פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 64

˙¯ÙÒ· ‰˘„Á ÌÈ„ÂÓÈÏ ˙ÈÎÂ˙ ˙ÚÓË‰Ï ‰ÏÂÚÙ Èί„
øÈ„ÂÒȉ ¯ÙÒ‰ ˙È·· ˙¯ÙÒ Íȯˆ ÈÓ
∂¥
‰ Ò Ó
ס י ג ל י ת ש ם - ט ו ב
קומה של הוראת ספרות כתחום דעת בבית
הספר היסודי אינו מובחן וברור. כיום, הספרות
היא חלק מתוכנית הלימודים בחינוך הלשוני,
וכיוון שכך, איבדה את ייחודה ואת עמדתה
כתחום דעת והפכה לכלי שרת למטרות שונות,
כמו הבנת הנקרא, חינוך ערכי ועוד. בנוסף,
במשך שנים לא הייתה רשימת יצירות המחייבת
את המורה.
מתוך רצון לבסס את הוראת הספרות בבית
הספר היסודי, וכן במטרה ליצור מסד תרבותי
משותף, החליט משרד החינוך על תוכנית לימו
דים מחייבת להוראת ספרות בבית הספר היסודי
ותכניה פורסמו בנספח לתוכנית הלימודים בחי
נוך הלשוני )משרד החינוך, תשע"א(. בנספח
רשימת יצירות ספרות להוראה בכיתות בית הספר
היסודי, ומפורטות הדרכים ליישום ההוראה.
מאגר היצירות המוצע מחייב את המורה להפעיל
שיקול דעת בבחירת יצירה מתוך הרשימה המוצ
עת, לשלב את היצירה בתוכנית הלימודים בחינוך
הלשוני, ולתכנן הוראה ממוקדת ספרות. לנספח
תוקף מחייב בהוראת הספרות החל משנת תשע"ג.
מהלך זה של הכנסת רשימה מחייבת של יצי
רות ספרות בתוכנית הלימודים לשגרת עבודת
המורה לחינוך לשוני )משרד החינוך, תשע"א(
מייצר צורך בשינוי תפיסה וגישה להוראת הספ
רות בבית הספר היסודי.
המחקר שמוצג כאן הוא מחקר פעולה של
מדריכה לחינוך לשוני בבית ספר אחד במרכז
הארץ, אשר פעלה להטמעת הנספח בבית הספר
וחקרה את תהליך הטמעתו.
˙¯ÙÒ‰ ˙‡¯Â‰
דה-מלאך )8002(, סוקרת את התהפוכות
והשינויים שעברה הוראת הספרות בישראל לאור
גישות, זרמים ותמורות במערכת החינוך בישראל
ובעולם כולו.
בשנים הראשונות של המדינה הייתה הספרות
מקצוע בחירה ובתי הספר יצרו
לעצמם את תוכנית הלימודים
בספרות. בשנים הראשונות של
המאה העשרים, ספרות נלמדה
כנספח למקצועות כמו היסטוריה
ולשון, ולא ראו בה תחום דעת
העומד בפני עצמו. היצירות
שנבחרו להוראה מעידות על כך
שכובד המשקל ניתן לטיפוח
ערכים, תחושת שייכות ותודעה
לאומית. מאמצע שנות השישים
עד לאמצע שנות השבעים,
הוראת הספרות הייתה עדיין מגויסת לחינוך ערכי
ולאומי, אך היו ניצני התייחסות להיבטים ספרו
תיים של היצירה.
מסוף שנות השבעים ועד לשנות האלפיים
התבססה הוראת הספרות בישראל על גישת
הביקורת החדשה. הדבר בא לידי ביטוי בכך
שבהוראת הספרות היצירה עמדה במרכז, תוך
˙‡ ÒÒ·Ï Ôˆ¯ ÍÂ˙Ó
Ò¢‰È·· ˙¯ÙÒ‰ ˙‡¯Â‰
‰¯ËÓ· ÔΠ¨È„ÂÒȉ
È˙·¯˙ „ÒÓ ¯ÂˆÈÏ
„¯˘Ó ËÈÏÁ‰ ¨Û˙¢Ó
˙ÈÎÂ˙ ÏÚ ÍÂÈÁ‰
˙·ÈÈÁÓ ÌÈ„ÂÓÈÏ
˙¯ÙÒ ˙‡¯Â‰Ï
64
ÏÚ ÒÒÂ·Ó ¯Ó‡Ó‰
˙ÈÈÁ‰· È˙Î¯Ú˘ ¯˜ÁÓ
≠„˜Ï‡ ‰Ïȇ ßÙ¯Ù
ÈÈ„ÂÓÈÏ ˙¯‚ÒÓ· ¨ÔÓ‰Ï
˙ÈÎÂ˙·
M.Ed
ÍÂÈÁ¢
≠·¯ ‰¯·Á· È¢Ï
˙ÏÏÎÓ· ¢˙È˙·¯˙
È‡ ÆÍÂÈÁÏ È˜ÒÈÂÏ
‰ÈÁ‰‰ ÏÚ ‰Ï ‰„ÂÓ
˙·È˙η ÚÂÈÒ‰ ÏÚÂ
¯Ó‡Ó‰
˙ωÓÏ ˙„ÁÂÈÓ ‰„Â˙
˙È· Ï˘ ‡ÏÙ‰ ˙ˆÏÂ
¯˜ÁÓ‰ ڈ· · ¯ÙÒ‰
מ
I...,65,66,67,68,69,70,71,72,73,74 54,55,56,57,58,59,60,61,62,63,...144
Powered by FlippingBook