פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 77

„ÈÓÏ˙ ¯Â·Ú ÔÙ„ ˙‡ˆÂÈ ˙Âӄʉ ‡È‰ ¯Ó‚‰ ˙„·Ú
˜ÓÂÚÏ Â˙‡ ¯Â˜ÁÏ ·ÏÏ ·Â¯˜‰ ‡˘Â ¯ÂÁ·Ï ÔÂÎÈ˙‰
¯˜ÁÓ‰ ÌÏÂÚ· Ô¢‡¯ ¯Â˜È·
‰ Ò Ó
∑∑
-009 תלמידי כיתות י"ב מגישים מדי שנה
עבודת גמר, המהווה עבור רובם את שיאו של
התהליך הלימודי-חינוכי בתיכון. ערכה של
העבודה גדול בהרבה מאותן חמש יחידות לימוד
שהיא מוסיפה לתעודת הבגרות. בפרויקט זה
בולטים מרכיבי הבחירה והאחריות אישית, שהם
תנאי בסיסי לכתיבת העבודה ולהתמודדות עם
הקשיים הרבים בדרך. מאפיין נוסף הוא הליווי
והקשר אחד-על-אחד בין התלמיד לבין המנחה,
שגם הוא מהווה תהליך יוצא דופן בתיכון.
אפשר לומר, אם כן, שעבודת הגמר מאפשרת
לנערים הצצה ראשונה אל המרחב המסקרן של
המחקר האקדמי, בתחום הקרוב אל לבם. העבודה
מאפשרת גם התנסות בלתי אמצעית באתגריו של
עולם זה, על דרישותיו הגבוהות והסיפוק העמוק
שמביאה עמה המשימה שהושלמה. הדברים
שיובאו בהמשך מבוססים על ניסיוני בהנחיה
ובליווי של כ-55 עבודות גמר, וכן על תשע
שנותי כמנהל בית הספר התיכון "מעלה שחרות"
בערבה הדרומית.
במאמר זה אתאר ואנתח את תהליך חיבורן
של עבודות הגמר, על מאפייניו הייחודיים,
מתוך תקווה שפרויקט זה יתרחב בעתיד ויתפוס
מקום מרכזי יותר במסלול חינוכם של הנערים.
מורים וחוקרים, אשר לוקחים חלק בפרויקט זה
כמנחים, אינם רק נותני שירות. המפגש עם
התלמידים מחייב גם אותם לבחון בעיניים רענ
נות את הדילמות הכרוכות בשאלת החקר עצמה
ולהיזכר מה הביא אותם לבחור במקצועם.
09 אחוזים מהתלמידים בישראל מסיימים את
כיתה י"ב, לעומת 08 אחוז בממוצע במדינות ה-
OECD
. מכאן, שבבית הספר התיכון מתרחש
חלק משמעותי מההכשרה ומהחוויה הלימודית
והחינוכית של הצעיר הישראלי. תהליך הלמידה
מתבצע במגוון רחב של אמצעים הוראה פרו
נטלית, למידה באמצעות מחשב, ניסויים במעב
דה, משחקים, למידה בשטח ועוד. המסלול בתי
כון אמנם מובנה ומוגדר,
ובכל זאת על הצוות החינו
כי לחפש את הדרך שבה
גלומים רווחים מרביים
לתלמיד.
בדיון זה יש חשיבות רבה
לשאלה כיצד מפתחים
תנאים, המאפשרים צמיחה
נכונה של הכשרים הקוגניטיביים והאקדמיים של
התלמיד - איך יוצרים שיח פדגוגי החושף את
הצרכים והיכולות האישיים שלו, כיצד מלבים את
אש סקרנותו ומגבירים את ערנות המנחה/מורה
לצרכיו, יכולותיו ויצירתיותו.
ההנחה היא שצמיחה כזו מתרחשת בתהליך
מחקר עצמאי, שבו לרכיב האישי יש משקל
משמעותי ביותר. הנחיה המכוונת לפעילות שיט
תית לאיסוף מידע וניתוחו, חורגת מהמסגרת
הצרה של עיבוד הנתונים ועשויה לחלחל אל
נפשו של החוקר הצעיר והמתבגר.
È˙· ‰¯˘Úη ˜¯
¯ÂÚÈ˘ χ¯˘È· ¯ÙÒ
ÌÈ·˙ÂΉ ÌÈ„ÈÓÏ˙‰
‰ÏÂÚ ¯Ó‚ ˙„·Ú
ÊÂÁ‡ ≤∞ ÏÚ
77
‡Â‰ ˙È‚ ÔÁ ¯¢„
ωÓ ¯˜ÂÁ ¨‚ÂχȂ
Ú„Ó ÊÎ¯Ó Ï˘ ÈÚ„Ó
Ɖ·¯Ú‰Â ÁÏÓ‰ ÌÈ
˙·¯ ÌÈ˘ ˜ÒÂÚ
‰‡¯Â‰· ÍÂÈÁ·
‰È‰ ¯·Ú· Ɖί„‰·Â
ȯÂʇ‰ Ò¢‰È· ωÓ
ÔÂÈÒÈ ÂÏ ˘È ‰˙·ËÈ·
˙ÈÈÁ‰· ¯È˘Ú
¯Ó‚ ˙„·ÚÏ ÌÈ„ÈÓÏ˙
Ú·˘ÈÏ‡Ï ‰„Â˙ ™
¨È·‡ ‰ÚÂ ¨¯ÏÒË
˙È‚ ÈÏÈ ¨ÈÂÏ Ï˜ÈÈÓ
ÏÚ „ÏÙ ÏËȯÂ
Æ˙ÂÏÈÚÂÓ‰ ̉È˙¯ډ
·ÈÈÏ ˙„ÁÂÈÓ ‰„Â˙
˙ÎÈ¯Ú ÏÚ ÔÏ‚
¯Ó‡Ó‰
כ
ח נ ן ג י נ ת
I...,78,79,80,81,82,83,84,85,86,87 67,68,69,70,71,72,73,74,75,76,...101
Powered by FlippingBook