Next Page  36 / 64 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 36 / 64 Previous Page
Page Background

12.05.17 /

/ ט"ז אייר תשע"ז

256

גליון

//

מוסף לימודים

//

/

12

תלמידימ רבימ פונימ בכל שנה בבקשה לקבלת התאמות בלי

מודימ. כיוונ שמ פר רב של תלמידימ מתע קימ בנושא, מדברימ

, האוניבר יטאות

שאינמ אנשי מקצוע

עליו ומתייעצימ עמ אנשימ

מעניקות הקלות על פי איבחונימ של מת"ל.

מת"ל היא מערכת ממוחשבת של מבחנימ ושאלונימ טנדרטיימ

שפותחה לצורכ אבחונ מועמדימ למו דות להשכלה גבוהה ותלמידימ

הלומדימ בהמ, המבקשימ התאמות בבחינות ו יוע בלימודימ בשל

לקות למידה.

מת"ל פותחה ב'מרכז הארצי לבחינות ולהערכה' ב יועמ של מו

מחימ ללקויות למידה. המערכת פותחה לשירות אוכלו יית לקויי

הלמידה, ביוזמתה של הוועדה לתכנונ ולתקצוב )ות"ת( של המועצה

להשכלה גבוהה ובמימונה. ועדת ההיגוי של ות"ת בנושא תלמידימ

לקויי למידה ליוותה את הפיתוח.

מת"ל נועדה לאבחנ את לקויות הלמידה השכיחות - די לק יה,

די קלקוליה ודי גרפיה - וכנ להעריכ את ה בירות לקיומ הפרעת

קשב וריכוז.

במת"ל, מבחנימ הבודקימ תפקודימ קוגניטיביימ בתחומימ האלה:

שפה )קריאה וכתיבה(, תפקודימ כמותיימ, קשב, זיכרונ, תפי ה

ומהירות עיבוד כללית.

מאפייני המערכת

כל מבחני מת"ל נעשימ באמצעות מחשב.

בכל שלבי ההיבחנות נוכח בוחנ.

ההוראות לכל מבחנ מוצגות על המ כ וניתנות להשמעה.

לפני כל מבחנ ניתנות מטלות לדוגמה ולהתנ ות.

המחשב מקליט את כל התגובות המילוליות של הנבחנ.

אלפיות השנייה.

לכל תגובה נמדד זמנ התגובה בדיוק של

המערכת כוללת בקרות שונות לזיהוי תפקוד שלא בתומ לב )הת

חזות(.

למי מיועד האבחון?

שנקבע בעבר כי המ

16-30

האבחונ במת"ל מיועד, לצעירימ בגיל

בעלי לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז והאבחונ שבידיהמ אינו

תקפ, או לצעירימ שיש להמ קשיימ ניכרימ לפחות בתחומ אחד מה

תחומימ האלה: קריאה, כתיבה, תפקודי שפה אחרימ, חשבונ, תפקודי

קשב וריכוז.

תהליך האבחון

פגישות: שתי פגישות של כשעתיימ כל

3-

תהליכ האבחונ נעשה ב

אחת, המיועדות להיבחנות במבחני מת"ל. ומפגש אחד עמ מאבחנ

מומחה להעמקת הבירור ולקבלת משוב על תוצאות האבחונ ועל

משמעותנ.

המאבחנ קובע את האבחנה ה ופית בשאלת קיומה של לקות למי

דה וכנ את רמת ה בירות לקיומה של הפרעת קשב וריכוז. האבח

נה מבו ת על כל הנתונימ שבידי המאבחנ, ובהמ התפקוד במבחני

מת"ל, ההי טוריה ההתפתחותית והלימודית שלכ כפי שהיא מתועדת

במ מכימ המצורפימ לפניה, בשאלונ האישי שמילאת והמידע שנא פ

במפגש האישי.

דוח האבחון

בתומ האבחונ מופק דוח ממוחשב ובו תוצאות התפקוד בכל מב

חני מת"ל וחוות הדעת של המאבחנ. בחוות הדעת מצוינת האבחנה

ה ופית בשאלת קיומה של לקות למידה וכנ הערכה בנוגע ל בירות

קיומה של הפרעת קשב וריכוז, ובהתאמ ניתנות המלצות בנוגע למתנ

התאמות בבחינות אקדמיות ול יוע במהלכ הלימודימ. שני עותקימ

חתומימ של הדוח ישלחו לביתכ.

יצוינ כי קורה לעתימ שהתמונה המתקבלת ממכלול הנתונימ אינה

מאפשרת למאבחנ לגבש אבחנה חד-משמעית. במקרימ אלה ימליצ

המאבחנ על פניה לבירור נו פ.

קבילות האבחון

לתנאימ מו

הגשת בקשה

האבחונ באמצעות מת"ל קביל לצורכ

תאמימ בבחינה הפ יכומטרית, בצירופ מ מכימ אחרימ הנדרשימ

על ידי היחידה לבחינות בתנאימ מותאמימ )במו"ת( במרכז הארצי

לבחינות ולהערכה.

לתנאימ מו

הגשת בקשה

האבחונ באמצעות מת"ל קביל לצורכ

תאמימ בבחינות אקדמיות בכל המו דות להשכלה גבוהה המתוקצ

בימ על ידי 'המועצה להשכלה גבוהה', וכנ במו דות אחרימ.

מחיר האבחון

האבחונ במת"ל הוא שירות לציבור הניתנ ללא כוונת רווח. מחיר

ש"ח דמי טיפול בפנייה.

80

ש"ח, מתוכמ

1,450

האבחונ הוא

התאמות ולקות למידה

צילום: שאטרסטוק