פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 88

בורא העולם. חינוך ליושר, לצניעות ולציות,
שיש בו הכנה לחיי נצח. הם מתנגדים בתוקף
לגישת מערכת החינוך הציבורית האמריקאית,
שהוציאה את הדת מבית הספר. הם תומכים
בהפרדת הדת מהמדינה, אך החינוך שלהם צריך
להיות נוצרי-דתי. מבחינת האמיש ''אין לנו
אינטרס להנחית אדם על הירח. יש לנו אינטרס
לחנך בני אדם טובים'' )51(. לדידם, כל השיעו
רים צריכים להיות רוויים בדת, ולכן אין צורך
בשיעור דת )61(.
האמיש דוגלים בחינוך ''פשוט'' ידיעת קרוא
וכתוב, חשבון וגם היסטוריה ותרבות של האמיש.
הסופר האמיש, בנואל פישר, הגדיר בראיון את
עקרונות החינוך האמיש כמבוסס על
3Rs
Respect
Writing,
Reading,
)71(. אין לאמיש
חפץ בלימוד המדעים, היסטוריה
כללית, דתות "זרות" ותרבויות
אחרות. החינוך צריך להיות קשור
לפרקטיקת החיים של האמיש,
ולכן החינוך העממי הוא בבית
הספר הקטן והקרוב של האמיש.
כללי הסמכת המורים מקובלים
עליהם כל עוד המורים הם אמיש.
ברור שאין סיכוי שדרישה כזאת
תתקבל על ידי הרשויות
הסוגיה של שנות חינוך החובה היתה נתונה
במחלוקת קשה מאז שנות ה-
20
ועד
1972
.
היו מדינות שמצאו פתרונות יצירתיים. בפנסי
לבניה נפתח בית ספר מקצועי בקהיליית האמיש,
שבו מורים של אמיש לימדו שלוש שעות עיוניות
בשבוע, שבהן נכללו לימודי אנגלית, חשבון
וחקלאות, וכל השאר היה למעשה עבודה במשק
ובקהילה, שסווגה כ''חינוך מקצועי''. כל תלמיד
חויב לנהל יומן יומי ובו פירוט הפעילות
הלימודית-מקצועית ויומן הנוכחות של התלמי
דים הועבר לרשויות המדינה )81(. באיובה שכרה
המדינה במחיר סמלי בית ספר אמיש, והעסיקה
מורים של אמיש שמומנו על ידי קרן פרטית.
באוהיו, הנחו האמיש את ילדיהם במשך יותר מ-
20
שנה להישאר כיתה פעמיים בשנת הלימודים
השמינית, כדי לא להגיע לביה"ס ''הממוזג''.
עם זאת, היו גם פסיקות משפטיות נגד האמיש.
בקנזס החליט בית המשפט המדינתי העליון ב-
1966
שרק מגבלה פיזית או מנטלית משחררת
מחינוך חובה, ועוד קבע שחינוך החובה חשוב
יותר מחופש הדת במובן שהאמיש דוגלים בו.
לדעת בית המשפט, חופש הדת הוא חופש בלתי
מוגבל באמונה, ולא חופש בלתי מוגבל לפעול
בהתאם לעיקרי אמונתך )91(. בית המשפט לא
קיבל את עמדת איש האמיש ששלח את בתו בת
ה-51 לבית ספר של הקהילה בו התקיימו לימו
דים עיוניים רק פעם בשבוע, המורה היה מורה
אמיש בלתי מוסמך, ובמשך רוב ימות השבוע
ניתנה לתלמידים "הכשרה מקצועית". בית
המשפט קבע ב-
Garber
v.
Kansas
, שחוק
חינוך החובה הופר, ובית הספר "האלטרנטיבי"
של האמיש אינו עומד בסטנדרטים המקובלים.
לדעת בית המשפט, סוגיית שנות לימוד החובה
אינה סוגיה דתית.
גם באוהיו ובפנסילבניה היו פסקי דין דומים
עוד בשנות ה-05, )02( שהדאיגו את קהילות
האמיש ברחבי ארצות הברית )12(. טענות בית
המשפט בפסקי דין אלה היו, שיש למדינה אינט
רס מובהק לכפות על האמיש את חוק חינוך חובה.
המפנה התחולל במדינת ויסקונסין בשנים
8691-2791. בעיירה קטנה, ניו-גלארוס )
Glarus
New
( התארגנו שלושה בני אמיש, ולאס מילר
Miller)
(Wallace
, עדין יוצי )
Yutzy
Adin
( ויונ
אס יודר )
Yoder
Jonas
( למאבק משפטי נגד
גזירת המדינה לכפות על ילדיהם חינוך חובה עד
גיל 61. הם עשו זאת לאחר לבטים רבים, שהרי
בעיקרון האמיש "אינם הולכים למשפט" )22(.
88
ÍÂÈÁ· ÌÈς„ ˘ÈÓ‡‰
‡Â¯˜ ˙ÚÈ„È ≠ ßßË¢Ùßß
Ì‚Â Ô·˘Á ¨·Â˙ÎÂ
Ï˘ ˙·¯˙ ‰È¯ÂËÒȉ
˘ÈÓ‡‰
I...,89,90,91,92,93,94,95,96,97,98 78,79,80,81,82,83,84,85,86,87,...101
Powered by FlippingBook