Background Image
 40 / 40 Previous Page
Basic version Information
Show Menu
40 / 40 Previous Page
Page Background

ב

בוקר חם בקיץ תשל"ח, חנה פרויקה,

עדנהל'ה וחברתן משכבר הימים

מרים ישבו בבית הקפה האהוב

עליהן ברחוב דיזינגוף, וליהגו מעל כוס תה

עם לימון על מעלליהן, על בעליהן ועל החיים

שבינם. מרים סיפרה על הבן החייל שעושה חיל

בחיל הרגלים, אבל חולם לערוק לחיל האוויר

ולהטיס פאנטום בשמי העיר, חנה פרויקה

הפליאה בתאוריה על אודות הירקן החנפן

שהמתיק את יומה והציע לה תפוח רד דלישס,

ורק עדנהל'ה המשיכה להתלונן על ספל

התה שאינו מהביל דיו, בדיוק כפי

שעשתה בשבוע שעבר.

מאחר שכבר הכירה אותן,

לא נתנה מרים לטרוניותיה

של עדנהל'ה להפריע לה,

ועד מהרה התפתחה השיחה

הקולחת. היא סיפרה על

המכתבים היפים ששלח

בנה החייל לרמטכ"ל רפול,

על מזכירות הלשכה שמסרבות

בנימוס להעביר את שיחותיו,

ועל הפגנת היחיד שקיים מול הקריה עד

שפונה על ידי רוכל הבייגלה שלבו נכמר

עליו. "עצרי רגע מרימק'ה", קטעה אותה חנה

פרויקה, "לא זכרת שטייסים חייבים לראות

6/6? והרי ידוע כי יוסי שלך הוא עיוור צבעים,

ובאופן כללי לא מבחין בין עז לחמור. ככה

לפחות שמעתי". פניה של מרים האדימו.

"שטויות! מאיפה שמעת כאלה דברים? הרי

לא סיפרתי לאיש, מלבד לחיים מהירקות.

אחיו הקטן רופא עיניים".

כיום, נכדותיהן של חנה פרויקה,

עדנהל'ה וחברתן משכבר הימים

מרים (שבנה אגב, חתם

קבע בחיל הלוגיסטיקה),

כבר יודעות כי בשיחות

המתנהלות באינטרנט,

גם עם מכרים, חשוב

מאוד לשמור על פרטיות

ולא לחשוף מידע אישי.

הרשתות החברתיות מעודדות

אותנו לשתף מידע וחוויות

עם מכרינו, ואנו עושים זאת

בחדווה וברצון כל העת ואף בלי משים. בשנים

האחרונות התפתחו מנגנוני שמירת הפרטיות

ברשת, אולם בסופו של דבר, האחריות לשמירת

המידע שלנו מוטלת בראש ובראשונה עלינו.

כיצד עושים זאת? להלן חמש עצות אשר יעזרו

לכל אחד מאתנו להרגיש קצת יותר בטוח בעת

גלישה באינטרנט.

החליפו סיסמה אחת

1

נכון, קשה לזכור

לחודשיים.

הרבה סיסמאות, אבל בכל זאת

כדאי לעשות מאמץ קטן ולעדכן את הסיסמה

לשירותים החשובים (בראשם האימייל, פייסבוק

ואחסון בענן) אחת לתקופה. לא מומלץ

להשתמש באותה סיסמה בכל השירותים, מכיוון

שאם חלילה תדלוף סיסמתכם מאחד מהם, כל

היתר יהיו חשופים לפריצה.

לא חייבים לספר לפייסבוק

2

בעת ההרשמה לפייסבוק

הכל.

ולרשתות חברתיות נוספות,

תתבקשו למלא פרטים כמו דת, העדפה מינית,

עיר מגורים, מספר טלפון ותחומי עניין. מפתחי

המערכות האלה לא עושים זאת כי הם רוצים

להכיר אתכם טוב יותר, אלא כדי לספק כל

מידע יקר ערך לבעלי עניין – חברות הפרסום.

שדה בטופס שאינו חובה – מומלץ לא

למלא אותו.

שתפו קבוצות קטנות

3

בעת פרסום סטטוס

ומוגדרות.

