פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 83

עבודות הגמר יוצרת "גאוות יחידה". רמתן המד
עית של העבודות והיכולת להציגן בפני קהילת
התלמידים העמיתים, המורים וההורים מציבות
רף גבוה של למידה איכותית.
ההצלחה אפשרית רק בשני תנאים. הראשון:
כאשר יש מורה המרכז את הנושא, תומך ומלווה
את התלמידים, ולעתים גם את המנחים, באופן
רציף, כולל גם ברגעי המשבר. ותנאי שני: כאשר
הנהלת התיכון תומכת בתהליך ומגבה את התל
מידים, המורים והמחנכים השותפים. מוסדות
חינוך המקיימים תהליכים אלה, שותפים ללמידה
איכותית ותלמידיהם זוכים בפרסים המוסיפים
יוקרה וסיפוק.
ידועה אמרתו של אלברט אינשטיין "מה
שחשוב הוא לא להפסיק לשאול". בדרך כלל,
תהליך הלמידה הרגיל דורש מהתלמיד לספק
תשובות. לעומת זאת, עבודת
הגמר מאפשרת להעלות
שאלות, ורק בסופו של תהליך
מאתגר מגיע תורה של התשו
בה. כלומר, הדרך היא העיקר.
מרבית התלמידים שכותבים
עבודות גמר ממשיכים בלימודים גבוהים, כשב
אמתחתם יותר ניסיון ו"ארגז כלים" מתאימים
למשימה. כך, למשל, הם כבר נדרשו להגן על
עבודתם בפני אנשי מקצוע.
באופן כזה הופך בית הספר "למגרש משחקים"
שבו המרוצים ביותר הם אלו שנתנו מעצמם
מעבר למינימום המקובל. עבודות אלו מן הראוי
שיוצגו בספריית בית הספר, וכדאי גם שתקציר
של העבודה יהיה זמין לציבור הרחב באמצעות
אתר אינטרנט. חלק מעבודות הגמר זוכות לפר
סום בכתב עת מדעי כמאמר משותף, שאותו כות
בים התלמיד והמנחה.
למידת החקר היא הדרך הגבוהה ביותר האפש
רית במסגרת בית הספר לגיבוש התודעה והזהות
של החוקרים הצעירים והיא אף מובילה לעיסוק
בשאלות ערכיות. מחקר שהוא חלק מתהליך
הלמידה הינו בה בעת תהליך חינוכי בעל עוצמה
רבה לפרט. דווקא הקשיים בלימוד האוטונומי הם
התורמים ביותר לעיצוב אישיותו של התלמיד.
ההתנסות האישית יוצרת ללומד העצמאי קניין
רוחני. החוויה האישית היא המחנכת האמיתית
לאחריות. התלמידים מטביעים חותם, החשוב
ביותר בתוך עצמם, ואולם גם מול הסביבה הקרו
בה: ההורים, החברים והמורים. במקרים רבים יש
למחקרם תרומה של ממש לעולם המדע. החוויה
העמוקה שזכה בה התלמיד תסייע לו לא רק
בהמשך לימודיו, אלא כשיעור חשוב בחיים.
"תהליך כתיבת העבודה בשבילי היה ארוך
מאוד ושאב ממני כוחות רבים. לעתים היה מיי
אש, אך ללא ספק היה התהליך המשמעותי ביותר
שעברתי במסגרת בית הספר. אני חושבת שחשוב
שכל אחד יתנסה בתהליך זה, כי הגאווה שבסוף
שווה את כל המאמצים שבדרך" )יעל דרסמן,
"אירועי קיצון בראש מפרץ אילת והיערכות
האדם לקראתם", תשע"ב(
ÌÈÎÂÊ ÌÈ„ÈÓÏ˙ ÌÈÂÂÏÓ‰ ÌȯÂÓ
¯˘˜Ï ˙È„„‰ ˙ÂÙ˙¢Ï
Ìȯ‚·˙ÓÏ Ìȯ‚·‰ ÔÈ· È˙ÂÎȇ
83
ø¯Ó‚‰ ˙„Â·Ú È‰Ó
"עבודת הגמר היא משימה לימודית המאפשרת לתלמיד, כאחת ממשי
מות הסיום הנכללות בתעודת הבגרות, לימוד נושא וחקירתו על פי
בחירה ועניין אישיים. הכנת עבודת הגמר היא בבחינת שיאו של תהליך
החינוך וההתנסות הלימודית. היא מאפשרת התמודדות עם משימה לימו
דית מעמיקה ומאתגרת ועיסוק בסוגיה, שהיא מעבר לנלמד בבית הספר
ובתוכנית הלימודים והבחינות הרגילה.
"הכנתה מבוססת על ידע מדעי עדכני, דרכי מחקר ועבודה מדעיים.
הכנתה היא בליווי ובהדרכה של חוקרים ואנשי מדע. העבודה היא ביטוי
ליכולתו המצוינת של התלמיד, לידע ולכלים שרכש ולהתנסויותיו הלי
מודיות המגוונות" )מתוך אתר משרד החינוך על עבודות הגמר(.
I...,84,85,86,87,88,89,90,91,92,93 73,74,75,76,77,78,79,80,81,82,...101
Powered by FlippingBook