Next Page  30 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 30 / 64 Previous Page
Page Background

12.05.17 /

/ ט"ז אייר תשע"ז

256

גליון

//

מוסף לימודים

//

/

6

מטרת הבחינה

הבחינה הפ יכומטרית משמשת ל ינונ מועמדימ ללימודימ

גבוהימ. ברוב הפקולטות באוניבר יטאות בארצ ניתנ לציונ הפ

יכומטרי משקל שווה, בקירוב, לזה של בחינת הבגרות, והציונ

המשוקלל משמש לשתי מטרות: במחלקות שבהנ הביקוש ללימודימ

עולה על ההיצע, בחירת המועמדימ בעלי הציונ הגבוה יותר, מתוכ

הנחה שלהמ יכוי טוב יותר להצליח בלימודימ; ובכל המחלקות,

הצבת רפ מינימלי מתוכ הנחה שמי שאינו מגיע אליו יתקשה ממילא

ל יימ את הלימודימ.

ההצדקה לשיטה זו נעוצה במתאמ הגבוה, יח ית, שיש בינ הציונ

הפ יכומטרי להישגי התלמידימ במקצועות הלימוד האקדמיימ. אפ

על פי כנ, היא שנויה במחלוקת מ וימת, והוצעו לה כמה תחליפימ.

יש מו דות להשכלה גבוהה, וביניהמ האוניבר יטה הפתוחה ומ

כללות רבות, שאינמ דורשימ מנ המועמדימ בחינה פ יכומטרית.

אחרימ אינמ דורשימ בחינה זו אמ למועמד הישגימ גבוהימ בבחינות

הבגרות.

הבחינה מתקיימת חמש פעמימ בשנה. בשל חזרה מכוונת על שא

לות, קבע המרכז הארצי לבחינות 'תקופת צינונ', שמשמעותה -

שנבחנ אינו יכול להיבחנ בשתי בחינות רצופות.

מבנה הבחינה

הבחינה הפ יכומטרית בודקת את יכולות המועמד בשלושה תחו

מימ: חשיבה מילולית, חשיבה כמותית ואנגלית.

היא מורכבת משישה פרקימ - שניימ בכל נושא, שלכל אחד מהמ

דקות - ומשני פרקימ נו פימ המכונימ 'פרקי פיילוט',

20

מוקצבות

בדרכ כלל בנושאימ שונימ, אשר נראימ כפרקי בחינה לכל דבר,

אכ אינמ נכנ ימ לציונ המשוקלל ומשמשימ לצורכי מחקר והשוואה

טטי טית. לנבחנ אינ כל דרכ לדעת מה המ 'פרקי הפיילוט', ולכנ

הוא חייב להתייח לכל הפרקימ כאל 'פרקי אמת' שציונמ יחשב

בציונ המשוקלל. כמו כנ קיימ פרק החיבור, לו מוקצב זמנ של חצי

שעה, כאשר הציונ עליו מהווה רבע מהציונ בתחומ המילולי )כלומר

מכלל הבחינה(.

10%

ציון הבחינה

, והמ מהווימ

800-

ל

200

הציונימ בבחינה הפ יכומטרית נעימ בינ

שקלול של הציונימ בכל אחד מהתחומימ, כאשר התחומ הכמותי

כל אחד מהציונ, ותחומ האנגלית

40%

והתחומ המילולי מקבלימ

, ותלויימ

150-

ל

50

מהציונ. הציונימ בכל תחומ נעימ בינ

20%

מקבל

במ פר הטעויות של הנבחנ באותו תחומ, וכנ בחישובימ טטי טיימ

נו פימ. מטרתמ של חישובימ אלו היא לדאוג לככ שציונו של הנבחנ

לא יושפע ממועד הבחינה.

מקבל כל נבחנ שני ציונימ נו פימ,

2012

החל ממועד אוקטובר

מלבד הציונ שהיה נהוג עד כה.

לחלק הכ

60% :

ציונ בדגש כמותי - ציונ זה מחושב בדרכ הבאה

כל אחד.

20%

מותי, ואילו החלק המילולי והאנגלית בעלי משקל של

לחלק המי

60% :

ציונ בדגש מילולי - ציונ זה מחושב בדרכ הבאה

כל אחד.

20%

לולי, ואילו החלק הכמותי והאנגלית בעלי משקל של

עד כה לא ידוע באיזה מנ הציונימ יתחשבו המו דות האקדמאימ

בתהליכ הקבלה לכל מקצוע.

הכנה לבחינה

ידוע שחו ר היכרות עמ מבנה הבחינה ואופי השאלות עשוי להיות

בעוכריו של הנבחנ. לכנ, ממליצ המרכז הארצי לבחינות לכל הנ

בחנימ, לתרגל בעצממ בחינה לדוגמה מבעוד מועד. בארצ פועלימ

מכונימ רבימ המ פקימ קור י הכנה ותרגול לקראת הבחינה. על

פי מחקר שערכ המרכז הארצי לבחינות, נבחנימ שהתכוננו לבחינה

בעזרת קור י הכנה, שיפרו את ציונמ בכעשר נקודות בלבד, יח ית

למי שעשו בחינה שניה ושלמדו ללא קור .

הבחינה הפסיכומטרית

צילום: שאטרסטוק

חשיבה כמותית

שאלות המכ ות בעיות מת

20

פרק החשיבה הכמותית מכיל

מטיות בתחומימ שונימ, רמת הידע המתמטי הנדרשת מנבחנ

יח"ל בבחינת הבגרות. ה יבה לככ שהרמה נמו

3

היא של

כה יח ית היא, כי מטרת המבחנ הפ יכומטרי והפרק הכמותי

בפרט, היא לבדוק חשיבה ולא ידע. כלומר, נבחנ לא נדרש

להוכיח את ידיעתו המתמטית אלא את היכולת להשתמש

בידע זה לטובת פתרונ שאלות לא שגרתיות.

חשיבה מילולית

שאלות- בשאלות אנלוגיות

23

פרק החשיבה המילולית מכיל

)יכולת הנבחנ להשוות בינ יח ימ שונימ ואת אוצר המילימ

)שאלות אלה בוחנות כושר

השלמת משפטימ

של הנבחנ(,

- שאלות היגיונ נוגעות

שאלות היגיונ וה קה

לוגי-שפתי(, ו

- חלק זה מכיל קטע ברמה

הבנת הנקרא

בנושאימ שונימ ו

גבוהה, בדרכ כלל מאמר מדעי, שאחריו ניתנות שאלות הבנה.

אנגלית

שאלות )על פי התוכנית החדשה(

22

פרק האנגלית מכיל

הבוחנות את הידע והשליטה של הנבחנ בשפה האנגלית. וגי

- חלק

השלמת משפטימ

השאלות השונימ בפרק האנגלית:

ני וח

שאלות(;

8)

זה בוחנ את אוצר המילימ של הנבחנ

- נתונ משפט ואחריו ארבעה משפטימ שונימ, ועל

מחדש

הנבחנ לבחור את המשפט שמשמעותו היא הדומה ביותר למ

- שני

הבנת הנקרא

שאלות(;

4)

שמעות המשפט המקורי

קטעי הבנת הנקרא ואחריהמ מ פר שאלות שבוחנות את טיב

עבור כל מאמר(.

5 -

שאלות

10)

הבנת הקטע על ידי הנבחנ