Table of Contents Table of Contents
Next Page  52 / 196 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 52 / 196 Previous Page
Page Background

52

2017- 2016

תשע"ז

זכויותיך

התנהגויות חריגות של תלמידים - סיוע וייעוץ

התנהגויות חריגות של תלמידים, שבגינן יש לפנות למורה היועץ או לפסיכולוג,

.42 '

עמ

4/

פורטו בחוזר מנכ"ל נז

נוהל הטיפול בפגיעת תלמיד בעובד הוראה

(א)

1/

א', תשע

7/

סד

כללי

2.2

להלן עיקרי הטיפול באירוע של פגיעת תלמיד בעובד הוראה:

בירור עובדות המקרה (כולל גירסת התלמיד הפוגע).

o

טיפול משמעתי מיידי בתלמיד הפוגע.

o

יידוע הורי התלמיד הפוגע.

o

יידוע הפיקוח.

o

בניית תוכנית טיפולית ומשמעתית לטווח הקצר והארוך בהתאם למעשה.

o

דיון חינוכי בתופעה.

o

התערבות מערכתית במוסד החינוכי.

o

תיעוד כל מהלך האירוע.

o

נוהל הטיפול בפגיעת תלמיד בעובד הוראה (פגיעה פיזית או מינית)   

2.3

אירע אירוע של פגיעה (פיזית או מינית) של תלמיד בעובד הוראה,

2.3.1

תינקטנה הפעולות האלה:

א. עובד ההוראה הנפגע עצמו או עובד הוראה אחר הנמצא בקרבת מקום יפעלו

להפסקה מיידית של הפגיעה.

ב. התלמיד הפוגע יורחק לחדר המנהל.

ג. עובד ההוראה הנפגע ידווח על הפגיעה למנהל המוסד החינוכי. המנהל יקיים

שיחה עם עובד ההוראה לבירור פרטי המקרה.

ד. מנהל המוסד החינוכי יקיים שיחת בירור עם התלמיד הפוגע לבין עובד ההוראה

הנפגע.

ה. המנהל יידע את המורים יידוע ראשוני, בכתב או בעל־פה.

ו. המנהל יזמן את הורי התלמיד הפוגע לשיחה עמו.

ז. בכל מקרה של פגיעה פיזית או מינית של תלמיד בעובד הוראה יש להשעות את

, ולא יאוחר מסוף יום הלימודים. ההשעיה תתבצע על

כתגובה מיידית

התלמיד

2.3.3

(ג), תת־סעיף

4/

בחוזר הוראות הקבע סא

3־2.1

פי הנוהל המופיע בסעיף

בחוזר). משך זמן ההשעייה תלוי במשתנים האלה: חומרת הפגיעה,

29 '

ב' (עמ

מצבו האישי והמשפחתי של התלמיד, גיל התלמיד, מידת הסיכון שיש בהשעייה

להסלמה במצבו.

. בכל מקרה של פגיעה פיזית או מינית של תלמיד בעובד הוראה חובה על המנהל

1.

ח

לדווח לגורמים המוסמכים (מפקח ביה"ס, מחלקת החינוך ברשות המקומית,

רשויות הרווחה ומשטרת ישראל) על האירוע.

. כמו־כן, על המנהל להפנות את תשומת לבו של המורה הנפגע, שעומדת

2.

ח

לרשותו האפשרות להתייעץ עם קציני הנוער בתחנת המשטרה באזור הסמוך

לבית הספר.

. במקרה של השעיית תלמיד בעקבות אלימות כלפי מורים תתאפשר כניסת

3.

ח

קרובי המשפחה של התלמיד לבית הספר רק לאחר תיאום מראש עם ההנהלה.

ט. משרד החינוך, בשיתוף עם ארגוני המורים ועם מרכז השלטון המקומי, יקים

צוות לגיבוש דרכי סיוע למורה הנפגע וליוויו עד לסיום הטיפול באירוע.

