

עט
השדה
49
קשר שבתוכו מתבגרים יכולים לפתח או לגבש זהות פרו-חברתית, וגיל ההתבגרות עשוי
ֶ
ה
להוות תקופה משמעותית במיוחד למעורבות בפעילות התנדבותית. התנדבות, אם כך, יכולה
להאיץ את התפתחותה של זהות פרו-חברתית ולהבהיר למתנדב מהו תפקידו ביצירת שינוי
5
וקהילתי.
חברתי
במחקר שערכה במשך יותר מעשרים שנה ובארצות שונות פרופ’ ציפורה מגן מבית הספר
לחינוך באוניברסיטת תל-אביב, נמצא כי מחויבות על-אישית וביטויה הלכה למעשה קשורים
בקשר חיובי ובזיקה הדדית עם אושר אישי ועם שמחת חיים. אדם המתנסה במחויבות על-
אישית מתקרב אל היכולת הטמונה בו לחרוג מגבולות העצמי, ובה בעת נהנה מתחושה
פנימית של הגשמה וערך עצמי ומיכולת רבה יותר למצוא מקורות של שמחה ואושר בחייו.
הצורך בהגשמה עצמית ברמות שונות והדחף לקשר אנושי, הכולל רכיבים של עזרה לזולת
והשפעה על מצבו של היחיד בחברה ושל החברה כולה, מתבטאים בבירור בדבריהם של
בני נוער המעורבים בפעילות התנדבותית בחברה. דחף זה אכן נראה הגיוני, אם מתייחסים
למוקדי ה”חיכוך” האופייניים לגיל ההתבגרות – הצורך בתמיכה רגשית, מצד אחד, ומגמת
התבטאות עצמאית, מצד אחר. שני צרכים אלה, כשהם באים לידי הגשמה חיובית, יוצרים
אצל בני הנעורים תחושות של שמחה ואושר תוך כדי מודעות עמוקה למשמעות החיים.
. אני לומד על עצמי ולומד על אחרים: העצמה, התפתחות וצמיחה אישית
2
במסגרת פעילותם ההתנדבותית נחשפים בני הנוער למגוון של אוכלוסיות, בעיות ואתגרים
קהילתיים. תפקידם ההתנדבותי מעמיד אותם בפני ההזדמנות והאפשרות ללמוד להכיר
את עצמם ולבחון את גבולות יכולתם בהתמודדות עם מורכבויות אלה. מחקרים רבים בחנו
את השפעתה של ההתנדבות על ההתפתחות האישית והחברתית של המתנדב, וכן פיתוח
תכונות אישיות ומיומנויות שונות ומגוונות, התורמות לצמיחתו האישית של הנער המתנדב.
הפעילות ההתנדבותית עשויה להביא לשיפור הדימוי העצמי, הביטחון העצמי ותחושת
עשיית מעשה חיובי למען אחרים מספקת לבני הנוער תחושת
6
המסוגלות העצמית של הנער.
הישגיות ותפקידם מעניק להם חוויה של גאווה וסיפוק עצמי. ככל שבני הנוער חשים טוב לגבי
עצמם, כך סביר שתתפתח אצלם השקפת חיים חיובית.
במקביל, ההתנדבות תורמת גם לפיתוח תכונות ומיומנויות שונות, כמו עצמאות, אחריות,
יצירתיות, יוזמה אישית, כישורי מנהיגות ותקשורת ויכולת עבודה בצוות. כמו כן היא עשויה
7
לטפח מיומנויות רגשיות מגוונות, כגון בגרות רגשית ושליטה עצמית.
Yates, M. & Youniss, J. (1996). Community Service and Political-moral Identity in Adolescents.
5
.Journal of Research on adolescence 6, 271–284
). הקשר בין תחושת העצמה לבין התנדבות ומעורבות בקהילה בקרב בני נוער. עבודת
1999( ’
פישר, א
6
מסטר, רמת גן: אוניברסיטת בראילן.
McBride, A. M., Lombe, M. et al. (2003). The Knowledge Base on Civic Service: Status and
7
Directions (CSD Working Paper 3–20) St. Louis: WashingtonUniversity, Centerfor social
.Development