Table of Contents Table of Contents
Next Page  13 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 13 / 64 Previous Page
Page Background

13

2009

פברואר

עט השדה

ילדים בישראל מוגדרים ילדים ובני

330,000-

כ

נוער בסיכון. ילדים ובני נוער אלה חיים במצבים

המסכנים אותם במשפחתם ובסביבתם, מצבים

שבהם נפגעת יכולתם של הילדים ובני הנוער

לממש את זכויותיהם על פי האמנה לזכויות הילד

בתחומים האלה:

קיום פיזי והתפתחות השתייכות למשפחה

למידה ופיתוח כישורי חיים ביטחון ורווחה רגשית

השתייכות חברתית הגנה מאחרים מסַכנים.

ואלה הגורמים שנמצא כי הם יוצרים סיכון

ומגבירים אותו:

מצוקה כלכלית, מצבי משבר במשפחה, מעברים,

הגירה והשתייכות לקבוצות מיעוט, מוגבלויות

.)2007 ,

ולקויות למידה (שמיד

אפשר לומר שרבים מילדי ישראל, אף שאינם

כלולים בהגדרה של ילדים ובני נוער בסיכון,

נתונים במרחב “פוטנציאל הסיכון”, משום

שהגורמים והמצבים יוצרי הסיכון רווחים מאוד

בחברה הישראלית.

המצוקה הכלכלית המוגדרת על ידי קו העוני

ילדים, ומצבי משבר במשפחה

700,000-

נוגעת לכ

- גירושין, אלימות ומחלה - הולכים ומתגברים.

כמו כן, בחברה הישראלית הרב-תרבותית כמעט

כל ילד משתייך לקבוצת מיעוט כלשהי, ילדים לא

מעטים חוו הגירה או מעבר, ולכן פוטנציאל הסיכון

של ילדים ובני נוער בישראל גבוה ביותר.

במציאות זו חיוני לפרוש רשתות ביטחון ולהציב

חומות מגן מפני סיכון לכלל ילדי ישראל. חומת

המגן ורשת הביטחון הראשונית והטבעית לכל

ילד הם הוריו. דא עקא שההורים וההורות בחברה

הישראלית שרויים במצוקה ומשדרים חולשה,

והם עצמם נתונים לעִתים קרובות בסיכון בשל

אותם גורמים היוצרים סיכון אצל ילדים. זאת ועוד:

במציאות ההורית המורכבת, העמוסה והמצוקתית,

יש גם הורים המהווים מקור סיכון לילדיהם. לכן

ההורים עצמם זקוקים לחיזוק, לתמיכה ולהעצמה,

כדי שיוכלו לקיים הורות מגינה, מיטיבה וראויה.

אני טוענת שדרך המלך להתמודד עם הסיכון

ועם “פוטנציאל הסיכון” היא חיזוק והעצמה של

ההורים וההורות באמצעות “הנחיית הורים” כפי

שהיא מוגדרת ומופעלת בתחום הדעת ותחום

הפעולה של “למידה לאורך החיים”.

העצמת הורים -

דרך המלך למניעת סיכון

לילדים ובני נוער

פרספקטיבה של למידה

לאורך החיים

היא מנהלת

רינה כהן

המחלקה להורים, משפחה

וקהילה, במשרד החינוך

רינה כהן

הורים בישראל ניצבים בצומת הדרישות

והלחצים. בשל צרכים טיפוליים וחינוכיים

של ילדים ועקב מגבלות השירותים

והמסגרות החינוכיות לילדים, הורים

נדרשים למלא משימות הוריות וחינוכיות

הולכות וגדלות, הדורשות משאבים

כלכליים, חינוכיים וחברתיים. אין ספק

שהעומס ההורי הולך וכבד... ההורים

מחפשים מדריכים ומנחים שיאירו את

דרכם ההורית