זימון הוועדה הבית־ספרית

2.3.2

נוסף לתגובתו המיידית יזמן מנהל בית הספר את הוועדה הבית־ספרית לאלימות

) לדיון בנושאים אלו:

1.5

(על הוועדה ראה בחוזר שהוזכר לעיל, תת־סעיף

א. קביעת הטיפול המשמעתי בתלמיד.

ב. בניית התוכנית החינוכית והאחראים לביצועה.

ג. בניית תוכנית ההתערבות המערכתית במוסד החינוכי והאחראים לביצועה.

הטיפול המשמעתי

2.3.3

תגובה ההולמת את חומרת הפגיעה חשובה, משום שיש בה מן ההרתעה והיא

משמשת מסר לכלל התלמידים, כי המוסד רואה בחומרה רבה התנהגות אלימה

כלפי עובדי הוראה וכי הוא מתייחס בכובד ראש לאירוע ולצעדים, שיש לנקוט כלפי

התלמיד.

תגובה הולמת יכולה לכלול תגובה מיידית בטווח הקצר, ובהמשך תגובה נוספת. עם

זאת, יש להקפיד שיישמר קשר של זמן ומקום בין ההתנהגות האלימה לבין התגובה

המשמעתית וכי לא יהיה כפל ענישה בגין אותה התנהגות.

פעולה מתקנת

2.3.4

נוסף על הענישה יש לדרוש מהתלמיד שיפעל פעולה מתקנת, שבמהלכה יביע חרטה

על מעשיו, יבין את חומרתם ויכיר באחריותו.

שיקום הקשר עם עובד ההוראה הנפגע

2.3.5

על המוסד החינוכי לשקול אפשרות לנקוט הליך של גישור בין עובד ההוראה

לתלמיד במטרה לאפשר לו הזדמנות נוספת.

אפשרות של הרחקה

2.3.6

במקרה של פגיעה פיזית או מינית של תלמיד במורה המועצה הפדגוגית מוסמכת

להחליט על העברת התלמיד לכיתה אחרת עם שובו מהשעייה.

במקרים חמורים במיוחד תדון המועצה הפדגוגית בהעברת התלמיד לבית ספר

אחר. המלצת הצוות תועבר להכרעת ועדה בהשתתפות נציגי משרד החינוך, הרשות

המקומית והסתדרות המורים.

הרחקה מהמוסד החינוכי אינה תגובה אוטומטית לכל מקרה של פגיעת תלמיד

המלצה על הרחקה לצמיתות של התלמיד מהמוסד צריכה לקחת

בעובד הוראה.

בחשבון את המשתנים האלה:

לקיחת אחריות של התלמיד על המעשה והבעת חרטה.

א.

חומרת הפגיעה

ב.

גילו ומצבו האישי והמשפחתי של התלמיד

ג.

מידת שיתוף הפעולה של התלמיד ומשפחתו בתוכנית הטיפולית.

ד.

בכל מקרה של נקיטת הליך של הרחקה יש לנהוג בכפיפות להוראות הקבועות בחוק

.2000-

זכויות התלמיד, התשס"א

הטיפול החינוכי בתלמיד

2.3.7

על המוסד החינוכי לבחון לאיזה סוג התערבות חינוכית טיפולית נוספת התלמיד

זקוק ולהציעה לו. הצעה של טיפול פסיכולוגי היא בגדר המלצה הצריכה לקבל את

הסכמת התלמיד והוריו.

ההתערבות המערכתית

2.3.8

אירועי אלימות חורגים בדרך כלל מגבולות הפוגע והנפגע ומשפיעים על כלל

אוכלוסיית המוסד החינוכי. במסגרת המענה המערכתי יש למפות את מעגלי

ההתערבות השונים (תלמידים, עובדי הוראה, הורים, קהילה) ולקבוע את מטרות

ההתערבות בטווח הקצר והבינוני וכן את בעלי התפקידים האחראים על מתן

המענה.

יועץ המוסד או הפסיכולוג החינוכי ייקחו חלק בגיבוש ההתערבות המערכתית

ובמתן המענים. במסגרת ההתערבות המערכתית יש להקפיד על שמירת פרטיותם

של המעורבים באירוע הפגיעה.

