פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 55

˙ÂÏÈÚÙÏ ÒÁÈ· ÌÈÂÏÈÁ ÌÈÈ˙„ ¯ÚÂ È· Ï˘ ˙„ÓÚ
ÌÈÙˆ‰ ˙ÚÂ˙ ˙¯‚ÒÓ· ˙Ù˙¢Ó
‰¢‰ ˙Ï·˜
‰ Ò Ó
ל י א ת ה י ר ש פ ל ד
µµ
מחקר המתואר בזה בדק את עמדותיהם של
בני נוער דתיים וחילונים ביחס לפעילותם
המשותפת במסגרת תנועת "הצופים", פעילות
שהכרתי במהלך השנים, כששתיים מבנותיי
התחנכו והדריכו בתנועת "עדת הצופים". המחקר
היווה הרחבה של מחקר קודם שעסק, בדרך
איכותנית, בתפיסות של בני נוער דתיים את
מניעי ההצטרפות והשייכות שלהם לתנועת "עדת
הצופים", תנועה-בת דתית של הסתדרות "הצו
פים" הארצית, שהיא חילונית בעיקרה.
נכונותם של צעירים השייכים לשני מגזרים
שונים לפעילות משותפת, מבטאת פתיחות למגו
ון התרבותי בחברה הישראלית. פתיחות זו
מגלמת ערכים הנראים לי מהותיים הן למערכת
החינוך, שהיא קבוצת השייכות המקצועית שלי,
הן לחברה הישראלית, שהיא קבוצת השייכות
האזרחית שלי, והן למגזר הדתי והחילוני, ששיי
כות להם אני חולקת בחיי הפרטיים.
מטרת המחקר היא לבדוק את עמדותיהם של
צעירים דתיים וחילונים, החברים בתנועת "עדת
הצופים" ו"הצופים", ביחס לרכישת מודעות רב-
תרבותית והתמודדות פרואקטיבית בחברה רב-
תרבותית מגוונת, וביחס לתרומה שמייחסים
המשתתפים לפעילות שבה הם נוטלים חלק.
È˯‡È˙ Ú˜¯
החברה הישראלית מורכבת מקבוצות הטרוגני
ות שהמפגש ביניהן מלווה במתחים. אחד
המתחים המרכזיים הוא בין דתיים וחילונים )טור-
כספא שמעוני ושורצולד, 3002: שגיא, עזר,
שטיימן, פנייבסקי וצברי, 1102(. שורשי הקונפ
ליקט נטועים בעבר הרחוק של התנועה הציונית,
והתפתחותו מלווה ומשקפת את התפתחות הלאום
והחברה בישראל. הקונפליקט התעצם עם קום
המדינה )טור-כספא שמעוני ושורצולד, 3002(,
ועיקרו מתח בסיסי בין אלו הרואים בדת מכשיר
לשימור לאום, לבין אלו הרואים בה מטרה בפני
עצמה )פרס, 2002(. עם זאת, בין הקטבים נמצא
ציבור רחב הנוקט עמדת ביני
ים סלקטיבית ופשרנית )שגיא
ואחרים, 1102(, המכירה
בקיומו של מכנה משותף לכל
בני הקהילה היהודית-ישרא
לית. מכנה משותף זה מתבסס
על זהות יהודית, שותפות
הגורל שהיא מייצרת, וקשר
לארץ ישראל )בגרסאות טרי
טוריאליות משתנות(, כאתר
מימוש לאומי-מדיני )זרמבס
קי, 2002(. לפי גישה זו, ממד
הזהות היהודית המשותפת הוא המרכיב המשמ
עותי ביותר שלו )מרכז גוטמן, 1102(.
רב-תרבותיות היא המצע המקובל כיום במדעי
החברה, ובחינוך בכלל זה, לדיון בשאלה כיצד
חברה מתמודדת עם המגוון התרבותי שבה. בבסיס
הדיון עומדים מספר עקרונות: היות תרבות מסגרת
˙Èχ¯˘È‰ ‰¯·Á‰
˙ˆ·˜Ó ˙·Î¯ÂÓ
˘‚ÙÓ‰˘ ˙ÂÈ‚¯ˉ
‰ÂÂÏÓ Ô‰ÈÈ·
„Á‡ ÆÌÈÁ˙Ó·
ÌÈÈÊίӉ ÌÈÁ˙Ó‰
ÌÈÈ˙„ ÔÈ· ‡Â‰
ÌÈÂÏÈÁÂ
55
ÏÚ ÒÒÂ·Ó ¯Ó‡Ó‰
È˙Î¯Ú˘ ¯˜ÁÓ
ßÙÂ¯Ù Ï˘ ‰˙ÈÈÁ‰·
˙¯‚ÒÓ· ¯ÊÚ ‰Á
˙ÈÎÂ˙· ÈÈ„ÂÓÈÏ
M.Ed.
ÈÂ˘Ï ÍÂÈÁ¢
¢˙È˙·¯˙≠·¯ ‰¯·Á·
ȘÒÈÂÏ ˙ÏÏÎÓ·
‰Ï ‰„ÂÓ È‡ ÆÍÂÈÁÏ
ÏÚ ‰ÈÁ‰‰ ÏÚ
¯Ó‡Ó‰ ˙·È˙η ÚÂÈÒ‰
ה
I...,56,57,58,59,60,61,62,63,64,65 45,46,47,48,49,50,51,52,53,54,...144
Powered by FlippingBook