Table of Contents Table of Contents
Next Page  14 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 14 / 64 Previous Page
Page Background

14

2009

פברואר

עט השדה

רינה כהן

לשם כך אבהיר מה חשיבותה ומשמעותה של

ההורות ומה תפקידם של הורים. אסקור את

המציאות ההורית העכשווית בחברה הישראלית

מההיבט הפסיכולוגי, הסוציולוגי והחוקי, ואביא את

הצעת התחום “למידה לאורך החיים”, להתמודדות

עם המציאות ההורית והמשימות ההוריות, כפי

שפותחה והופעלה במחלקה להורים, משפחה

וקהילה באגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך

בשני העשורים האחרונים.

הורות ומנהיגות הורית -

החומר שממנו גדלים ילדים

מן המפורסמות הוא שהורים וילדים ירדו לעולם

כרוכים יחדיו והם מקיימים מופע משותף. עם

כל ילד שנולד נולדת בו-בזמן אם וברוב

המקרים גם אב, כיוון שהם נועדו לשמש

מנועי צמיחה וגדילה זה לזה. תפקידם

של ההורים בכל מקום ובכל זמן

הוא לגדל ולחנך את הילדים ולהכין

אותם לתפקידם בחיים הבוגרים

- בני אדם אותנטיים, אוטונומיים,

עצמאים ואחראים. אחת ההגדרות

המוכרות לתפקיד ההורי מתייחסת

“תפקידם של הורים

לעניין הסיכון:

.

לצמצם סיכונים ולהגדיל סיכויים”

פרופ’ יונה סאלק, רופא הילדים הנודע,

הגדיר את תפקידם של הורים הגדרה

“תפקידם של הורים לתת

פיוטית מעט:

לילדים שורשים וכנפיים. שורשים - כדי שיידעו

היכן הבית ומהו, וכנפיים - כדי שיוכלו לעוף הכי

. הגדרה שפותחה

גבוה והכי רחוק שהם יכולים”

במחלקה להורים, משפחה וקהילה אומרת:

.

תפקידם של הורים הוא לגלות לילדם את הסוד

הסוד הוא בן שלושה חלקים: לגלות לילד מי

הוא - מהי זהותו ומה השתייכותו; לגלות לו מהו

העולם - החברה והסביבה שבתוכן הוא חי; לסייע

לו לגלות את היחסים והקשרים בינו לבין העולם.

בשפה מקצועית נאמר שתפקידם של הורים כולל

הפעלת תהליכי אינדיווידואציה, סוציאליזציה

וקולטורציה, שמשמעם: לגדל ילד שהוא אדם אחד

יחיד ומיוחד, לפתח אצלו כישורי חיים ולהנחיל

לו ערכים ותרבות. כלומר, לקשור אותו בשלושה

קשרים - לעצמו, לחברתו ולשרשרת הדורות.

כדי למלא את תפקידם, פועלים ההורים באמצעות

המרכיבים ההוריים והמשאבים ההוריים העומדים

לרשותם.

מרכיבים ומשאבים אלה מוגדרים בספרות

המקצועית “מנהיגות הורית”. מנהיגות בכלל,

“תופעה

ובתוכה גם מנהיגות הורית, מוגדרת

פסיכולוגית של השפעה על האמונות, הדעות,

. לגבי מנהיגות הורית נשאלת

הרגשות וההתנהגות”

השאלה: באמצעות מה ואיך מפעילים הורים

מנהיגות הורית? איך הורים משפיעים למעשה?

הורים מפעילים מנהיגות באמצעות שני מרכיבי

- הרכיב שאצל האב - הכוח,

אונים

ההורות:

העוצמה, ההכוונה והסמכות שיש להורה מתוקף

, מלשון רחם - החיזוק,

רחמים

תפקידו ומעמדו, ו

העידוד והתמיכה - הרכיב שאצל האם. במציאות

שני הרכיבים נמצאים באותה העת אצל כל אחד

מההורים, האב והאם. השילוב בין אונים לרחמים

מאפשר את היווצרות הילד ובד בבד את היווצרות

ההורות והמנהיגות ההורית. נוסף על שני מרכיבי

ההורות, ההורים מצוידים בשני משאבים הוריים:

. האהבה היא המנוע הגדול של

אהבה וחוכמה

ההורים. החוכמה היא חוכמת החיים, הידע והניסיון

המצטבר שלהם, המסייעים להם להפעיל שיקול

דעת ולקבל החלטות במהלך המעשה ההורי של

גידול הילד.

לגבי ילדים ובני נוער בסיכון ואלו שבמרחב

“פוטנציאל הסיכון”, כלומר - רוב רובם של ילדי

ישראל, אפשר לומר, אף שזו אמירה כוללנית,

שהמנהיגות ההורית שהם חווים - אותו החומר

שממנו גדלים ילדים והורים - היא מנהיגות חלשה

ומוחלשת שאינה מצליחה לתפקד תפקוד רלוונטי

ומיטיב. לא עולה בידה להשמיע את קולה ולמצב

את עצמה במקום שבו תוכל להפעיל את השפעתה.

מציאות זו, לדעת אנשי המחלקה להורים, משפחה

וקהילה, היא שורש מצבי הסיכון של ילדים רובם

. היא יוצרת את “הרעב הגדול”, הרעב

ככולם

הרגשי הקיים בחברה הישראלית. דוח העוני שלא

נכתב הוא דוח העוני על הרעב הרגשי של ילדים

ובני נוער. אנו מתוודעים אליו דרך סימפטומים

המתגלים בהתנהגויות של ילדים ובני נוער

המוגדרים בסיכון: אלימות, שימוש באלכוהול

ובסמים, הישגים לימודיים ירודים, ניכור ובדידות

ההולכים ומתגברים בחברה הישראלית.

זה הרקע לבירור מצבה של מנהיגות הורית

בחברה רב-תרבותית ולהבנתה.

הורים ומנהיגות הורית בין

פואטיקה לפוליטיקה

ההורות הישראלית נתונה במתח הגדול שבין

פואטיקה לפוליטיקה.

הפואטיקה

הפואטיקה מתבטאת בכך שרוב הבוגרים בחברה

הישראלית הם הורים, ושני גורמים מעצבים אותה:

כמיהת הלב וייחודיות המשאבים. כמיהת הלב היא

לילדים, כלומר - לאהבה, לאינטימיות, להמשכיות,

למשמעות ולתקווה המגולמות בהורות. כמיהת

דרך המלך להתמודד עם

הסיכון ועם “פוטנציאל

הסיכון” היא חיזוק והעצמה

של ההורים וההורות

באמצעות “הנחיית הורים”