פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 34

בשיתוף בין הגורמים, כגון מורים, הורים, תלמי
דים, גורמי פיקוח וחברות חיצוניות. במחקר
הנוכחי, ההחלטות הנגזרות מהוראות ומחומרי
הלימוד של משרד החינוך מהוות ביטוי למדיניות
של "מלמעלה למטה" )
top-down
(, כשלמולם
עומדות יוזמות של בתי-הספר עצמם ותלמידיהם
בביטוי למדיניות "מלמטה למעלה" )
bottom-up
(
המשקפים במידה רבה יותר את הקהילה עצמה
2006)
Shohamy,
1997,
Bourhis,
&
.(Landry
השיתוף בין גורמים מגוונים בתחום הנוף החזו
תי הולם את טענתה של בן-פרץ )1102( בדבר
חשיבות השיתוף והתיאום בין גורמים שונים,
כשחלקם יכולים להיות ישויות פוליטיות כגון
משרד החינוך וחלקם יכולים להיות בעלי עניין
כגון ההורים, כמו גם את טענתו הדומה של ספו
לסקי )
2009
Spolsky,
( בדבר מעורבות פנימית
וחיצונית לבית-הספר במדיניות הלשונית. יש
לציין, עם זאת, כי למרות הניסיונות לשלב גור
מים שונים בתהליכי קביעת והפקת הנוף החזותי,
קיים שיתוף מועט בלבד של התלמידים, וכמעט
ולא נראו יוזמות שהגיעו מהם. התלמידים שותפו
ביוזמות של המורים, ובעיקר המורות לאמנות.
נמצאו אף מקרים, בבית-הספר הדתי ובבית-
הספר המשלב, בהם התלמידים מודרים מהצגת
פריטים כדי לא לפגוע ברושם שבית-הספר מנסה
לעורר במי שנכנסים בשעריו. בנוסף, פעילויות
רבות של התלמידים בתוך הכיתות עצמן אינן
מוצאות את דרכן אל קירות בתי-הספר.
במקביל, מחקר זה מלמד על העוצמה והחשי
בות שיש להשפעה של ההורים גם בנושאים
הקשורים לנוף החזותי, החל מאישור תקציבי
בבית-הספר החילוני וכלה בביקורת שהם מפנים
כלפי תחום האיזון בבית-הספר המשלב. עובדות
אלו מוכיחות את טענתה של בן-פרץ )1102( כי
כוחם היחסי של הגופים המשתתפים, המוטיבציה
שלהם והאינטראקציות ביניהם יכולים להשפיע
על תהליכים פנימיים של מדיניות בית-ספרית.
המנהלת:... התייעצנו עם חברה חיצונית, את
יודעת, אנשים שבאמת זו המומחיות שלהם
ובחרנו את זה...
המראיינת: למה החלטתם לפנות לחברה
חיצונית?
המנהלת: כי רצינו שיהיה פה משהו קבוע. כי
ערכים הם באמת משהו קבוע אוקיי? הוספנו את
אלה כדי...שפה יהיה המקום, את רואה שפה זה
פתוח...שיהיה אפשר להכניס את התכנים, כדי
שפה יהיה המקום של הילדים, של האמירה של
הילדים.
המראיינת: מי בחר את מה שכתוב כאן? את
הערכים?
המנהלת: זה דברים קבועים של כל בתי-הספר.
הם קבועים על-ידי המשרד, הערכים של מפתח
הלב החודשי. את רואה, כל חודש, עכשיו אנחנו
בשבט, אז שבט הערך הוא אחריות.
המראיינת: זאת אומרת, שזה משהו שהוא קבוע
וכאן הדברים המשתנים. מי מחליט על הדברים
המשתנים?
המנהלת: ל' )הרכזת החברתית( עם מועצת
התלמידים.
בבתי-הספר הנחקרים התגלו גורמים שונים
המשפיעים על קביעת פריטי הנוף החזותי והפק
תו. גורמים אלו כללו, בראש ובראשונה, את תוכ
ניות הלימודים של משרד החינוך וגורמים בית-
ספריים. האחרונים כללו השפעה של מטרות
בית-הספר ומדיניותו, של מעגל השנה ואילוצי
זמן, והתאמה למרכיבים פנימיים ספציפיים של
כל בית-ספר ואילוצי מרחב ותקציב. בנוסף,
הייתה התייחסות, אם כי מוגבלת, למאפייני
התלמידים שכללו מאפיינים התפתחותיים, אור
ייניים, תרבותיים וסביבתיים. כמו כן, נצפו השפ
עות חיצוניות שאינן של תוכניות הלימודים,
כדוגמת בתי-ספר אחרים.
השפעות הגורמים השונים על קביעת הנוף
החזותי, כפי שנמצא בפרויקט זה, ובעיקר השילוב
בין תוכניות הלימודים לבין מדיניות בית-ספרית,
מוכיחות את טענתם של שוהמי ),
Shohamy
2006
( ולידיקואט ובלדוף )
Baldauf,
&
Liddicoat
,2010
Pennycook
in 2008
( הגורסים כי במק
ביל להשפעות השלטון, שמצפה מהגופים להע
ביר את העמדות האידיאולוגיות שלו, ישנה פעי
לות מקומית אינדיבידואלית. ברוב המקרים ניתן
לראות כי במקביל לשימוש בתוכניות הלימודים
של משרד החינוך כפי שהן, בתי-הספר קובעים
את דרכי השימוש בנוף החזותי. יש אף מקרים
בודדים בהם קיימת ביקורת על תוכנית של משרד
החינוך וביטוי לביקורת זו בפועל, או חוסר קבלת
דעותיהם והצעותיהם של גורמים רשמיים, תוך
העדפת מדיניות בית-הספר.
יש לציין כי המקום שבו נצפתה העדפה של
המדיניות הבית-ספרית, הוא בית-הספר המשלב
34
I...,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44 24,25,26,27,28,29,30,31,32,33,...144
Powered by FlippingBook