פנים | כתב עת לתרבות, חברה וחינוך - page 67

חברתיות ומוסריות: השערת המחקר השלישית
גרסה, כי בקרב מורים הנוקטים דרכי התמודדות
פתוחות יותר עם דילמות חברתיות ומוסריות,
תפיסת דמות התלמיד הרצוי תאופיין ברמת מיו
מנויות גבוהה, ואילו בקרב מורים הנוקטים דרכי
התמודדות שמרניות יותר עם דילמות חברתיות
ומוסריות, תפיסת דמות התלמיד הרצוי תאופיין
ברמת מיומנויות נמוכה. דפוס הממצאים הצביע
על כך שלא נמצא אישוש להשערת המחקר הזו.
˙ÂȂ‚„Ù ˙ÂÎÏ˘‰Â ˙Â˜ÒÓ
בקרב מורים בעלי עמדות פתוחות, תפיסת
דמות התלמיד הרצוי תאופיין ברמת מיומנויות
גבוהה יותר בהשוואה למורים בעלי עמדות שמר
ניות. דפוס הממצאים הצביע על כך, שבהתאם
להשערה, בקרב מורים בעלי עמדות ליברליות,
רמת המדד החברתי והמדד הקוגניטיבי היו גבו
הות יותר באופן מובהק בהש
וואה למורים בעלי עמדות
שמרניות, ואילו רמת המדד
הדתי הייתה נמוכה יותר
באופן מובהק בהשוואה למו
רים בעלי עמדות שמרניות.
במדדי מיומנויות למידה ומיו
מנויות למידה בעבודה עם
מחשב לא נמצא הבדל מובהק
בין מורים בעלי עמדות ליבר
ליות לבין מורים בעלי עמדות שמרניות, וזאת
שלא בהתאם להשערת המחקר.
ממצאים אלו מחזקים את הצורך להשפיע על
עמדות מורים כדי להביא לשינוי באוריינטציה
האישית שלהם, ובדרכי העבודה וההתמודדות
לגבי דמות התלמיד הרצוי. דברים אלה יכולים
להיעשות על ידי השקעת תקציבים מתאימים
לפתיחת השתלמויות מקיפות למורים המדגישות
את הפתיחות בעמדות.
לגבי מורים הדוגלים בעמדות פתוחות, דרכי
ההתמודדות עם דילמות חברתיות ומוסריות תהיי
נה דמוקרטיות ויעילות יותר בהשוואה למורים
שפחות דוגלים בעמדות פתוחות. בקרב מורים
הדוגלים בעמדות שמרניות, דרכי ההתמודדות עם
דילמות חברתיות ומוסריות תהיינה דמוקרטיות
ויעילות פחות בהשוואה למורים שפחות דוגלים
בכך. דפוס הממצאים הצביע על כך שבהתאם
להשערה, נמצא כי בקרב המורים הדוגלים בעמ
דות שמרניות, נמצאה נטייה גבוהה יותר לדרכי
התמודדות שמרניות עם דילמות חברתיות ומוסרי
ות בהשוואה לנמוכים בעמדות שמרניות.
ממצאים אלה תואמים את הכיוון המוצע
בהשערת המחקר. לאור זאת, מומלץ להפעיל
השתלמויות מורים כדי להביא לשינוי עמדות,
לטיפוח המודעות ולעידוד מורים להפעיל שיטות
הוראה חדשניות שבהן התלמיד אקטיבי ונמצא
במרכז המעשה החינוכי.
אצל מורים הנוקטים דרכי התמודדות פתוחות
יותר עם דילמות חברתיות מוסריות, תפיסת דמות
התלמיד הרצוי תאופיין ברמת מיומנויות גבוהה
בהשוואה למורים הנוקטים דרכי התמודדות פתו
חות פחות. בקרב מורים הנוקטים דרכי התמודדות
שמרניות יותר עם דילמות חברתיות מוסריות,
תפיסת דמות התלמיד הרצוי תאופיין ברמת מיו
מנויות נמוכה בהשוואה למורים הנוקטים דרכי
התמודדות שמרניות פחות.
בהשוואת הבדלים בתפיסת דמות התלמיד
הרצוי בין מורים לפי רמת העמדות ולפי דרכי
התמודדות עם דילמות חברתיות ומוסריות,
נמצאו הבדלים בתפיסת דמות התלמיד הרצוי לפי
רמת העמדות של המורים ודרכי התמודדותם עם
דילמות חברתיות ומוסריות. לפיכך, מומלץ,
לפתח תוכניות השתלמויות שיותאמו לצרכים
האישיים של המורים, תוך שיתוף פעולה בין כל
צוות העובדים במערכת החינוך.
˙ÂÈÂÓÏ˙˘‰ ÏÈÚÙ‰Ï ıÏÓÂÓ
ÈÂÈ˘Ï ‡È·‰Ï È„Î ÌȯÂÓ
˙ÂÚ„ÂÓ‰ ÁÂÙÈËÏ ¨˙„ÓÚ
˙ÂËÈ˘ ÏÈÚÙ‰Ï ÌȯÂÓ „„ÈÚÏÂ
Ô‰·˘ ˙ÂÈ˘„Á ‰‡¯Â‰
È·È˘‡ „ÈÓÏ˙‰
67
I...,68,69,70,71,72,73,74,75,76,77 57,58,59,60,61,62,63,64,65,66,...101
Powered by FlippingBook