פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 91

ההורים קובעת, שהרי התביעה היא נגד ההורים.
פסק הדין הזה שריר וקיים, וזה יותר מ-04 שנה
כבר לא עלתה יותר סוגיית חינוך החובה לגילאי
14
-
18
.(29)
לסוגיית חינוך החובה הייתה השלכה על
קונפליקט אחר שהתפתח בשנים האחרונות בין
האמיש והמדינה. מדובר בעבודת ילדים, האסו
רה בארה"ב עד גיל 81. בשנות ה-08 וה-09
הנושא כמעט ולא התעורר, כיוון שילדי האמיש
בגילאי 41-81 עסקו כמו הוריהם בחקלאות,
והחוק האוסר עבודת ילדים מאז ומתמיד לא חל
על עבודה חקלאית. בעשור האחרון, יותר ויותר
אמיש נטשו את החקלאות מפאת יוקר האדמות
וריבוי הילדים. הפתרון היה במעבר לעבודות
אחרות, דוגמת נגרות )רהיטים, צעצועים(, בתי
מאפה, תעשיית ריבות, מזכרות, בתי הארחה
וגם עבודות בניין. בשנים האחרונות הוגשו
כתבי אישום נגד הורי ילדים מבני האמיש שהו
עסקו בעבודות שכאלה, למשל כקופאים/יות
בבתי מלאכה, ובתי המשפט הטילו עליהם
קנסות קשים.
תומכי האמיש התגייסו למאבק ציבורי ופוליטי
בשם חופש הדת ואכן, חבר הקונגרס פיטס הצליח
להעביר בקונגרס תיקון לחוק עבודת ילדים )"חוק
פיטס"( שלפיו אם ילד/ילדה בגיל 41-81 אינם
חייבים בחינוך חובה )וזה חל רק על האמיש( ניתן
להעסיקם למשל בבית מלאכה, אם העבודה
נעשית תחת השגחת מבוגרים ואינה עוסקת
במכונות מסוכנות )03(.
גם ההצדעה לדגל האמריקאי בבתי הספר עוררה
מחלוקת עמוקה עם האמיש. כך, למשל, בשנת
8191 אסר האמיש אורה טרויר )
Troyer
Ora
( על
בתו רות בת ה-9 להצדיע לדגל, כפי שהיה נהוג
בבתי הספר מדי בוקר וצהריים. הילדה גורשה שוב
ושוב מהכיתה בגין סירובה להצדיע לדגל, והאב
נכלא כיוון שנטע בבתו "רוח מרדנות", שהביא
לכך ש"נשללה מהילדה הזכות ללמוד בבתי הספר
ולקבל חינוך והכשרה מתאימים" )13(.
דוגמא אחרת למאבק בין האמיש למדינה
בתחום החינוך נוגעת לחובה, על פי חוק בפנסי
לבניה משנת
2001
, להניף את הדגל האמריקאי
מעל כל בית ספר ציבורי, פרטי או דתי. החובה
להציג את הדגל חלה גם על כל כיתה. גם החובה
לשיר את ההמנון האמריקאי ולהישבע אמונים
לארה"ב לא יכולה להיות מקובלת על האמיש,
הסולדים מכל פולחן של המדינה ב''עולם הזה''
)23(. הרבה פסיקות בבתי דין אמריקאיים אכן
הביאו בסופו של דבר לתוספות בחקיקה או
לתקנות המשחררות את האמיש מחובות הקשו
רות לדגל, להמנון ולשבועת האמונים במערכת
החינוך )33(.
בהקשר זה ראוי לציין שהרפובליקנים השמרנים,
שבדרך כלל נושא הסמלים הפטריוטיים חשוב
להם, היו מוכנים לבוא לקראת האמיש בטענה
שמדובר בבתי ספר פרטיים ולא ציבוריים )43(.
91
I...,92,93,94,95,96,97,98,99,100 81,82,83,84,85,86,87,88,89,90,...101
Powered by FlippingBook