

חברי הנהלת עו"ה בחמ"ד סיירו במוסדות החינוך הממ"ד במרחב
טבריה, גליל תחתון ורמת הגולן. בבית הספר האזורי הקהילתי "יד
ששון" בקיבוץ לביא, בניהולו של משה גודלבסקי, פגשו החברים
את תלמידי בית הספר, שהיו שותפים בפרויקט ייחודי להקמת
גלעד לזכר הבוגרים שנפלו במלחמות ישראל. מדובר בפרויקט
בו לוקחים חלק סבים וסבתות גמלאי מערכת החינוך התורמים
מזמנם טובת ילדי ישראל. אחד הסבים, פסל במקצועו, מוביל את
פרויקט ההנצחה יחד עם התלמידים.
"יד ששון" הוא בית ספר הטרוגני שתלמידיו באים מיישובים בגליל
התחתון. אוכלוסיית ביה"ס מייצגת גוונים רבים של הציבור הדתי.
בכיתות א'-ח' לומדים למעלה מחמש מאות תלמידות ותלמידים.
בית הספר מפעיל פרויקטים ייחודיים רבים: במקום פועלת כיתת
תקשורת לילדים אוטיסטיים בעלי תפקוד גבוה, עם תוכנית למידה
משותפת ופעילה. בבית המדרש הלמידה היא רב גילית ולא על פי
שכבות גיל. רכזת הפרט בבית הספר, ראומה ביים, טוענת כי בית
הספר מהווה מדגם אנושי מייצג של כלל אוכלוסיית עם ישראל.
בבית הספר הממ"ד "תחכמוני" בטבריה, בניהולה של מירב
עטיה, שמעו החברים מהמפקחת חנה זינו על הקשיים הכרוכים
ברישום לבתי הספר הממ"ד בעיר, למרות ש"תחכמוני" הוא אחד
המובילים בעיר בעשייה החינוכית, הוא מביא כבוד לחינוך הדתי
בעיר בפעילותו המגוונת, בטיפול בפרט ובקשר עם הקהילה.
באולפנית אורט טבריה של רשת אורט שמעו החברים מפי
המנהלת ברכה תור, שבית הספר זכה בפרס החינוך המחוזי, והוא
תלמידות מכל
1000-
אף מועמד לפרס החינוך הארצי. לומדות בו כ
אזור הגליל והעמקים, רמת הגולן ויישובי עמק בית שאן. בבית
הספר ניכרת אווירה של יצירה, עשייה פדגוגית ותחושת גאווה.
בחדר המורים, הציגה רחל חורי, נציגת עובדי ההוראה בחינוך
העל יסודי בסניף, את הקשיים ביישום רפורמות "עוז לתמורה"
ו"אופק חדש", וכן את הצרכים הייחודיים של המורים באולפנית.
בכל מוסדות החינוך בהם ביקרו חברי הנהלת עו"ה בחמ"ד,
הועלו שאלות על בעיות פרופסיה, נסיעות בתפקיד, קידום בדרגה
ובעיות שונות העולות משטח העשייה החינוכית. יו"ר ההנהלה, גד
דיעי, השיב על השאלות.
מרחב טבריה, גליל תחתון,
עמק הירדן ורמת הגולן
מהנעשה בשטח
ביום רביעי, י"ט שבט תשע"ז התקיים ביקור של נציגי הנהלת
עו"ה בחמ"ד בבתי הספר בעמק המעיינות. הסיור אורגן על ידי
חביב פרץ, יו"ר עו"ה בחמ"ד בעפולה והעמקים.
מנהל תיכון "שקד" בקיבוץ שדה אליהו. בועז שוורץ, סיפר כי
בית הספר קולט תלמידים מכל יישובי הסביבה. המנהל הדגיש
את הקשר החם בין המורים לתלמידים ואת הגידול המרשים שחל
בשנים האחרונות במספר התלמידים הניגשים לבחינות בגרות
בהיקף של חמש יחידות במתמטיקה ובפיסיקה.
לצד זה העלה המנהל מספר בעיות שבית הספר מתמודד איתן:
מחסור במורים לאנגלית ולפיסיקה, קושי בהפעלת רפורמת
"אופק חדש" ורפורמת "עוז לתמורה" בחדר מורים אחד, היעדר
תגמול למורים מצטיינים בחטיבת הביניים, בעוד שמורי החטיבה
העליונה זוכים לתגמול כספי ממשרד החינוך, נושא היוצר מורת
רוח בקרב מורי חטיבת הביניים.
במפגש עם צוות המורים הסביר גד דיעי את חשיבות השמירה
על זכויות המורה במהלך כל שנות עבודתו. הצוות העלה מספר
בעיות ייחודיות לבית הספר כתוצאה משינוי הבעלות. גד דיעי
ביקש להעלות על הכתב את מכלול הבעיות שעלו בתקופת
המעבר מבעלות אחת לשנייה, כדי לפעול לפתרונן.
בית הספר היסודי האזורי הממלכתי דתי "ביכורה" במושב רחוב,
קולט תלמידים מארבעה ישובים באזור. המנהלת, צופית שריג,
סיפרה שבית הספר כמעט נסגר עקב חוסר בתלמידים, ותיארה
את המאמץ שנעשה בשנה זו לפתיחת בית הספר "ביכורים", עם
תוכנית פדגוגית חדשה ומרחבי למידה פעילים. במפגש עם הצוות
הועלה חשש כי המורים הוותיקים ייפגעו עקב כך. גד דיעי הבטיח
לטפל בכל מורה קבוע שיפוטר ללא מציאת פתרון מתאים.
הסיור הסתיים בביקור בבית הספר היסודי "שדה אליהו", בניהולה
של מלכה פווה, שסיפרה כי בית הספר הוא הגדול במחוז, ומונה
תלמידים. כמו כן, תואר ייחודו של בית הספר, המכיל
850-
כ
אולפן מוסיקה שהוא "הדגל" של המועצה האזורית. בית הספר
עתיד להתפצל מחמת גודלו.
מוסדות חינוך בעמק המעיינות
אייר תשע"ז
64