נוהל הטיפול בפגיעה מילולית של תלמיד בעובד הוראה

2.4

כללי

2.4.1

מערכת החינוך רואה בחומרה רבה פגיעה מילולית של תלמיד בעובד הוראה. פגיעה

מעין זו מערערת את סמכותו של עובד ההוראה ופוגעת בכבודו ובמעמדו. פגיעה

מילולית של תלמיד במורה עלולה גם לגרום ליצירת דפוס התנהגות דומה בין

התלמידים לבין עצמם ובינם לבין המורים. לכן, נוסף לתגובה חינוכית והרתעתית

הולמת לפגיעה מילולית, חשוב לבנות במשותף עם התלמידים את כללי השיח במוסד

החינוכי, כדי לחתור ליצירת אקלים של הידברות לא אלימה. פרסום כללי השיח בין כל

באי המוסד החינוכי ייצור גבולות ברורים לכל השותפים.

חינוך לדיאלוג יאפשר לתלמידים להביע את רחשי לבם, את טענותיהם ואת

רצונותיהם תוך מזעור התבטאויות בוטות ופוגעות, במיוחד בעובדי ההוראה.

הגדרה

2.4.2

פגיעה מילולית היא אמירה שיש בה לעג, עלבון והשפלה על פי הקריטריונים של

האדם הסביר.

להלן הצעדים שיש לנקוט במקרה של פגיעה מילולית:

2.4.3

יגיב עובד ההוראה במקום,

אם הפגיעה נעשתה במסגרת המוסד החינוכי,

א.

בהתאם לכללים הנהוגים במוסד החינוכי ועל פי שיקול דעתו. אם הפגיעה

התרחשה מחוץ לתחום המוסד, יפעל עובד ההוראה על פי הנסיבות.

ב. על עובד ההוראה שהופנתה אליו הפגיעה המילולית להעביר מסר חד־משמעי

.

שהתנהגותו חורגת מן המקובל והיא בבחינת פריצת גבולות

לתלמיד הפוגע

עם התלמיד הפוגע מילולית. בשלב ראשון תיערך שיחה זו

תיערך שיחת בירור

ג.

בין התלמיד לבין עובד ההוראה הנפגע, ובהתאם לצורך תיערך שיחה נוספת בין

התלמיד לבין בעל תפקיד נוסף (יועץ חינוכי, פסיכולוג חינוכי, מחנך, רכז שכבה,

מנהל המוסד).

הפוגע ייודעו אודות הפגיעה המילולית ויוזמנו לשיחה במוסד

הוריו של התלמיד

ד.

החינוכי כדי למנוע הידרדרות לפגיעות חמורות יותר.

על פי נסיבות העניין וחומרת הפגיעה.

תישקל ענישה חינוכית

ה.

כלפי עובד ההוראה הנפגע.

פעולה מתקנת

ו. התלמיד הפוגע יידרש לפעול

במקרה של פגיעה מילולית חוזרת של אותו תלמיד תישקלנה דרכי תגובה

2.4.4

והרתעה נוספות על אלה שננקטו.

תלמיד הפוגע מילולית זקוק גם להתערבות חינוכית ו/או טיפולית שתסייע לו

2.4.5

א

|||||||||||||||||

ב

|||||||||||||||||

ג

|||||||||||||||||

ד

|||||||||||||||||

ה

|||||||||||||||||

ו

|||||||||||||||||

ז

|||||||||||||||||

ח

|||||||||||||||||

ט

|||||||||||||||||

י

|||||||||||||||||

כ

|||||||||||||||||

ל

|||||||||||||||||

מ

|||||||||||||||||

נ

|||||||||||||||||

ס

|||||||||||||||||

ע

|||||||||||||||||

פ

|||||||||||||||||

צ

|||||||||||||||||

ק

|||||||||||||||||

ר

|||||||||||||||||

ש

|||||||||||||||||

ת

|||||||||||||||||