פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 82

למחקרו של התלמיד, כמי שבחר להדריך חוקר
צעיר לאורך מסלול ארוך ומורכב. לידתה של
עבודת החקר היא פרי מאמציהם של לפחות שני
יוצרים, שני שותפים. המנחה צריך להיות אדם
בעל תקשורת בינאישית טובה, יכולת ליצור "כי
מיה" עם החוקר הצעיר ולסמוך על יכולתו.
המנחה חייב לעודד את התלמיד לאורך הדרך
ובמיוחד ברגעי המשבר. בכך הופך המדען למחנך
הנותן מעצמו וגם יוצא נשכר. הכבוד ההדדי שבין
התלמיד למנחה אף הוא מהווה רווח חשוב ביותר
ולמידה משמעותית לשניהם.
ובנימה אישית: זכיתי להנחות עשרות עבודות
גמר, מרביתן בתחום ההתמחות שלי, מדעי כדור
הארץ. בצוותא עם הנערים למדתי רבות, הן
מבחינה מדעית והן מבחינה אישית. השאלות
שמציבים החוקרים הצעירים הן כנות, ומחייבות
את החוקר הבוגר לתת תשובות ראוי
ות. במקרים רבים התגבשו התשובות
במהלך שיח משותף עם התלמיד.
זהו אתגר מעניין להנחות בני נוער,
שלצד לימודיהם בבית הספר פעילים
במגוון רחב של תחומים. החוכמה
היא להגיע אל התלמיד ברגעים
המתאימים, תוך ניצול הרווחים האי
שיים והמדעיים. בזכות הקשר המע
מיק שנוצר, יכול המנחה לראות את החוקר הצעיר
כאדם שלם. כאשר המנחה מאמין בתלמיד ובדרך
הוא זוכה להצלחות. מרבית המנחים חשים שהם
שותפים ללידתה של העבודה מתוך התלמיד,
ובאופן כזה זוכים גם לסיפוק ולהעשרה עצמית.
אתגר גדול במיוחד הוא ללוות תלמיד בפרויקט
שכולל מרכיב בולט של יצירתיות וחדשנות, תוך
שאיפה להגיע לפרסום התוצאות במחקר משותף.
לצערי, מעטים החוקרים שנוטלים לעצמם זכות
זאת. מצב זה מעיד על המרחק הקיים בין האקד
מיה לבין מערכת החינוך. חוקרים שזכו להדריך
תלמידי בית ספר יצביעו על התועלת ההדדית, הן
למדע והן למערכת החינוכית. הם אלה שיכולים
וצריכים לשכנע את עמיתיהם להתנסות גם הם.
ÌÈÁÈÂÂ¯Ó ÌÏÂÎ
מקצת ממורי בתי הספר שותפים להנחיית
תלמידים בעבודת החקר. רכזי עבודות הגמר וכן
מורים להבעה תומכים בכתיבה הסופית של
העבודה. ליווי זה מאפשר למורה לראות את
התלמיד מזווית שונה, בתהליך למידה שכולל
העמקה, שמחה והתלהבות. מורים המלווים
תלמידים זוכים לשותפות הדדית ולקשר איכותי
בין הבוגרים למתבגרים. לצערנו, נכון לציין שרק
מעט ממנחי העבודות הינם מורים בפועל, ולכן
מעטים הם אנשי הסגל שיורדים לעומק חווייתו
של התלמיד, אותו נער שהם פוגשים תדיר בכי
תה. מבחינתם של מורים רבים, עיסוקם של התל
מידים בעבודת הגמר הוא "גורם מפריע ומיותר".
לרוב, מורים אלו אינם מכירים את למידת החקר
ואינם מודעים לחשיבותה הרבה.
עם זאת, חשוב לציין שבבתי ספר בהם התבס
סה תרבות של עבודות גמר )כמו עינות ירדן,
מנור/כברי, בית ירח, בית חינוך גליל מערבי, חוף
כרמל, ברנר, מבואות הנגב, אשל הנשיא, שער
ינהל
ִ
הנגב ומעלה שחרות - כולם במסגרת המ
לחינוך התיישבותי(, הצלחת תהליך כתיבתן של
82
Ì„‡ ˙ÂÈ‰Ï Íȯˆ ‰ÁÓ‰
˙È˘È‡È· ˙¯Â˘˜˙ ÏÚ·
¯ÂˆÈÏ ˙ÏÂÎÈ ¨‰·ÂË
¯ÈÚˆ‰ ¯˜ÂÁ‰ ÌÚ ¢‰ÈÓÈ΢
Â˙ÏÂÎÈ ÏÚ ÍÂÓÒÏÂ
I...,83,84,85,86,87,88,89,90,91,92 72,73,74,75,76,77,78,79,80,81,...101
Powered by FlippingBook