï ÍÂÈÁß
ß˙È˙·¯˙≠·¯
˙ÏÏÎÓ· ‰ËϘٷ
ÍÂÈÁÏ È˜ÒÈÂÏ
ס
צ ו ק י ש י
I...,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47 27,28,29,30,31,32,33,34,35,36,...144
Powered by FlippingBook