Table of Contents Table of Contents
Next Page  18 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 18 / 64 Previous Page
Page Background

18

2009

פברואר

עט השדה

רינה כהן

של “למידה לאורך החיים” באמצעות ארבעה

עמודי דעת המתייחסים ללמידת מבוגרים: ללמוד

כדי לדעת, ללמוד כדי לעשות, ללמוד כדי לחיות

בצוותא וללמוד כדי להיות. על יסוד ארבעת

עמודי הדעת פיתחנו, במחלקה להורים, משפחה

וקהילה, שתי אסטרטגיות מרכזיות לחיזוק ההורים

ולהעצמת המנהיגות ההורית:

א. אסטרטגיה פנימה, כלפי ההורה עצמו - הנחיית

הורים

ב. אסטרטגיה החוצה, כלפי סביבת התפקוד של

ההורה - פיתוח סביבה חברתית תומכת הורים

והורות

הנחיית הורים - במה עסקינן

הנחיית הורים ומשפחה היא פעילות מקצועית,

חינוכית ולימודית רבגונית בעבור המבוגרים בעלי

התפקיד ההורי והמשפחתי. הנחיית הורים רואה

בידע, בדעת ובתובנה מפתח להעצמת ההורות

ולפיתוח מנהיגות הורית.

הנחיית הורים ומשפחה מבוססת על תפיסה

הרואה במשפחה את בית הגידול והחיים של

אנשים מבוגרים וצעירים, שההורים הם האחראים

על תהליכי הגדילה וההתפתחות המתקיימים בו.

ההנחיה מבוססת גם על ההנחה שגדילה וצמיחה

מתפתחים מתוך היש והטוב, ולא מתוך האין והרע,

ועל כך שיש דרכים חינוכיות-לימודיות להרבות

.)

WELLNESS

את הטוב ולהעצים את הטובות (

היא נשענת על ההשקפה האופטימית בדבר

הגבוהה של האדם ללמוד, להתפתח

מסוגלותו

ולהשתנות באמצעות קניית ידע ויצירת דעת, על

לפתח באמצעים אלו

יכולתו

לעשות כן, ועל

רצונו

איכויות חיים טובות ומיטיבות.

הנחיית הורים ומשפחה ניצבת היום על ארבעה

:)1998 ,

אדנים (כהן

- בחשיבותה ובמרכזיותה של

אדן האמונה

ק

המשפחה ובחיוניותה של מנהיגות הורית

במשפחה להתפתחותו התקינה והכוללת של

הפרט ולשלומה ולבריאותה הכוללת של חברה

מודרנית, דמוקרטית, רב-תרבותית; האמונה

ברצונם של בני המשפחה ובשאיפתם לחיות

בתוכה בטוב ולהיטיב עם עצמם ועם זולתם

במשפחה.

- במציאות החיים רבת הפנים

אדן ההכרה

ק

ומהירת השינויים של פרטים ומשפחות בימינו,

ובשינוי מעמדה, תפקודה ויחסיה של המשפחה

כלפי חבריה וכלפי החברה, ובשינוי מקומה,

מעמדה, תוכני פעולתה ודרכי פעולתה של

מנהיגות הורית במשפחה ובחברה.

- שאנשים ומשפחות מתפקדים

אדן הידיעה

ק

מתוך המשאבים הפנימיים והחיצוניים העומדים

לרשותם; הידיעה שידע, מיומנויות ומודעות

מפתחים ומעשירים את המשאבים, יוצרים דעת

ותובנות, משפרים תפקודים ומקדמים העצמה.

- שיש אפשרות לסייע למשפחות

אדן ההבנה

ק

ולהורים, מנהיגי המשפחה, בהפעלת תהליכי

למידה המקנים דעת ומפתחים כישורי הורות

ומשפחתיות, וההבנה שיש צורך באנשי מקצוע

ייעודיים שהוכשרו לתחום זה והתמחו בו.

תרבות הנחיית הורים ומשפחה מציבה במרכז

את האדם המבוגר ואת צרכיו, יכולותיו ורצונותיו

בתחום חיי המשפחה והיחסים הבין-אישיים

ובתחום הלמידה וקניית הדעת.

הנחיית הורים ומשפחה מתבצעת על יסוד ערכי

קבלה וכבוד למשפחתיות - לזוגיות, להורות, כמובן

לסבאות ובוודאי לאדם היחיד. מתוך ערכי הכבוד

מקדמת התרבות של הנחיית הורים ומשפחה

את המקצועיות וההתמקצעות של התחום ושל

האנשים המפעילים אותו ופועלים בו.

העקרונות מנחי הפעילות בתחום מתאימים

למסגרת הקונספטואלית של למידה לאורך

החיים:

דמוקרטיזציה של הידע; רלוונטיות; אחריות וערבות

הדדית; למידה, חינוך ומניעה; העצמה בגישת

הטובות; מקצועיות.

על פי תרבותה של הנחיית ההורים ועקרונות

פעילותה, היא כלי רב-תכליתי לפיתוח מנהיגות

הורית ולעיצובה.

הנחיית הורים מתאימה את הגישות ואת שיטות

הפעולה להורה המונחה. הוא העומד במרכז,

והפעילות על פי עקרונות “למידה לאורך החיים”

צריכה להיות רלוונטית, הולמת את מיומנויות

הלמידה שלו ותואמת את רצונותיו. לכן היא

מתרחשת על “ציר המפגש” שפיתחנו במחלקה

להורים, משפחה וקהילה: צרכים, יכולות, רצונות.

כדי לענות על הצורך ההורי, התוכן שההנחיה

עוסקת בו מוגדר ומותאם; כדי לענות על היכולות,

נבחרת שיטת ההנחיה הרצויה; כדי להתייחס

לרצונות, מופעלת מסגרת ההנחיה ההולמת.

הנחיית הורים היא כלי רב תכליתי

ליצירת משמעות

ליצירת זהות

ליצירת מנהיגות הורית

לפיתוח חשיבה

לפיתוח כישורי הורות