פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 46

˙Ù˜˙· ‰È„ÈÓÏ˙Ï ‰¯ÂÓ ÔÈ· ·˘˜Â˙Ó Ì¯ÂÙ ÁÂ˙È
¢‰˜ÂˆÈ ˙¯ÙÂÚ¢ Úˆ·Ó
̯ÈÁ ˙¯‚˘
¥∂
‰ Ò Ó
ע י ר י ת ק ו פ פ ר ב ר ג
מחקר עוסק בניתוח פורום כיתתי מקוון בין
מורה לתלמידיה בתקופת מבצע "עופרת יצוקה"
בבית ספר יסודי בבאר שבע. הפורום פעל כל
תקופת המבצע כחלק מאתר כיתתי שהמורה
מנהלת, והוא מהווה חלק מאתר בית ספרי. המש
תתפים בפורום הם תלמידי כיתה ו' ומחנכת הכי
תה, שבתקופת מבצע "עופרת יצוקה" )ינואר,
9002( ישבו בבית במשך שלושה שבועות, מנות
קים מבית הספר, מחבריהם ומהשגרה המוכרת
להם, והיו שרויים במצב של מצוקה - מצוקת
מלחמה.
מאז מבצע "עופרת יצוקה" איום הטילים לא
הוסר מבאר שבע, ואף הולך ומתרחב, במספר
ובטווח, לאזורים נוספים. חשוב לנו להבין את
תרומת הפורום לרווחת תלמידים בעת מצוקה
מסוג זה. התקשוב הופך לחלק בלתי נפרד ממער
כת החינוך ו"פורומים" שונים הופכים לכלי בידי
המורה. לפיכך, חשוב מאוד להבין את האפשרוי
ות הגלומות בכלי זה בתקופות שלום, אך בייחוד
בתקופות מלחמה, עת הפורום משמש ככלי
תקשורת מרכזי בין המורה לתלמידיה.
מחקר זה הוא המשך של מחקר קודם שערכה
טואטי )2102(, ונחקרו בו תגובות המורה בפורום
שניהלה עמיתתה, מחנכת מקבילה בכיתה ו'.
במחקר הקודם, המיקוד היה רק בתגובות המורה
ובנושאים שעלו מתוכן. במחקר שיוצג במאמר
זה, המבוסס על ממצאי פרויקט גמר )טואטי,
3102(, חקרנו את הנושאים שבהם דנו התלמידים
בעת מצוקה, בזמן מלחמת "עופרת יצוקה". בנו
סף, התמקדנו במאפיינים של האינטראקציה
שהתקיימה בין המורה לתלמידיה, באמצעות
אפיק אינטרנטי.
˙¯ÙÒ ˙¯È˜Ò
שיח בעיות מקוון
רשת האינטרנט מאפשרת
למספר חסר תקדים של אנשים
לתקשר זה עם זה במגוון דרכים
ואפשרויות, בהן צ'טים, דואר
אלקטרוני וקבוצות דיון ),
Crystal
2001
(. השימוש התכוף באינטר
נט הפך אותו מ"דף" או "מסך"
בביתנו, למקום ששוהים בו,
למרחב וירטואלי )וייסמן וגונן,
1102(. מאחר שלא ניתן להכניס
את הגוף האנושי למרחב הויר
טואלי, התקשורת באינטרנט
נעשית בעיקר באמצעות כתיבה )וייסמן וגונן,
1102(. רשת האינטרנט מאפשרת תקשורת
במרחבים וירטואליים שונים, שניתן לסווגם
לשתי קבוצות: תקשורת יחידנית - התקשרות בין
שני משתמשים יחידים, ותקשורת קבוצתית -
התקשרות בין חברי קבוצה של משתמשים )ברק
ולביא, 9991(.
במחקר שנציג התמקדנו בקבוצת תקשורת
קבוצתית א-סינכרונית - פורום. הפורום המקוון
̯ÂÙ· ÌÈÙ˙˙˘Ó‰
ß ‰˙ÈÎ È„ÈÓÏ˙ ̉
¨‰˙ÈΉ ˙ÎÁÓÂ
˙¯ÙÂÚ¢ Úˆ·Ó·˘
˙È·· ·˘È ¢‰˜ÂˆÈ
¨˙ÂÚ·˘ ‰˘ÂÏ˘
¨Ò¢‰È·Ó ÌȘ˙ÂÓ
‰¯‚˘‰Ó ̉ȯ·ÁÓ
Ì‰Ï ˙¯ÎÂÓ‰
46
ÏÚ ÒÒÂ·Ó ‰Ê ¯Ó‡Ó
Ï˘ ¯Ó‚ ˘È¯Ù
·˙Î˘ ÈˇÂË ˙ȯ‡
ßÙÂ¯Ù Ï˘ ‰˙ÈÈÁ‰·
¨‚¯·¯ÙÙ˜ ˙ȯÈÚ
˙Â˘È¯„‰ ÔÓ ˜ÏÁÎ
¯‡Â˙‰ ˙Ï·˜Ï
M.Ed.
ÍÂÈÁß ˙ÈÎÂ˙·
≠·¯ ‰¯·Á· È¢Ï
˙ÏÏÎÓ· ¨ß˙È˙·¯˙
ÍÂÈÁÏ È˜ÒÈÂÏ
ה
א ו ר י ת ט ו א ט י
I...,47,48,49,50,51,52,53,54,55,56 36,37,38,39,40,41,42,43,44,45,...144
Powered by FlippingBook