פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 28

ÌÈÓ¯ÊÓ ı¯‡‰ Êίӷ ÌÈÈ„ÂÒÈ ¯ÙÒ≠È˙· ‰˘ÂÏ˘· ¯˜ÁÓ
·Ï˘Ó È˙ÎÏÓÓ ¯ÙÒ≠˙È·Â È˙„≠È˙ÎÏÓÓ ¨È˙ÎÏÓÓ ∫ÌÈ¢
˙ÂÈÈ„Ó ‡Ë·ÓÎ È˙ÂÊÁ ÛÂ
˙È¢Ï ˙ÈÎÂÈÁ
≤∏
‰ Ò Ó
ט ל י ט ו ב ו ל
דיניות חינוכית ולשונית באה לידי ביטוי
בבתי ספר, בהצהרות של אנשי חינוך בתפקידים
בכירים העוסקים בעיצוב סביבת בית הספר ובמה
שניתן לראות בסביבה הבית ספרית. במסגרת
פרויקט הגמר שלי, ביצעתי מחקר אתנוגראפי
חזותי )מכטר, 0102( בו נאספו נתונים מצילומים
בבתי ספר ומראיונות עם בעלי תפקידים בבתי
ספר. נבדקה המדיניות החינוכית הלשונית ברמה
ההצהרתית, כפי שהיא באה לידי ביטוי במדיניות
המוצהרת ובנוף החזותי בשלושה בתי-ספר יסו
דיים מזרמים שונים: ממלכתי, ממלכתי-דתי
ובית-ספר ממלכתי משלב )דתיים וחילונים(.
שלושתם מצויים ביישוב ותיק במרכז הארץ.
המחקר התמקד בחשיפת המטרות של פריטי
הנוף החזותי בבתי הספר, באיתור הגופים המעור
בים בקביעתם ובהפקתם, במציאת הגורמים המש
פיעים על קביעתם ובאיתור קהלי היעד שלהם,
כפי שהשתקפו ברמה ההצהרתית )
declared
policy
( ובפועל
)
de-facto
policy
) (
Shohamy,
2006
(. זאת תוך הישענות על גופי ידע מתחומי
מדיניות לשונית, מדיניות חינוכית ואוריינות חזו
תית בחינוך.
המושג "נוף לשוני" )
landscape
linguistic
(
נטבע על-ידי לאנדרי ובורהיס בשנת 7991
)
1997
Bourhis,
& Landry
(. מכאן, שמחקרי נוף
לשוני, החוקרים את השפות הקיימות במרחב
הציבורי, כמבטאות יחסי עוצמה לשוניים,
אתניים, חברתיים ותרבותיים והמבוצעים ברחבי
העולם הם חדשים יחסית. בארץ נחקר בעיקר
ההיבט של הימצאות שפות במרחב הציבורי
)טרומפר-הכט, 9991; ,
Shohamy
Ben-Rafael,
2006
Trumper-Hecht,
& Amara
( ופחות תחום
הנוף הלשוני במוסדות חינוך. רק מעט מחקרים
עוסקים בתחום זה.
תחום הנוף הלשוני בהקשר חינוכי הוא בעל
השלכות על מדיניות חינוכית ובעל חשיבות לשו
נית וחינוכית כאחד, וככזה, יש צורך להרחיב את
העיסוק בו. כיוון שבית-הספר הוא המוסד בו ילד
מבלה שעות רבות במהלך חייו, ראוי
להקדיש תשומת לב לסביבה הלימו
דית בה הוא נמצא. בית-הספר נתפס
כמוסד המשפיע על הנמצאים בו
בדרכים ישירות ועקיפות, או מנסה
להשפיע, ויש להתייחס למגוון
האפנויות השונות בהן נעשה שימוש.
אחת מאפנויות הייצוג שזכו לפחות
התייחסות בעבר היא הייצוג החזותי.
לפי ספולסקי )
2009
(Spolsky,
ישנם בתי-
ספר שבהם הניהול הוא פנימי בעיקרו, ואנשי
הצוות )מנהל, מורים ואנשי מקצוע רלוונטיים
אחרים( קובעים את מטרותיהם החינוכיות והל
שוניות ובוחרים את השיטות המתאימות לפי
תפיסתם להשגת מטרות אלו. בדרך-כלל, קיי
מים פרט או קבוצה החיצוניים לבית-הספר,
שבידם הסמכות לקביעת מטרות ושיטות. ישנם
מקרים בהם, לדוגמה, אלה יכולים להיות הורי
ÈÂ˘Ï‰ ÛÂ‰ ÌÂÁ˙
‡Â‰ ÈÎÂÈÁ ¯˘˜‰·
ÏÚ ˙ÂÎÏ˘‰ ÏÚ·
ÏÚ·Â ˙ÈÎÂÈÁ ˙ÂÈÈ„Ó
˙ÈÂ˘Ï ˙Â·È˘Á
„Á‡Î ˙ÈÎÂÈÁÂ
28
ÏÚ ÒÒÂ·Ó ¯Ó‡Ó‰
È˙Î¯Ú˘ ¯˜ÁÓ
¯¢„ Ï˘ ‰˙ÈÈÁ‰·
≠ßıȷ˜¯Ó ˙ȯ¯„
ÈÈ„ÂÓÈÏ ˙¯‚ÒÓ· ¨Ì¯
˙ÈÎÂ˙·
M.Ed
ÍÂÈÁ¢
≠·¯ ‰¯·Á· È¢Ï
˙ÏÏÎÓ· ¢˙È˙·¯˙
È‡ ÆÍÂÈÁÏ È˜ÒÈÂÏ
‰ÈÁ‰‰ ÏÚ ‰Ï ‰„ÂÓ
˙·È˙η ÚÂÈÒ‰ ÏÚÂ
¯Ó‡Ó‰
מ
I...,29,30,31,32,33,34,35,36,37,38 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,...144
Powered by FlippingBook