בפייסבוק, ניתן להגדיר מי יהיה קהל

היעד שייחשף אליו, בעזרת כפתור קטן הצמוד

לכפתור הפרסום. אם מדובר בתוכן שאינו אישי,

אין מניעה שכולם יקראו אותו. אבל אם אתם

מפרסמים תמונות מחוף הים בתאילנד, מומלץ

בהחלט להגדיר מי יהיו החברים שייחשפו

לתמונות ובכך להימנע ממבוכה מיותרת.

עברו על הגדרות הפרטיות

4

פייסבוק מאפשרת כיום

שלכם.

להגדיר בדרך נוחה יחסית, מי יכול

לצפות בפרופיל שלכם, מי יכול לפנות אליכם

ולהציע חברות (לדוגמה, רק חברים של חברים)

ואפילו אם שמכם יעלה בתוצאות החיפוש. כדאי

לסור לאזור הפרטיות באמצעות איור המנעול

המופיע בראש העמוד ולרענן את ההגדרות.

לעולם אל תלחצו על קישור

5

אם קיבלתם אימייל

חשוד.

שמודיע לכם כי חשבונכם נפרץ

ואתם נדרשים להקליד את סיסמתכם, זו הונאה.

אם לחצתם על פוסט בפייסבוק והתבקשתם

להתחבר שוב לרשת החברתית, זו הונאה. גם

אם קיבלתם הודעה פרטית בפייסבוק ממכר

ששאל "מזהה את עצמך בתמונה?" – סביר

להניח שזאת הונאה.

// זה הסוד שלי

מורה נבוכים

ליאור פפירבלט

עורך הרשתות החברתיות של "הארץ",

ליאור פפירבלט,

מסביר איך תשמרו על פרטיות בעידן הפייסבוק

צילום: תומר אפלבאום

תל-אביב

יום ראשון

מחלום למציאות - איך להגשים יזמויות

<

<

שליטה בחיים - בחירה והתמודדות

מדברים ספרדית למתקדמים

<

מולטימדיה ואנימציה בהוראה

<

<

)אחה“צ(

עיצוב גרפי למתקדמים

שיתופי פעולה וסינרגיה ותרומתם

<

)אחה“צ(

לשיפור החיים האישיים והמקצועיים

יום שני

שילוב היבטים רגשיים בהוראה הלכה למעשה

<

למידה שיתופית ומשתפת

<

<

)אחה“צ(

בניית מצגות לימודיות

<

)ערב(

הוראה וירטואלית - בלמידה מרחוק

נתניה

אקסל

<

עוצמות התקשורת הבינאישית -

<

רציונאלית ורגשית

מדברים איטלקית

<

<

יש לך דקה פנויה? ניהול זמן

רעננה

<

מסע אל האני - תקשורת אישית ובינאישית

פיתוח יכולות אישיות על ידי מודעות גופנית

<

<

התמודדות עם קונפליקטים ודילמות ערכיות

אשדוד

פסיכודרמה

<

מידע חזותי )אינפוגרפיקה(

<

יום שלישי

<

)סיורים(

מסע במנהרת הזמן

עוצמות התקשורת הבינאישית - רציונאלית ורגשית

<

ציורי ילדים ככלי לדיבוב הילד

<

אסטרטגיות לשמירה על הבריאות הפיזית

<

)אחה“צ(

והנפשית של המורה

יום רביעי

<

)אחה“צ(

מסע אל ה‘אני‘ - תקשורת בינאישית

<

)אחה“צ(

התמודדות עם מצבי לחץ ושחיקה

יום חמישי

לומדים בכל מקום, בכל זמן ועל כל דבר... עם אייפדים

<

ניהול רגשות בדרך להרמוניה פנימית

<

<

ירושלים עדות וטעמים - סיורים

האישי והקבוצתי

<

(COACHING)

יסודות האימון

)אחה“צ(

במערכת החינוך

www.itu.org.il ח

וברת הקורסים מצויה באתר בכתובת:

|

לפרטים ולהרשמה: 229-229-6-30

אגף הכשרה והשתלמות

|

הסתדרות המורים בישראל

בית הספר המרכז י להשתלמות מו ר ים

תל-אביב, נתניה, רעננה, אשדוד

קורסים והשתלמויות לשנת תשע"ה

שנה של חוויה

הקורסים בשחור מוכרים גם ל“אופק חדש“

נובמבר 4102

<

שיעור חופשי

40