Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  16 / 48 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 16 / 48 Previous Page
Page Background

16

המגזין של אוניברסיטת בר-אילן

בר-שיח

אמור לי מה שמך ואספר לך על הרקע

ההיסטורי והתרבותי שבו גדלת. אם קוראים

לך נמרוד, הוריך הם כנראה אידיאליסטים

ואנטי-ממסדיים, ואם שמך בישראל הוא

אדל, אחת משתיים - או שהוריך מחסידות

ברסלב או שהם פשוט חובבי פופ מעודכנים

אדל

ועד

מדניאל

שֵם אוצֵר בחובו

את תמצית זהותו

של האדם היהודי.

משמו של הפרט

אפשר לדלות

מידע על הלכי

הרוח של תרבות ישראל במשך הדורות",

אומר פרופ' אהרן דֶמסקי, מבכירי חוקרי

תרבות עם ישראל בעת העתיקה, חתן פרס

ביאליק לשנת 4102. פרופ' דמסקי הוא

המייסד וראש המפעל לחקר אוצר השמות

היהודיים במסגרת המחלקה לתולדות ישראל

ע"ש ישראל וגולדה קושיצקי באוניברסיטת

בר-אילן. "כהיסטוריון, אני מתייחס לשם כמו

לצופן. היות שהתברכנו בתרבות כתובה רחבת

יריעה, יש ביכולתנו לבחון את השם מבעדה,

ככלי כרונולוגי", מסביר פרופ' דמסקי ונותן

לנו הצצה קטנה אל מסתרי המקצוע, "בחינה

כזאת פותחת צוהר להיסטוריה מדינית,

כלכלית וחברתית, וכמו כן להלכי רוח

תרבותיים בכל תקופה". בנוסף, אפשר לעשות

אבחנות פרטניות, כגון מצבים נפשיים של

הורים, המעניקים לילדם את שמו.

לכל איש שלושה שמות

"לכל איש יש שם שנתן לו אלוהים, ונתנו לו

אביו ואמו" - השורה הזו פותחת את השירה

האייקונית של המשוררת זלדה, שהושאלה

לצורך הנצחת השואה וחללי צה"ל והתקבעה

בתודעה הלאומית כמחוברת גם למפעל

ההנצחה של "יד ושם". למעשה, זלדה

התבססה במילותיה על מדרש תנחומא,

האומר כי לכל אדם יש שלושה שמות. השם

הראשון הוא השם שנתנו לו אביו ואמו, הוא

שם העריסה. השם השני הוא השם שנתנו

לאדם הסובבים אותו. השם השלישי הוא השם

שהאדם בוחר לעצמו. "השם הראשון נבחר

מתוך אידיאולוגיה, זיכרון, רצון לשמר מאורע

פרטי או לאומי שאירע בחייהם של ההורים,

או פשוט משום שהוא נשמע נעים לאוזן. השם

השני קשור בתהליכים חברתיים-סביבתיים

ויחסי הגומלין של האדם עם סביבתו. לדעת

חז"ל", אומר פרופ' דמסקי, "שמו העיקרי של

אדם הוא דווקא שמו השלישי, והוא השם

המתעצב מכוח אישיותו".

שמות שהם הצהרה אידיאולוגית

דוגמה מעניינת לשמות שמקורם

בהתרחשות היסטורית הוא השם המקראי

נמרוד. פרופ' דמסקי: "שם זה מגיח אלינו

בשנות ה-02 של המאה הקודמת וגלומה

בו השתקפות של תמורה היסטורית. לשם

יש זיקה מקראית, אבל לא מסורתית, שכן

נמרוד מצטייר כדמות שלילית במדרש ושמו

מתפרש כמי שמביע רצון למרוד באלוהים.

עם זאת, זהו שם המבקש לבטא את הישראלי

החדש, והבחירה בו היא למעשה סוג של

הצהרה: העם העברי הקם לתחייה מנסה

למרוד בשלטון המנדט הבריטי ומצהיר על

אידיאולוגיה חילונית-ישראלית-עצמאית

בארץ ישראל. השימוש הגובר בשם הזה

משנות ה-02 ואילך, למרות הקונוטציה

השלילית במקורות, משקף גם מגמה

אופנתית של חברה מתחדשת בהיסטוריה

המודרנית", אומר פרופ' דמסקי. משנות ה-04

והלאה הפך השם ללהיט, בעקבות הפֶסל

שולה פרומר

פרופ' אהרן דמסקי. לכל איש שלושה שמות