Table of Contents Table of Contents
Next Page  3 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 3 / 64 Previous Page
Page Background

3

2011

יוני

עט השדה

ברכות

תודה!

אני מלווה את תכנית

עוד מראשית ימיי

PACT

בג'וינט, עת השתתפתי

ב"קואליציה החינוכית של

יוצאי אתיופיה" שהייתה

הבסיס לצמיחתה של

.

PACT

תכנית

הפעילות שנגעה בילדים

יוצאי אתיופיה בגיל הרך,

החדשנות החינוכית, העבודה האינטר-דיסיפלינרית

והמשאבים הייחודיים – כל אלה גרמו לכל מי שצפה

מן הצד תחושה אחרת, שונה מהתחושה

PACT

ב-

בתכניות ההתערבות האחרות. אולי היו תכניות

רבות אחרות, מקצתן אף יפות ממנה, אך לא הייתה

תכנית משמעותית כמוה!

ביישובים

PACT

במשך למעלה מעשור עשו צוות

וצוות הניהול בראשותם של רמי, ענת וריקי מלאכת

קודש חינוכית יוצאת דופן, שהפכה למקור של גאווה

ומודל לחיקוי בתכניות ובפעולות רבות. יותר משנתיים

מקרוב, כראש היחידה

PACT

אני מלווה את תכנית

לגיל הרך. אין ספק שהלמידה, העשייה וההצלחה

גרמו לצוותים רבים – אנשי שדה ואקדמיה,

PACT

של

חינוך, רווחה ובריאות – לחשוב אחרת.

PACT

על בסיס הניסיון והידע שפיתחו בתכנית

פיתחנו תכניות חשובות רבות, כגון "שותפות אחד"

בחברה הערבית בישראל, ו"התחלה טובה" שהיא

פרק הגיל הרך בתכנית הלאומית לילדים ונוער

בסיכון.

היא תכנית, אך בעצם יש בה

PACT

חשוב לזכור ש-

המון המון פרצופים – אנשים, ילדים, הורים, גננות,

שבו

ִ

מורים, ראשי רשויות ועוד רבים רבים – שנ

בקסמה של עשייה ייחודית ומבורכת זו.

לאחר שנים רבות של עבודה עם יוצאי אתיופיה

בבית ספר ועם בני נוער, אני שמח שזכיתי להשתתף

, להשתלב

PACT

בעשייה מדהימה זו של תכנית

בקרב מוביליה ביישובים, ברמה הארצית, ובעיקר

במשרד החינוך, אגף קל"ע, ועם צוות עובדים מסור

כל כך.

להם, ובעיקר לילדים ולהורים, אני מבקש היום לומר

– תודה!

בברכה,

ראש יחידת הגיל הרך, אשלים.

איציק זהבי,

(הורים וילדים יחדיו) – כוחה של אמונה

PACT

"כפי שטוב לרוץ בזמן שהשמש זורחת – טוב ללמוד כשהאב

בחיים" (באמהרית: אבאת סאליה אגט ג'נבר סאלה ארות)

פתגם זה באמהרית מסמל בעבורי את מהות ההזדמנות

שנפלה בחלקי – להיות שותפה ליצירת התפיסה של תכנית

וליישומה. משמעות הפתגם היא שראוי שילדים ילמדו

PACT

ויספגו מהמורה הרוחני שלהם, האב, כאשר עודו בחיים –

בדיוק כפי שעדיף לרוץ בזמן שאור השמש מאיר את הדרך

בבהירות. אמירה זו מכוונת לעודד את הילדים להתקדם

בחיים, אך היא גם מחייבת את ההורים להשקיע בילדיהם, כי

הילדות היא התקופה האידאלית לחינוך הילד ולטיפוח אישיותו.

האמונה בילד והתפיסה של מחויבות ההורה להשקיע בו טבועה עמוק בשורשים שלי;

את אישיותי, את מי שאני היום, עיצבו הוריי, והמורה הרוחני והמעשי של חיי היה אבי (ז"ל).

הוא נטע בי את הרגישות לסבלו של הזולת, את הערך "ואהבת לרעך כמוך" ואת ההכוונה

לעשייה למען הזולת.

מזיכרונות ילדותי: בכל ערב לפני השינה נהג אבי לספר לי סיפור עממי הכולל מוסר

השכל, מעשייה שהסתכמה במעשה טוב שאדם עשה לחברו. סיפורים אלה נחרטו עמוק

מי. מאז ימיי בגן שאלו אותי: "מה המעשה

ִ

בזיכרוני, והם המטען התרבותי שאני נושאת ע

הטוב שעשית היום?" וכשלא היו לי מעשים, פרש לפניי אבי אפשרויות והזדמנויות לעשות

מעשה. זהו תלם חיי כאדם וכאשת חינוך.

המפגש עם יוצאי אתיופיה במבצע משה באמצע שנות השמונים היה בעבורי מפגש מיוחד.

במסגרת עיסוקי בהכשרת מחנכות לגיל הרך פגשתי קבוצת נשים עולות מאתיופיה. זו

הייתה הפעם הראשונה שנשים אלה נחשפו למסגרת לימודים ולהכשרה מקצועית. כמה

שנים לאחר עלייתן ארצה שמעתי את סיפוריהן על המסע מסודן לארץ ישראל. חוויות

בן, ועליהן נוספו קשיי ההסתגלות וההשתלבות בארץ.

ִ

המסע נחרטו עמוק בל

יותר משאני לימדתי אותן, לימדו הן אותי והעשירו את עולמי. דרכן למדתי על תרבות,

אורחות חיים, ערכים ואמונות, ומהן למדתי הבנה עמוקה של קודים תרבותיים שהיו כה

שונים מהשורשים שלי עצמי אבל גם דומים להם.

דרך המפגש עם העולים מאתיופיה למדתי מהי גישה רגישת-תרבות בתוך עולם וחברה

רב-תרבותית. לימים חקרתי והעמקתי בסוגיות התפתחות של האדם, ומצאתי עוגנים

בתאוריות שונות ובראשן הגישה האקולוגית. לסביבות הסובבות אותנו ולאינטראקציה

שלנו בתוכן יש השפעה על מי שאנחנו ועל מי שנהיה.

זוהי מהות התפיסה שמנחה אותי בעשייה מיום היוולדו של רעיון התכנית לקידום הגיל

הרך בקרב יוצאי אתיופיה. התפיסה שרואה במרכז המעשה החינוכי את ההורים ואת

הילדים ואת כל הסביבות שהם נמצאים בתוכן בכל אחד משלבי חייהם. לכל מערכת

משפחתית, חינוכית, ארגונית ומקצועית יש תרבות משלה. גישה רגישת-תרבות קשובה

לקודים התרבותיים של כל מערכת ורגישה אליהם.

הקשבה ורגישות מאפשרות שותפות, פתיחות, למידה והתפתחות, גמישות והתאמה. זוהי

בעיניי. אני חבה תודה לילדיי האהובים, נדב, יעל ואהד, שגילו סבלנות רבה והמתינו

PACT

לבואי הביתה לאחר ימים ולילות ארוכים של עשייה. הם הבינו, כמוני, את משמעות

העבודה עבורי; יותר ממקום עבודה – זו שליחות לשמה.

בברכה,

, ראש תחום ילדים עולים, יחידת הגיל הרך, אשלים.

ריקי ארידן

ריקי ארידן

איציק זהבי