Table of Contents Table of Contents
Next Page  43 / 94 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 43 / 94 Previous Page
Page Background

עט

השדה

43

לנתונים הקיימים על חקירות מיוחדות, בהנחה שמספר ההפניות ימשיך ויעלה גם בשנים

הקרובות. יצוין שיש כמה תכניות הפועלות להגברת איתור ודיווח ופיתוח מענים (בהן תכניות

שאשלים הייתה שותפה לפיתוחן, כמו תכנית “מצוף”, מרכז טיפולי-ייעוצי ועוד) שיגבירו גם הן

את המודעוּת ויגדילו את מספר ההפניות.

)18–0(

האוכלוסייה הכללית

)18–0(

אוכלוסיות עם מוגבלות

סה”כ ילדים

*2,468,700

** 321,000

סה”כ נפגעים/

פוגעים מאותרים

הפניות לפקידי סעד

33,751

*

לחוק נוער

*** 4,389

****

הפניות לחקירות

*13,392

****1,742

חקירות בפועל

*9,264

**** 1,205

, משרד הרווחה והשירותים

2010

* מתוך: ילדים ובני נוער בשירותי רווחה, בתוך: סקירת שירותים חברתיים

החברתיים.

). אנשים עם מוגבלות בישראל: מוגבלות והשתלבות בחיי החברה

2011( ’

** מתוך: בן משה, א’, רופמן, ל’, והבר, י

בישראל – מבט השוואתי רב שנתי. הוצאת משרד המשפטים, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

*** החישוב אינו מביא בחשבון את העובדה שילדים ובני נוער עם מוגבלות נפגעים פי ארבעה יותר מאשר ילדים

אחרים ובעובדה שהם מאותרים פחות.

**** הנתונים בטור השמאלי חושבו באופן יחסי לפי יחסיות הנתונים בטור הימני.

חקירות מיוחדות של ילדים פוטנציאליות לשנה (וצריך

1,205

כעת נבדוק כמה מתוך אותן

לזכור שעליהן נוספות חקירות של מבוגרים הזכאים לחקירה מיוחדת) יהיו חקירות של ילדים

ובוגרים שזקוקים להנגשה של תת”ח. כאן הנתונים הקיימים מעטים אף יותר.

ASHA

(

American Speech-

פרסם ארגון קלינאי התקשורת האמריקני

2004

בשנת

אחוזים מכלל האוכלוסייה

1.4–0.8

) נתונים שלפיהם

Language-Hearing Association

בקנדה, בארצות הברית ובאנגליה אינם מתקשרים באמצעות דיבור. כיוון שאחוז האנשים

עם מוגבלות באוכלוסיה בארץ דומה לאחוז הנמדד בעולם, אפשר להניח שגם כאן לא תהיה

63,000

שונות גדולה, ועל כן ביחס למספר התושבים במדינה, ניתן להעריך שמדובר על

ילדים ובוגרים.

Weiss,

במסגרות החינוך המיוחד (

3-21

בסקר דמוגרפי שנערך בארץ ובדק ילדים בגילאי

) נבדקו שאלונים ותכניות טיפול

Seligman-Wine, Lebel, Arzi & Yalon-Chamovitz, 2005

כלל תלמידי החינוך המיוחד באותה

5,430

תלמידים מתוך

3,954(

של תלמידי החינוך המיוחד

מתלמידי החינוך המיוחד הם ילדים עם ליקויי תקשורת חמורים.

30%-

שנה). נמצא שכ

משתמשים בתת”ח. לוח תקשורת הוא

57%

מתוך הילדים עם ליקויי תקשורת חמורים, כ

), והמוגבלות הנפוצה ביותר בקרב

40%

כלי התת”ח הנפוץ ביותר בקרב משתמשי תת”ח (כ

משתמשי תת”ח הם ילדים עם פיגור שכלי.

אחוזים מהנחקרים הפוטנציאלים

10-

על בסיס הנתונים הנ”ל נוכל להעריך בזהירות ש

זקוקים לתת”ח בחקירות המיוחדות ושמספר ההפניות לחקירות אלו ימשיך ויעלה כתוצאה